کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
اطلاعیه و بیانیه های حزبی

اطلاعیه کمیته مرکزی کومه له درباره رویدادهای مریوان

2018-08-25| ۱۳۹۷-۰۶-۰۳

ساعت 10 صبح روز شنبه سوم شهریورماه آتش سوزی گسترده ای در جنگل های مابین روستاهای “پیله” و “سله سی” در منطقه مریوان روی داد. شواهد حاکی از آن است که این آتش سوزی در نتیجه شلیک توپ توسط توپخانه سپاه پاسداران اتفاق افتاده است. شماری از فعالین دفاع از محیط زیست متشکل در انجمن سبز چیا، جوانان و مردم منطقه جهت مهار آتش سوزی به سرعت وارد عمل شدند. در جریان تلاش برای مهار آتش سوزی، جمعی از این فعالین در محاصره آتش قرار می گیرند و تقاضای امدادرسانی می کنند. مسئولین سپاه و مقامات محلی از اعزام هلیکوپتر جهت نجات آنان کوتاهی می کنند. در نتیجه، 4 تن از فعالان محیط زیست به نام های “شریف باجور”، “امید کهنه پوشی”، “رحمت حکیمی نیا” و “محمد پژوهی” که برای خاموش کردن حریق رفته بودند، جان خود را از دست دادند. در جریان این رویداد، شماری از جوانان نیز که جهت خاموش کردن آتش در محل حضور داشتند، مصدوم شدند.

به دنبال این رویداد دردناک، مردم شهر مریوان در اعتراض به مسببین آن و آنانکه برای نجات جان این عزیزان کوتاهی کرده بودند، در مقابل بیمارستان شهر تجمع و در خیابان ها دست به راهپیمایی زدند و در این تجمع و راهپیمایی، برعلیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

کمیته مرکزی کومه له از اعتراضات بر حق مردم مبارز مریوان به گرمی پشتیبانی میکند و جانباختن این عزیزان را به خانواده، بستگان، مردم شهر مریوان و کلیه مردم کردستان تسلیت می گوید .ما سپاه پاسداران و مسئولین محلی رژیم را مسئول این رویداد و مسبب سهل انگاری آنان در نجات جان عزیزان جانباخته میدانیم وبه این کوتاهی را به شدت محکوم می کنیم.

ما اطمینان داریم که مردم مبارز کردستان از خواست مردم شهر مریوان جهت محاکمه و مجازات عاملین این رویداد، حمایت و پشتیبانی خواهند کرد.

کمیته مرکزی کومه له، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سوم شهریورماه 1397