کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
اطلاعیه و بیانیه های حزبی

اعلامیه مشترک سازمان کارگران انقلابی ایران ( راه کارگر) حزب کمونیست ایران  حکومت نظامی در بلوچستان را با همبستگی سراسری در هم بشکنیم!

 

 

 

بلوچستان در کنار کردستان، با تمام توان از خیزش انقلابی مردم ایران با شعار ” زن ، زندگی، آزادی ” دفاع کرده و در این راه خون ده ها تن از مردم بلوچ توسط نیروهای سرکوب رژیم بر زمین ریخته شده که شمار شهدای بلوچ از مناطق دیگر کشو بیشتر است. حمایت آشکار مردم بلوچستان از جنبش سراسری و تظاهرات های روزهای جمعه با شعارهای زیبا و وحدت بخش باعث شده تا مولوی عبدالحمید نیز به همراهی با جنبش مردمی کشانده شود و در خطبه های نماز جمعه از آزادی ها و حقوق شهروندی مردم و حتی پیروان مذهب بهایی و دین ناباوران نیز دفاع کند و سیاست های سرکوبگرانه استبداد دینی را محکوم کند.

همبستگی مردم بلوچستان با جنبش سراسری و خط بطلان کشیدن  بر اتهامات واهی تجزیه طلبی به  مبارزان دلاور بلوچ ، خشم رژیم و دستگاه ولایت را برانگیخته است. انتصاب محمد کرمی، فرمانده سپاه در بلوچستان به عنوان  استاندار سیستان و بلوچستان و نظامی کردن شورای تامین استان، اقدامی است برای تشدید سرکوب مبارزات مردم بلوچستان. به دنبال عقب نشینی های اولیه مانند برکناری فرمانده نیروی انتظامی استان و فرمانده کلانتری ۱۶ و شهید و جانباز قلمداد کردن بخشی از شهدا و مجروحین جمعه خونین زاهدان ، حالا حاکمیت اسلامی شمشیر را از رو بسته است.

با انتصاب فرمانده سپاه استان که مسئول اصلی کشتار خونین زاهدان است، به عنوان استاندار و مسئول شورای تامین استان، موج گسترده دستگیری ها در زاهدان و دیگر شهرهای استان آغاز شده است . تا کنون بیش از صد نفر از جوانان بلوچستان دستگیر شده اند و موج دستگیری ها به دیگر شهرهای استان نیز رسیده است. پیش از این نیز موج اعدام زندانیان بلوچ به اتهام قاچاقچی در زندان های سیستان و بلوچستان و دیگر استان ها ، در جریان خیزش انقلابی مردم با هدف ترساندن مردم، با شقاوت تمام به پیش برده شده است.

علاوه بر سرکوب وحشیانه مردم بلوچ، دو اقدام دیگر نیز در این راستا به پیش برده می شود : از یک سو، تهدیدات جانی علیه مولوی عبدالحمید و از دیگر سو، تلاش برای همسو کردن بخشی از خوانین و سران قبایل بلوچ و تبدیل آن ها به نیروی سرکوب خلق بلوچ.  سیاستی که با تسلیح بخشی از قبایل و دادن امتیازات و دامن زدن به دشمنی ها میان طوایف رقیب به پیش برده می شود .

ریشه مشکلات استان را باید  در سیاست امنیتی تحمیل شده از سوی دولت مرکزی چه در دوران  استبداد سلطنتی و چه  استبداد ولایت فقیه بر این استراتژیک ترین استان کشور جستجو کرد. بلوچستان دروازه و تنها راه اتصال ایران، افغانستان و آسیای میانه به آب های آزاد و اقیانوس هند است. این استان جدا از امکاناتش در زمینه منابع زیرزمینی، کشاورزی و دامداری ، از یک نیروی جوان و حالا تحصیل کرده برخوردار است. اما به دلیل مشت آهنین دولت مرکزی هیچ کدام  از این امکانات به کار گرفته نمیشود. به دیگر سخن تحمیل خشن سیاست ستم ملی و افزودن ستم مذهبی در دولت اقتدارگرای شیعه داعشی، مردمان این استان را در چنبره خشن ترین سیاست امنیتی گرفتار آورده است. تا جایی که ساکنان بلوچ استان را به شهروندان درجه چندم تبدیل کرده است.

از نظر ما سیاست سرکوبگرانه رژیم علیه مردم بلوچستان را تنها با همبستگی سراسری همه ملیت های ساکن ایران می توان در هم شکست. می توان با افشای موج دستگیری ها و علنی کردن اسامی دستگیرشد گان، از فشارهای ضدانسانی علیه آن ها در زندان های مخوف استان جلوگیری کرد. می توان با گسترده کردن موج همبستگی ها، مانع تبدیل طوایف بلوچ به ابزار سرکوب رژیم شد ۰ می توان با انتشار گسترده اخبار، سیاست سرکوب در سکوت  فاشیسم مذهبی حاکم را در هم شکست.

حزب کمونیست ایران 

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی  ایران(راه کارگر)

   

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

پیروز باد انقلاب مردم ایران 

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

 جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ برابر با  ۰۶ ژانويه ۲۰۲۳