کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

آزادی اسماعیل بخشی و دیگر فعالین خواست عمومی است

 

 

بنا به گزارش “کمپین حمایت از بازداشتی های هفت تپه و زندانیان ترقی خواه”در عرض دو روز چهارشنبه و پنج شنبه دوازدهم و سیزدهم تیر ماه بیش از هزار نفر از جمله تعدادی از فعالین سرشناس جنبش کارگری و فعالان سیاسی دیگر جنبشهای اجتماعی در ایران با امضا فراخوانی خواستار آزادی کلیه زندانیان بازداشت شده شرکت نیشکر هفت تپه شده اند. گرد آوری امضا برای این فراخوان همچنان ادامه دارد و روز به روز بر تعداد امضا کنندگان افزوده می شود. گرچه تعدادی از دستگیر شدگان از جمله علی نجاتی و عسل محمدی پس از دو ماه با قرار وثیقه موقتأ آزاد شده اند، اما هنوز تعدادی از آنها از جمله اسماعیل بخشی، سپیده قُلیان، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و امیر امیر قلی بیش از شش ماه است بلاتکلیف در زندان هستند. اسماعیل بخشی و سپیده قُلیان را بار اول پس از دو ماه شکنجه و آزار و اذیت در حالی از زندان آزاد ساختند که رژیم نگران گسترش اعتصاب ۳۳ روزه کارگران صنایع فولاد اهواز به بقیه شهرها و مراکز کارگری ایران بود. اما پس از آزادی این دو شخص از زندان آنها با جسارت تمام و برای اولین بار شکنجه های وحشیانه رژیم در زندان علیه خود را علنأ بر ملا ساختند و آنرا به سطح جامعه کشاندند. رژیم درمانده جمهوری اسلامی شب ۲۹ دیماه در تلاشی مزبوحانه با توسل به نمایش رسوای “مستند سوخته”و اعترافاتی که تحت شکنجه های قرون وسطایی و شوک تراپی از آنها و علی نجاتی گرفته بود، سعی کرد تا آنان افشای شکنجه در زندان علیه خود را تکذیب نمایند. اما این بار هم سر جمهوری اسلامی در بازی کردن با شعور سیاسی مردم ایران به سنگ خورد. نه تنها کسی آن نمایش را باور نکرد، بلکه این نمایش وقیحانه رسوایی بیشتر به بار آورد و موجب خشم و نفرت بیشتر مردم از جمهوری اسلامی شد. رژیمی که این بار فریبکاری و نقشه های جنایت کارانه اش در مقابل اراده اسماعیل بخشی و سپیده افشا شده بود، این بار آنها را با اتهام نخ نمای “ارتباط با گروههای مارکسیستی و برانداز در خارج کشور”دستگیر نمود. اینک رژیم تلاش می کند هر روزه با پرونده سازیهای جعلی جدیدی آنها را تهدید و تحت فشار قرار دهد.

“کمپین حمایت از بازداشتی های هفت تپه و زندانیان ترقی خواه”در حالی به راه افتاده که بیدادگاههای رژیم اخیرأ با پرونده سازی و پاپوش درست کردن سعی دارند فعالین نیشکر هفت تپه را به منظور ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه به زندانهای طولانی مدت محکوم نمایند. روز سه شنبه ۱۱ تیرماه علی نجاتی عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه برای اعلام کیفر خواست و تفهیم اتهام های سنگین جعلی به بیدادگاه انقلاب اسلامی فراخواند ند. کیفر خواست مزبور شامل اتهامات بی اساسی از قبیل: “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور”و اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام “بود.

البته روز ۲۲ خرداد کیفر خواستهای مشابهی برای اسماعیل بخشی، امیرحسین محمدی، ساناز اله یاری و امیر امیرقلی به صورت جداگانه صادر و به آنها ابلاغ گردیده بود و همان سناریو را در مورد آنان نیز اجرا در آورده بودند. پرونده سازی رژیم علیه فعالین کارگری و سیاسی آنچنان بی اساس است که مسئولان قضایی رژیم جرأت نمی کنند آنها در اختیار وکلای متهمان قرار دهند. فرزانه زیلایی وکیل تعدادی از کارگران زندانی هفت تپه در یادداشتی از کارشکنی دادگاه شکایت نموده و گفته بود که قاضی پرونده به او اجازه نداده حتی پرونده موکلین خودش را هم ببیند.

در راستای سیاست اعمال فشار رژیم بر فعالین کارگری، روز سه شنبه ۱۱ تیر ماه کارفرمای نیشکر هفت تپه به دستور مقامات امنیتی قرار داد کاری اسماعیل بخشی را لغو نمود و حقوق او را نیز قطع کرد. کانال مستقل کارگران هفت تپه ضمن تأیید این خبر و محکوم کردن این اقدام رژیم در یک همبستگی طبقاتی اعلام نمود که: “ما کارگران هفت تپه تلاش و مصیبتهایی را که اسماعیل بخشی در رسیدن به اهداف کارگران کشیده را هرگز فراموش نخواهیم کرد. اجازه نخواهیم داد نماینده ما و خانواده اش بیش از این زجر بکشند. در صورتی که طی روزهای آتی قرار داد وی تمدید نشود و حقوقش پرداخت نگردد، دور جدید اعتراضات کارگری را آغاز خواهیم کرد. یکی برای همه – همه هم برای یکی.”

“کمپین حمایت از بازداشتی های هفت تپه و زندانیان ترقی خواه”ضمن محکوم کردن فشارهای روزانه بر زندانیان و بی توجهی مسئولان، خواهان آزادی فوری آنان و منع تعقیب بقیه کارگران و فعالان سیاسی از جانب نیروهای امنیتی رژیم شده است. این کمپین نه تنها مورد حمایت و پشتیبانی خانواده و دوستان و همکاران زندانیان قرار گرفته، بلکه با حمایت توده وسیعی از تشکل های کارگری در داخل و خارج، معلمان، دانشجویان، بازنشستگان و دیگر اقشار جامعه روبرو گشته که خواهان آزادی آنها شده اند. علاوه برآن سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و شورای بازنشستگان ایران نیز پس از اعلام کیفر خواست برای علی نجاتی، با صدور اطلاعیه های جداگانه اتهامات وارده به علی نجاتی و بقیه زندانیان نیشکر هفت تپه را محکوم کردند و خواهان پایان دادن به اتهامات بی ربط و ساختگی علیه فعالان کارگری و امنیتی کردن اعتراضات و پرونده سازیها شدند.

ضدیت و دشمنی آشکار جمهوری اسلامی به مثابه حاکمیت سرمایه داران با کارگران و به ویژه فعالین و پیشروان جنبش کارگری و دیگر جنبشهای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. این رژیم کارگر ستیز همواره از مصالح و منافع سرمایه داران در مقابل کارگران حمایت و پشتیبانی کرده و خواهد کرد. بنا براین برای کارگران نیز راهی جز آنچه در اطلاعیه سندیکای مستقل کارگران هفت تپه آمده یعنی دفاع و پشتیبانی سازمان یافته طبقاتی از منافع خود و و مبارزه و اعتراضات پیگیر و سراسری و راهی باقی نیست.