کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

عزای جمهوری اسلامی و شادی مردم در حاشیه خارج شدن تیم جمهوری اسلامی از رقابت های جام جهانی

آنچه که چهارشنبه شب در ایران اتفاق افتاد، غریب ترین رویدادی بود که می توان تصور کرد. میلیونها نفر در سرتاسر ایران از زن و مرد و پیر و جوان به خیابانها ریختند و شکست تیم کشورشان در یک مسابقه فوتبال را که به حذف این تیم از بازیهای جام جهانی منجر شد، جشن گرفتند. رژیم اسلامی حاکم در ایران و اکثریت قاطع مردم این کشور آبشان در یک جوی نمی رود، هر آنچه که رژیم خواهان آن باشد و مزدورانش را خوشحال کند، مردم در برابر آن عکس العمل نشان می دهند. رژیم جمهوری اسلامی برای کسب پیروزی در این مسابقه ملیونها دلار پول خرج کرده بود، وعده دادن پاداش پانزده هزار دلاری به هر بازیکن تیم فوتبال داده بود و چند هزار مزدور و مدافع رژیم را به قطر فرستاده بود.  اعضای تیم و خانواده هایشان را تهدید کرده بود که در میدان مسابقه هیچ حرکتی که مستقیم و یا غیر مستقیم نشانه پشتیبانی آنها از انقلاب جاری در ایران باشد، انجام ندهند. شادی و جشن و سرور مردم این شکست را به کام جمهوری اسلامی و مزدورانش تلخ تر کرد.

حکومت اسلامی تمامی عرصه های ورزشی ، هنری ، فرهنگی ، آموزشی و حتی علمی را در خدمت اهداف ارتجاعی خود بکار می گیرد . ورزش عرصه ای است که حکومت و سپاه سرمایه گذاری وسیعی در آن انجام داده اند . آنچه در فوتبال و بازیهای ورزشی اخیر و هم چنین از خلال فایل علنی شده فرماندهان سپاه به بیرون درز پیدا کرده است، حاکی از نقشه ها و سیاستهای بغایت ارتجاعی حکومت اسلامی در عرصه های ورزشی و جوانان است .

زنان از رفتن به استادیوم های ورزشی منع گردیده و فشار بر زنان ورزشکار برای رعایت پوشش اسلامی در حین ورزش باعث رسوایی های بسیاری برای حکومت تبعیض جنسیتی و اپارتاید جمهوری اسلامی شده است.

بازشگاههای ورزشی متعددی توسط سپاه اداره و مدیریت شده و نظارت شدیدی بر گفتار و کردار بازیکنان صورت می گیرد که در چهارچوب سیاستهای حکومت کار و فعالیت کنند . بازیکنانی بسیاری به زندان افتاده ، خانه نشین شده و یا ناچار به خروج از ایران شده اند . همین چند روز پیش بود که وریا غفوری  ملی پوش ایران به دلیل حمایت از مردم دستگیر و زندانی شد ، فشار برای ساکت کردن علی کریمی افزایش یافته و علی دایی با تهدیدهای مقامات رژیم روبرو شده است.

حاکمان اسلامی با دادن مزایای مالی به ورزشکاران از سویی و تهدید  آنها از سویی دیگر در تلاش هستند فوتبال و سایر عرصه های ورزشی را به خدمت سیاستهای ارتجاعی رژیم در آورند . حاکمان اسلامی از آن  اهداف ارتجاعی هم فراتر رفته و می خواهند فوتبال و دیگر عرصه های ورزشی را  در جهت نظامی – امنیتی تر کردن جامعه بکار گرفته و گل کردن تیم های ورزشی را به کشته شدگان و تروریست های چون قاسم سلیمانی تقدیم کنند .

ورزش می تواند و باید در خدمت سلامتی و شادابی مردم در جامعه باشد . حکومت اسلامی ایران که کمترین هزینه را صرف ورزش و سلامتی مردم می نماید علاقه ای به ایجاد فضای لازم برای سلامتی و شادابی مردم ندارد .  ورزش و بویژه فوتبال همان اندازه برای حکومت اسلامی اهمیت دارد که در خدمت سیاستهای ارتجاعی رژیم و پوشاندن واقعیات جامعه باشد .

سرنگونی رژیم اسلامی که خواست بیشترین بخش جامعه است می تواند و باید در خدمت شادابی و سلامتی جامعه باشد. ورزش و تلاش برای ارتقا توانایی های افراد جامعه و بویژه ورزشکاران و ورزش دوستان  در شرایطی متحقق می شود که آزادی، برابری، حقوق اولیه مردم  و شرایط زیست انسانی آنها فراهم باشد .