کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

به یاد جانباختگان نسل کشی شنگال

روزهای سوم تا هشتم ماه اوت برابر با۱۲ تا ۱۸ مردادماه سالگرد حمله نیروهای داعش به منطقه کرد نشین شنگال است . ۸ سال پیش درسال ۲۰۱۴ در یکی گرمترین روزهای تابستان آن سال   نیروهای داعش به  منطقه شنگال حمله کردند و در مدت زمان کوتاهی شهر شنگال و روستاهای اطراف آن  را به تصرف خود درآوردند. در اثر آن حمله ، بیش از ۷ هزار نفر کشته شدند و حدود ۵ هزار زن و دختر ایزدی نیز به عنوان برده‌های جنسی ربوده شدند.   بدین ترتیب بعد از جنایت معروف به انفال توسط رژیم بعث عراق، یکی دیگر از نسل کشی های تاریخ مدرن خاورمیانه علیه مردم کرد انجام گرفت. نسل‌کشی ایزدیان شنگال، پیامدهای دیگری نیز داشت: در نتیجه آن خشونت‌ها، هم‌اکنون دو هزار و ۷۴۵ کودک یتیم شده‌اند. هزار و ۷۵۹ تن از این کودکان پدران خود را از دست داده‌اند، و ۴۰۷ کودک نیز از وجود مادر خود محروم شده‌اند. در مجموع ۳۵۹ تن از پدران یا مادران و ۲۲۰ کودک نیز تمامی خانواده خود را از دست داده‌اند. بر اساس پژوهش‌های “شورای مرکزی ایزدیان” بخشی از اسیران ایزدی هنوز در عراق و سوریه هستند اما شماری نیز به ترکیه، عربستان سعودی، قطر، لیبی و پاکستان منتقل شده‌اند. تاکنون چند گور دسته‌جمعی ایزدیان در عراق نیز کشف شده‌ است.

حمله داعش به شنگال در ادامه تصرف شهر موصل صورت گرفت. ارتش تحت فرماندهی نوری مالکی نخست وزیر وقت عراق شهر موصل را پس از مقاومتی نمایشی اندک همراه با زرادخانه عظیم نظامی آن تسلیم داعش نمود و به دنبال آن داعش از انتظارات نوری مالکی پا فراتر گذاشت و تا دروازه های بغداد پیش رفت و بر بخش بزرگی از عراق مسلط شد. داعش در موصل در برخورد به مسیحیان ، چهار گزینه را در مقابل آنها قرار داده بود ـ تخلیه شهر ، باج دادن، توبه کردن و گرویدن به دین اسلام و یا مرگ .اما داعش در بیانیه ای که صادر کرد دو گزینه در مقابل مردم کرد ایزدی گذاشته بود ، گرویدن به اسلام یا مرگ !برای این گروه جنایتکار ، مردم کرد خطرناک ترین  دشمنان بودند که یا باید سر آنها را برید و  یا ناچارشان کرد به گرویدن به اسلام به روایت داعش .

دشمنی کور داعش با مردم کرد ، تنها از سر ایدئولوژی نبود ، بلکه   درعین حال پیام و سیاستی بود که در منطقه می توانست جمهوری اسلامی ایران ، حکومت شیعه و عرب عراق ، ترکیه ، سوریه ، ناسیونالیزم افراطی عربی ، بعثی ها و بقایای رژیم صدام حسین ، عشایر عقب افتاده عرب هم جوار کردستان را به معامله و سازش با داعش تشویق کند .

داعش با سر بریدن اسیران کرد، پیامی سیاسی برای همه حکومت ها و جریانات جنایتکار منطقه می فرستاد ، که می توان داعش را ، چون ارتشی کنتراتی بکار گرفت ، تا آنچه را که خود این رژیم ها نتوانسته اند علیه  مردم کرد انجام دهند ، داعش انجام دهد.

مردم کردستان  در روژآو به مقاومتی کم نظیر علیه خلافت اسلامی فوق ارتجاعی داعش دست زدند. حماسه مقاومت در مقابل داعش که مورد حمایت فعال ارتش ترکیه بود یکی از برگ‌های زرین مقاومت توده ای در مقابل ارتجاع و بربریت حکومت ترکیه و خلافت اسلامی داعش بود. این مقاومت  که از کوبانی آغاز شد و به درهم شکستن مقاومت داعش در رقه منجر شد، به قیمت جانباختن بیش از ۱۲ هزار زن و مرد قهرمان روژاوا انجام گرفت . شکستهای بعدی داعش در عراق بوسیله نیروهای پیشمرگ و حشد شعبی و پشتیبانی هوایی نیروهای متفقین به دنبال بیرون راندن داعش از سوریه بوسیله نیروهای روژآوا صورت گرفت.

ظهور و سقوط خلافت اسلامی شام و عراق اگر چه از نظر زمانی چند سال بیشتر طول نکشید اما در عرصه بربریت و خشونت تاریخ ننگینی است که حامیان و مدافعین داعش از جمله اردوغان و حکومت ترکیه روزی برای آن پاسخگو خواهند بود . مردم کردستان و بویژه در سوریه به مقاومتی کم نظیر علیه داعش دست زدند که جزو افتخارات مردم کردستان و نیروهای چپ و دموکراتیک در تاریخ زنده خواهد ماند . علنی کردن اسناد روابط داعش با حکومت ترکیه و دیگر مرتجعین منطقه کمک خواهد کرد که  تراژدی جنوساید مردم کردستان دیگر تکرار نگردد .

در سالگرد نسل کشی مردم شنگال به یاد و خاطره جانباختگان این قتل عام درود می فرستیم و از داعش و پشتیبانان منطقه آن و در راس آنها دولت اردغان ابراز تنفر می کنیم.