کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

ماجراجویی نظامی بر معضل اقتصادی مردم ایران می افزاید

شنبه – ۱ تیر – ۱۳۹۸ , 22 – 06 – 2019

 

در پی گسترش تنش در منطقه خلیج، روز پنج شنبه۳۰ خرداد سپاه پاسداران اعلام کرد که یک پهباد آمریکایی را در منطقه هرمزگان با سامانه موشکی مورد حمله قرار داده و سرنگون کرده است. این خبر پس از اتفاقات دو سه روز اخیر در رابطه با حمله به دو نفتکش در دریای عمان که جمهوری اسلامی به عنوان عامل این حمله در مَظان اتهام قرار گرفت و به دنبال خبر اعزام هزار نفر دیگر از نیروهای نظامی آمریکا به منطقه خلیج، نگرانی از بروز یک در گیری نظامی را بیش از پیش افزایش داده است. خطر تا آنجا پیش رفت که روزنامه نیورک تایمز بامداد روز جمعه ۳۱ خرداد در گزارشی از صدور دستور ترامپ به حمله نظامی به نقاطی در داخل ایران خبر داد. اما لحظاتی قبل از شروع عملیات، دستور ناگهانی توقف آن از جانب ترامپ داده شد. موضع گیری ترامپ چه در مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به خبرنگاران که گفت “احتمالأ یک نفر به اشتباه این کار را انجام داداه و در این عملیات کسی کشته نشده”و چه با لغو تصمیم حمله نظامی در دقایق آخر، نشان از وجود سطحی از میانجی گری و گفتگوی پشت پرده میان آمریکا و جمهوری اسلامی دارد. در چنین حالتی این اقدام از جانب جمهوری اسلامی می تواند اقدامی برای نشان دادن قدرت نظامی در جهت کسب امتیاز درآن مذاکرات خواهد بود.

این تحریکات نظامی از جانب طرفین در حالی صورت می گیرد که اثرات تحریمهای سیستماتیک و برنامه ریزی شده آمریکا علیه صادرات نفت ایران، اقتصاد جمهوری اسلامی را بیش از پیش آشفته کرده است. گرچه تحریکات نظامی جمهوری اسلامی در منطقه تلاشی است برای کاهش و یا خنثی کردن تأثیرات تحریمها، اما دست زدن به چنین عملیاتهایی می تواند بسیار خطرناک و جرقه ای برای برافروختن آتش یک جنگ ویرانگر در منطقه باشد که نه شروع و نه خاتمه آن قابل کنترل نخواهد بود. پس از خروج آمریکا از برجام و اِعمال سیاست “فشار حداکثری”و برقراری مجدد تحریمها ، صادرات نفت ایران در منطقه خلیج و دریای عمان به شدت تحت کنترل قرار گرفته است. آمریکا با استفاده از رادارهای تجسسی پیشرفته، رفت و آمد کلیه نفت کشهای ثبت شده در سازمان دریا نوردی جهانی را تحت کنترل گرفته و رصد می نماید تا جائی که جمهوری اسلامی تا کنون نتوانسته تحریمها را دور بزند و نفت صادر کند.

روز چهارشنبه ۲۹ خرداد خبرگزاری فارس سخنان بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی در حاشیه نشست هیأت دولت را پخش نمود که در آن گفته بود: “اکنون دیگر نمی توانیم به اسم ایران نفت صادر کنیم. شرایط حتی سخت تر از دوران جنگ هشت ساله هم شده است. در دوران جنگ مشکل صادرات نفت نداشتیم و پول نفت را می گرفتیم. اما الان این فرایند به سختی انجام می شود. اینک فراورده ها و محصولات پترو شیمی نیز دچار مشکل شده است.”در این نشست زنگنه بی توجهی دولتهای اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داد که نتوانسته اند حتی سازو کار مالی را سازمان دهند تا تضمینی باشد برای خرید نفت حداقل توسط شرکتهای خصوصی . او پارسال نیز گفته بود حتی یونان و ایتالیا نیز که جزو هشت کشوی بودند که از آمریکا معافیت خرید نفت از جمهوری اسلامی داشتند، حاضر نبوده اند از ایران نفت وارد کنند و جواب تماس ما را نیز نمی دهند.

از ماه گذشته که مدت معافیت هشت کشور برای خرید نفت ایران به پایان رسیده، صادرات نفت ایران به یک پنجم کاهش یافته است. آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود در ۲۴ خرداد اعلام کرد که صادرات نفت ایران در ماه مه امسال نسبت به ماه قبل ۴۸۰ هزار بشکه دیگر افت داشته است. از نظر این آژانس این میزان از تولید نفت ایران پائین ترین سطح تولید از زمان جنگ ایران و عراق می باشد. آخرین گزارش صندوق بین المللی پول در بخش خاور میانه هم نشان می دهد که بحران اقتصادی در ایران تشدید شده است و افزایش نرخ تورم ایران را در ردیف بدترین کشورهای جهان به لحاظ تورم قرارداده است. بطوری که شاخص قیمت مصرف کننده در آن از ۴۹ در صد هم فراتر رفته است.

تحریکات و ماجراجویی نظامی اخیر جمهوری اسلامی به ویژه پس از آن افزایش یافته که اولتیماتوم ۶۰ روزه رژیم به دولتهای اتحادیه اروپا برای اقدام و انجام تعهداتشان در مقابل جمهوری اسلامی، در این مدت با بی توجهی آنها روبرو شده بود. اخیرأ نه تنها اتحادیه اروپا بلکه حتی روسیه و چین نیز به این اولتیماتوم جمهوری اسلامی عکس العمل تند نشان داده اند و نسبت به نقض توافق برجام، به رژیم هشدار داده اند. سرنگونی پهباد آمریکا با موشک زمین به هوا، این فرصت را برای آمریکا فراهم خواهد ساخته تا بتواند دولتهای اتحادیه اروپه و روسیه و چین را نیز برای تحت فشار قرار دادن بیشتر جمهوری اسلامی به منظور محدود ساختن توان موشکی با خود همراه سازد.

واقعیت این است این اقدامات و تنش آفرینی از جانب آمریکا و جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی برای مردم ایران ندارد بلکه علیه مصالح آنها می باشد. برپایی هر جنگی در منطقه زندگی و منافع توده های مردم کارگر و زحمتکش را به خطر خواهد انداخت و وضعیت اقتصادی و معیشت آنها را بیشتر به خطر می اندازد. تداوم و تشدید تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی تا کنون هم دودش به چشم مردم کم درآمد رفته است موجب و گرانی، بیکاری، فقر و فلاکت بیشتر مردم خواهد شد. این امر در همان حال که اوضاع اقتصادی آشفته و در آستانه فروپاشی جمهوری اسلامی را آشفته تر خواهد ساخت و به جمهوری اسلامی امکان آنرا خواهد داد که به بهانه وجود تحریمها و خطر بروز جنگ، وحشیانه تر از گذشته به سرکوب هر صدای آزادیخواهانه و حق طلبانه بپردازد.