کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

فساد نهادینه شده در جمهوری اسلامی

Untitled 53

در سرمقاله هم میهن، 25 شهریور، در زیر عنوان: “چه می‏‌دانید که فساد چیست؟” به نکات تامل برانگیزی اشاره شده است. در ابتدای مقاله نوشته شده که دولت رئیسی با شعار مبارزه با فساد سرِ کار آمد غافل از اینکه از بدو حضور آن دولت، فساد در سطح وزیر آغاز شد. در ادامه نوشته آمده هنگامی که فقط سه سال از آن دولت گذشت دو وزیرش زندانی شدند و دو رئیس نهاد مالی مهمش دچار اتهامات عدیده گردیدند و این رکوردی بود که بعد از فساد در دولت احمدی‌نژاد شکسته شد. سرمقاله نویس هم میهن چنین ادامه می دهد:

“مهمتر از اینها اینکه رکورد فساد هم در آن دولت شکسته شد. یک رقم آن ۳۷۰۰ ملیون دلار است که هنوز به این اتهام رسیدگی نشده است. مجازات وزیر کشاورزی آن دولت مربوط به فساد در پرونده دیگری است و هنوز نوبت رسیدگی به پرونده چای دبش نرسیده است. نویسنده بدون اشاره به فسادهای متعدد دیگر نظیر اختلاس آخوند کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و شخصِ مورد اطمینان و مجیزگوی خامنه ای، می نویسد که فسادهای زیادی هستند که هنوز اعلام رسمی نشده‌اند.  از نظر او داده‌های آماری نشان می‌دهد که فساد در دولت پیش هیچ‌گونه بهبودی پیدا نکرده بود، درحالی‌که با شعار ضدفساد آمدند؛ ولی رتبه و وضعیت فساد در ایران همچنان از حدود ۱۴۸ کشور جهان بدتر است.

باید بیاد داشت که ثروت های کلانی که در دست آیات دانه درشت انباشته شده و میشود هیچ حساب و کتابی ندارد. این امر در مورد مافیای اقتصادی دهها میلیارد دلاری خامنه ای مستدل و مکتوب شده است. درواقع ثروت و سرمایه بدون حساب و کتاب و بدون کنترل سران رژیم  عامل اصلی فساد در حکومت اسلامی است. بعد از جنگ ۸ ساله ایران و عراق رفسنجانی و خانواده اش مظهر فساد شدند. در این دوره درجه ای از فساد برای پیشرفت اقتصادی به طرزی رسمی و عیان ضروری دانسته شد. در دوره خاتمی این سیر ادامه داشت تا به دوره احمدی نژاد رسید. میزان فساد اقتصادی در دوران احمدی نژاد به شدت افزایش یافت. در دوره وی نه تنها اختلاسگران، دزدان و رانت خواران افزایش پیدا کردند، بلکه دزدانی مثل محمد رضا رحیمی، معاون اول و حمید بقائی، معاون اجرائی مقام و منزلت نیز یافتند. خود احمدی نژاد هم دست در کیسه کرد و تنها در یک مورد صد میلیارد تومان از صندوق بیمه ایران اخاذی نمود. اختلاس ۱۳ هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی در همین دوره اتفاق افتاد.

در دوره روحانی دزدیها کلان تر شد. برای نمونه گذشته از اختلاس برادرش معلوم شد که صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه ۶۳ حساب بانکی داشته است. هزار میلیارد تومان به عنوان سود وثیقه‌ها و خسارات پرداختی به قوه قضائیه که به حساب‌های شخصی‌اش واریز شده علنی گردید و گفته شد که سود بانکی آن‌ها ماهانه ۲۰ میلیارد تومان است. یا فساد و اختلاس هلدینگ یاس سپاه در سال 96 در دوره روحانی رو شد که پرونده ای بر دیگر فسادهای قالیباف و بعضی فرماندهان آن نیروی جانی و سرکوبگر افزود. در همین دوره اشاره به فساد در عرصه داروئی به رسانه های حکومتی راه یافت. سعید نمکی، وزیر بهداشت کابینه روحانی، گفت هنگامی که وی در سال ۹۷ این وزارت را تحویل گرفت «فساد در حوزه دارو به‌طور زجرآوری حاکم بود» و علاوه بر «وقوع فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در پزشکی»، گفت: «نمی‌دانیم یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی را کجا هزینه کردند».

آنچه در مورد فساد نوشته شد قطره ای بود از دریائی بزرگ. فساد پایه اقتصاد و عامل بقای جمهوری اسلامی است. فساد در دست گروه های مافیائی گوناگون صاحب قدرت ابزاری برای تصفیه حساب درونی نیز می باشد. همین فساد یک نیروی سرکوبگر جاهل، متعصب و آتش به اختیار را پیرامون هسته اصلی قدرت فراهم آورده است. آنها بویژه در زندانها و نیز در رویاروئی با انقلابیون معترض بویژه در سالهای ۹۶ و ۹۸ و در دوره انقلاب ژینا نهایت سنگدلی خود را نشان دادند. اما جمهوری اسلامی، که برای بقا تماما به نیروی سرکوبش متکی است، با ریختن ترس مردم از دستگاه فاسد سرکوبگرش، که اعتصاب پیروزمند ۲۵ شهریور در کردستان از آخرین شواهد آنست، عمر ننگینش به شماره افتاده است. باید تاکید کرد که فساد در سطح کنونی با حاکم شدن رژیم اسلامی متولد شد و با مرگش و جایگزینی آن با حکومتی مردمی از بین خواهد رفت.