کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

بازنشستگان در نبردی شجاعانه با نیروهای سرکوبگر

در ادامه طوفان خشم دختران و پسران شرکت کننده در انقلاب “زن، زندگی، آزادی” در رویاروئی با نیروهای سرکوبگر اكنون شاهد سر برآوردن دوباره جنبش مطالباتی کارگران، بازنشستگان و معلمین هستیم. این جنبش بر بستر انقلاب و با استفاده از تناسب قوای ایجاد  شده جدیداً تعرضی‌تر از پیش ظاهر گردید و بازنشستگان مبارز در آن نقش پیشتاز را بازی کردند. آنها هفته های گردهمائی های اعتراضی خود را دوباره شروع کرده و مطالبات همه بازنشستگان را بیان کردند. این معترضین در این دور جدید به طور مشخص خواستار افزایش حقوق دوره بازنشستگی، تعیین حقوق بر مبنای سبد معیشت و نرخ واقعی تورم و اجرای افزایش ۲۵ درصدی حقوق بر اساس همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گشتند.

آخرین تجمع بازنشستگان مبارز در سه شنبه نهم اسفند و در یکصد و ششمین روز گردهمائی‌های اعتراضی انجام گرفت. آنها در این روز با فراخوان قبلی در استان ها و شهرهای کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، گیلان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، ایلام، یزد، اصفهان، البرز و استان مرکزی در مقابل ادارات تامین اجتماعی و یا استانداری و فرمانداری گرد آمده و شعارهای اعتراضی سردادند. برای نمونه بازنشستگان خشمگین در کرمانشاه در مقابل استانداری شعار دادند:

“رئيسی حیا کن، مملکتو رها کن”، “گرانی، تورم بلای جان مردم”

 و شعار ویژه آنها در مریوان و در مقابل فرمانداری چنین بود:

 “مجلس بی‌درایت، دولت بی‌کفایت”

در بقیه شهرها شعارها به صورت زیر بود:

“هزینه‌ها دلاریه، حقوق ما ریالیه”، “رئیسی بی‌عرضه، برگرد برو تو حوزه”، “همسان‌سازی حق مسلم ماست”، “دولت بی‌کفایت، استعفا ،استعفا” و “رئیسی دروغگو، انجام وعده‌ هات کو؟” 

بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری و بازنشستگان سایر صندوق‌ها در تهران قصد تجمع در مقابل مجلس را داشتند که با دیوار و تهاجم نیروهای سرکوبگر روبرو شدند. کانال تلگرامی «تشکل صنفی معلمان» درباره تجمع بازنشستگان مقابل مجلس شورای اسلامی گزارش داده که «امروز نهم اسفند بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری و بازنشستگان سایر صندوق‌ها طبق قرار قبلی از ساعت ۱۰ صبح به قصد تجمع اعتراضی و فریاد اعتراض علیه مطالبات بر زمین مانده، جلوی مجلس آمده اما محل، پیشتر توسط نیروهای سرکوبگر اشغال و نه تنها جلوی مجلس و اطراف آنرا قرق کرده و بشدت از تجمع جلوگیری کردند بلکه با کنترل خروجی‌های مترو، تعدادی از بازنشستگان را نیز دستگیر کردند.»

کانال تلگرامی «شورای بازنشستگان ایران» به نقل از یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع نهم اسفند نوشته که «حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر نیروی امنیتی با انواع و اقسام ادوات سرکوب، از داخل مترو تا جلوی مجلس را قرق کرده بودند. تعداد ماموران امنیتی زن هم به نسبت همیشه بیشتر بود و این امر نشان دهنده تنفرشان از زنان معترض است فرق هم نمیکند که ۱۵ ساله باشند و یا ۷۰ ساله. »

این بازنشسته معترض افزوده که «مترو بهارستان را تعطیل و هرکس را که مشکوک به بازنشسته بود مورد بازخواست قرار می‌دادند. با وقاحت تمام مردم را هل میدادند که بارها باعث زمین خوردن بازنشستگان شد. لحنشان بسیار توهین آمیز و توام با فحاشی بود. اگر کسی مقاومت میکرد فوراً دستور بازداشت داده و سوار ون می‌کردند. امروز برای بازنشستگان تجربه دیگری رقم خورد. تجربه ای که حاوی پیام ترس حکومت از تجمعات اعتراضی بخصوص در تهران است. “بر طبق آخرین گزارش ها بیش از صد نفر از بازنشستگان معترض و تعداد نامعلومی زن بازنشسته در نهم اسفند دستگیر شدند.

سران وحشت زده جمهوری اسلامی با تشدید روز افزون خشونت تلاش می كنند چند صباح دیگر به حاكمیت ننگین خود ادامه دهند. برخورد وحشیانه با بازنشستکان معترض بخشی از آنست. سایر اقدامات ددمنشانه را در مسموم کردن زنجیره ای و با برنامه دانش آموزان، برخورد سبعانه با خانواده های آنان، دستگیری شماری از کارگران معترض در عسلویه و تعدادی از کارگران معترضِ ذوب آهن می توان مشاهده کرد. سرانِ مستاصل امیدوارند ترس مردم از سرکوب و زندان را احیا کنند که انقلاب “زن، زندگی، آزادی” آنرا زائل كرد. 

انقلاب ژینا و جنبش های مطالباتی کارگران و بازنشسیگان و سایر اقشار محروم جامعه هر گونه امید جمهوری اسلامی برای بقاء را  به باد فنا خواهد سپرد.