کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

تقلب در مواد غذایی جنایت در حق سلامتی مردم

تقلب در مواد غذائی در ایران بیداد می کند. اخیرا روزنامه آفتاب یزد در این زمینه گزارش تکان دهنده ای منتشر کرده است.  آنچنانکه از این گزارش برمی آید نشان می دهد که فساد در عرصه مواد غذایی و تغذیه مردم در ایران در چنان ابعادی وجود دارد که سلامتی مردم را شدیدا مورد خطر قرار داده است. بر اساس گزارش مفصل داود  خانی در روزنامه آفتاب یزد  تقلب گسترده در بازار موادغذایی ایران موج می‌زند. تقریبا هر ماده غذایی را که می‌بینید رد و نشانی از تقلب در آن دیده می‌شود که این مسئله باعث بی‌اعتمادی مشتریان شده است. اما این تقلب‌ها به موارد جزئی و کم‌اهمیت خلاصه نمی‌شود و در غیاب نظارت‌های کارآمد، گاهی اخبار هولناکی از پدیده تقلب در بازار مواد غذایی شنیده می‌شود. در این شرایط سودجویان با هدف به دست آوردن بالاترین سود ممکن از تجارت کثیف خود دست به تقلب‌هایی می‌زنند که نگرانی‌های جدی‌ای برای سلامتی مردم را به دنبال داشته است.

موارد گزارش شده از تقلب یا به اصطلاح غش زدن در مواد غذایی متاسفانه در همه حوزه‌ها گسترش پیدا کرده است. برخی از این تقلب‌ها خطرناک و برخی کم خطر یا بی‌خطرند، برای مثال اقدام به فروش تخم‌مرغ عددی بدون سایز‌بندی و در نظر گرفتن وزن گرمی آن نوعی تقلب است چرا که در تمام دنیا تخم مرغ دارای سه سایز با سه قیمت مختلف می‌باشد. همچنین بسته‌بندی گوشت چرخ‌کرده بدون ذکر درصد چربی آن تقلب مشابهی است که مجددا می‌توان گفت حق انتخاب را از شهروندان می‌گیرد. اما دسته‌ای دیگر از تقلب‌های رایج در مواد غذایی در ایران نه تنها جیب بلکه سلامت شهروندان را تهدید می‌کنند مانند تقلب‌های موجود در شیر و سایر محصولات لبنی. دسته دیگری از تقلب‌ها افزودن مواد مشابه ماده غذایی اصلی به منظور افزایش حجم آن و در واقع کم فروشی است. از این قبیل غش زدن‌ها در بسیاری از محصولات دیده می‌شود از جمله در ادویه جات. برای مثال نیمی از پاکت زردچوبه خریداری شده، آرد یا مواد بی‌ارزشی است که با رنگهای غیرخوراکی به شکل زردچوبه درآمده‌اند. البته شاید بتوان گفت یکی از تقلب‌های کم خطر نسبت به سایر موارد، تقلب در ادویه هاست. چرا که حجم کمی از آن را وارد بدن خود می‌کنیم. اما به جز ادویه گروه‌های دیگری از مواد غذایی همچون چای، قهوه و رب نیز دستخوش همین تغییرات میشوند. همچنین گفته می‌شود برخی، کدو پخته و له شده و یا پوره کدو را با آب گوجه فرنگی، جوشیده و مخلوط می‌کنند و مجددا همراه با آب گوجه فرنگی می‌جوشانند. و یا پودر نشاسته به رب گوجه فرنگی اضافه می‌کنند تا نشاسته، مقداری از آب رب گوجه را جذب نماید و به عنوان رب خالص به بازار عرضه می‌کنند. تولید ١٠ تن آبلیمو از تنها ۴ لیتر اسید سولفور و گوگرد به تنهایی سود کلان بازیگران این تجارت غیراخلاقی را فاش می‌کند. در بازار روغن زیتون نیز برخی تجار در بسته‌بندی‌های شیک، کالایی با عنوان روغن زیتون خارجی به مشتریان عرضه می‌کنند که در واقع یک نوع روغن خطرناک صنعتی و ارزان قیمت است که برای ساخت کرم و پمادها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف خوراکی آن در تمام کشورها منع شده است و متقلبان داخلی نیز بدون میوه زیتون و با استفاده از پارافین و روغن مایع و اسانس شیمیایی زیتون، اقدام به تولید روغن زیتون تقلبی می‌کنند. عسل تقلبی همپای آبلیمو در صدر تخلفات بازار مواد غذایی قرار دارد.

در ایران تحت حاکمیت اسلامی تقریبا هیچ مواد غذایی نیست که با تقلبات گسترده وارد چرخه سوپرمارکت ها و سر سفره مردم نشود . سلامتی و تغذیه سالم  مردم جزو اولویت های رژیم اسلامی نیست و تاجران مرگ در مشارکت با مقامات حکومتی برای بدست آوردن حداکثر سود به قیمت سلامتی مردم از هیچ تقلب و رذالتی خودداری نمی کنند .

سودجویی  بخشی از تاجران در حمایت و یا اشتراک با مقامات حکومتی ، عدم کنترل حکومت و دوائر مسئول ، فقدان رسانه های آزاد و نبود قوه قضائیه مستقل ، وجود و حضور باندهای مافیایی وارادات و صادرات که به سپاه و اخوندها وابسته هستند . فقدان آموزش لازم در رسانه ها و در مراکز آموزشی از عوامل تقلب گسترده در عرصه مواد غذایی است .

تقلب در مورد مواد غذایی و دارویی ، تقلب در تولید کالاهای بنجل و با کیفیت پایین خاص کشور ایران نیست و در همه جوامعی که جان و سلامتی مردم اهمیتی نداشته باشد ، ما با تقلب روبرو هستیم . اما آنچه جمهوری اسلامی را از دیگر متقلبان جدا می‌کند این است که در فقه شیعه  و در اسلام دروغ حرام نیست و تقلب کردن و متقلب بودن بخودی خود زشت و ناپسند نیست . در سیستم اسلامی ایران جان و سلامت مردم ارزشی ندارد و همچنانکه می توان مدارک  پزشکی را خرید ، می توان از قبال سلامتی و اعتماد مردم هر اشغالی را با اضافه کردن مواد شیمیایی و مسموم کننده به مردم فروخت و سودهای هنگفتی بدست آورد . در ایران که رسانه های آزاد وجود ندارد نمی توان متقلبین در عرصه های مختلف از جمله در عرصه تغذیه و دارو را رسوا و آشکار کرد و آنها را در دادگاههای مستقل به محاکمه کشاند . اخوندها و مقامات حکومتی یک پای اصلی این تجارت کثیف هستند ، همچنانکه داروهای کهنه و غیر قابل مصرف را می فروشند و یا در تجارت مواد مخدر شرکت دارند . حکومت اسلامی علیه سلامتی و امنیت مردم است و سرنگونی این نظام فاسد و متقلب گام بزرگی است در جهت بهبود سلامتی مردم.