کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

سه روزی که فضای سیاسی کردستان و ایران را تغیر داد

از لحظه ای که ژینا امینی توسط اوباشان گشت ارشاد اسلامی دستگیر و مورد خشونت قرار گرفت و نهایتاً جان باخت، هنوز صد ساعت نگذشته بود که به یک خیزش بزرگ در کردستان و ایران دامن زد.

ژینا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی برای اولین بار به تهران میرفت که چند روزی را پیش از شروع سال تحصیلیِ دانشگاه‌ها، با دوستان و آشنایانش باشد. چند جای دیدنی پایتخت را ببیند، خریدی بکند و چند عکس یادگاری با خود به زادگاهش در کردستان و به دانشگاه اورمیه ببرد. اراذل و اوباش گشت ارشاد بدلیل بیرون بودن چند تار موی دختر جوان، او را دستگیر، شکنجه و به قتل رساندند. داستان مرگ تراژیک ژینا و بربریت و خشونت حکومت اسلامیِ ایران به سرعت به صدر اخبار جهان رسید.

نویسندگان، هنرمندان، شاعران، پزشکان، دانشجویا، زنان، جوانان، کارگران  و همه اقشار اجتماعی با ژینا امینی به سرعت و شدت احساس یکانگی و همدردی کردند. نام کردستان و مردم مبارز و آزادیخواه آن که موفقترین اعتصاب سیاسی تاریخ خود را سازمان و رهبری کرد، با گرمی مورد همدردی  و احترام  دهها و صدها میلیون نفر از مردم ایران، خاورمیانه و جهان قرار گرفت.

دانشگاه‌ها و شهرهای متعددی در ایران و جهان به مرکز اعتراضات به قتل حکومتی ژینا توسط جمهوری اسلامی تبدیل شدند. حکومت اسلامی دهها هزار نیروی سرکوبگر را به خیابانها و دانشگاه‌ها کشاند و خیابان‌های شهرهای دیواندره، سقز، بوکان و بسیاری از شهرهای کردستان و ایران به میدان جنگ تبدیل  شد. جنگ نیروهای مسلح رژیم با مردمی صلح‌جو و بدون اسلحه.

رژیم که خود را در منگنه فشار مردم می دید اینترنت را کند و یا قطع کرد، صدها نفر را دستگیر و شکنجه کرد، تعدادی مردم بیدفاع را زخمی و به قتل رساند  و ماشین جنایت حکومت اسلامی درد و فجایع بیشتری را بر مردم تحمیل کرد.

شعارهای مردم کردستان در دورترین شهرها، دانشگاهها و خیابان‌های ایران و جهان انعکاس میلیونی داشت. شعار  “زن، زندگی، آزادی” تا اقصی نقاط رفت و بخش بزرگ مردم جهان از طریق رسانه ها مقاومت و مبارزه مردم کردستان و ایران را علیه جمهوری اسلامی مشاهده کردند.

فصل جدیدی از اتحاد و مبارزه بین مردم کردستان از سویی و مردم کردستان با مردم ایران آغاز شد. خواست برابری زن و مرد، الغای قوانین ضد زن و بویژه حجاب اجباری برچیدن ماشین جنایت گشت ارشاد، دستگیری و محاکمه عاملان جنایت علیه ژینا امینی و زنان کردستان و ایران، با استقبال دهها و صدها میلیون انسان آزادی اندیش روبرو شد.

در سه – چهار روز، حجم شگفت انگیزی از ادبیات، هنر، موزیک، نقاشی و مقاله  در مورد ژینای جوان و ستم و تبعیض بر زنان، تولید و پخش شد. ژینا در طی چند روز به آشناترین و دوست داشتنی ترین زن منطقه تبدیل گشت.

 سیاست درست و مسئولانه اعتصاب عمومی در نزدیک به تمامی شهرهای کردستان در چهار استان، پیروزمندانه به اجرا در آمد و با استقبال میلیونها نفر در خارج کردستان روبرو شد. مبارزه مردم کردستان و بویژه زنان برای رسیدن به آزادی و برابری در اشکال و در ابعاد وسیعی ادامه خواهد داشت.

مردم متوجه قدرت اتحاد خود از سویی و شکنندگی و ضربه پذیری بیشتر رژیم شدند.

سه روزی که کردستان و ایران را تغيير داد بشارت روزها و سال‌های بهتر برای مردم آزادیخواه و تضعیف بیشتر و در نهایت سرنگونی جمهوری اسلامی را دارد. جمهوری اسلامی بد نام ترین و نفرت انگیز ترین حکومت تاریخ ایران است و مردم کردستان در اتحاد با میلیونها نفر از مردمان آزادیخواه و برابری طلب ایران، می توانند و باید به عمر این حکومت و نظام ننگین پایان بدهند.