کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
اخبار ایران

گسترش دامنه اعتراضات به قتل مهسا امینی

بنابه گزارشات دریافتی، دامنه اعتصابات و تجمعات اعتراضی به قتل مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که در بازداشت گشت ارشاد جان خود را از دست داد، عصر روز دوشنبه ۲۸ شهریور گسترده‌تر شد و شهرهای بیشتری را دربر گرفت.

از شهرهای سقز، سنندج، کامیاران، بانه، مریوان، ارومیه، مهاباد، بوکان، سردشت، نقده، دهگلان، اشنویه، پاوه، پیرانشهر، ایلام، کرمانشاه، تکاب، ارومیه، دیواندره، جوانرود، مشهد، گوهردشت، محمدشهر کرج، تهران، اصفهان، رشت و شیراز خبر می‌رسد که بسیاری از کسبه این شهرها  دست به اعتصاب زده و مغازه‌های خود را تعطیل کردند. برپایه این گزارشات، در شهرستان کامیاران ماموران رژیم با باتوم به تجمع کنندگان در خیابان بهشتی این شهر یورش برده اند. چند تن از معتراضان در دیواندره نیز در جریان این اعترضات جان خود را از دست داده اند که نام سه تن از آنان “فواد قدیمی، افشین صبحانی و محسن محمدی” احراز شده است. گفته می شود معترضانی که در تجمعات اعتراضی به قتل حکومتی ژینا امینی بر اثر شلیک نیروهای امنیتی و ضد شورش زخمی شده اند، از بیم بازداشت از مراجعه به مراکز درمانی جهت مداوای پزشکی خودداری کرده اند. درشهرستان بوکان هم تا زمان تنظیم این گزارش درگیری بین نیروهای یگان ویژه  معترضان ادامه داشت. گفته می شود در جریان این درگیری ها  چند تن از جمله یک فرد میانسال و یک دختربچه 10 ساله به شدت زخمی شده اند. در سنندج نیز ماموران یگان ویژه با گلوله‌های رنگی و ساچمه‌ای به مردم معترض حمله کردند. درشهرستان مهاباد نیز مهاباد نیروهای امنیتی و ضد برای جلوگیری از گسترش تجمعات اعتراضی به طور گسترده در خیابان‌ها مستقر شده بودند. همچنین ماموران رژیم در بلوار کشاورز تقاطع خیابان حجاب درتهران با معترضان درگیر شده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این  گزارش‌ها همچنین از حاکم شدن جو امنیتی در بسیاری از شهرهای کردستان و حضور گسترده نیروهای یگان ویژه در سطح این شهرها حکایت دارد.  در همین حال اینترنت همراه در شهرهای بانه، مریوان، سنندج، دیواندره و بسیاری از شهرهای شمال غرب ایران دچار اختلال شده یا کاملاً قطع است. همزمان با آغاز این اعتراضات، یک گروه هکری تصاویری از سی‌تی‌اسکن مهسا (ژینا) امینی را منتشر کرده‌ که «نشانگر شکستگی جمجمه در سمت راست سر او در اثر عوارض ناشی از ضربه مستقیم به جمجمه است.»

در خبری دیگر آمده است که  “اهون هوشمند”، 23 ساله، “کامیار حیدری” ۴۰ ساله و “محمد ذبیحی” ٢٢ ساله سه شهروند ساکن سقز، در جریان اعتراضات به جان باختن مهسا (ژینا) امینی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند. لازم به یادآوری است که  روز یکشنبه ۲۷ شهریورماه نیز یک شهروند در سنندج  به نام “لطف الله  احمدی” توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تاکنون علیرغم پیگیری‌های خانواده این شهروندان شهروند از محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست. همچنین چهار شهروند معترض دیگر به نام‌های “بابک قاسمی”، “آروین اقبالی”، “پیشوا رهبری” و “آشنا رسولی” اهل پاوه بازداشت و ساعاتی بعد از بازداشت، پیشوا رهبری و آشنا رسولی آزاد شدند.

لازم به ذکر است که علاوه بر شهرهای ایران و کردستان شماری از فعالان مدنی شهرهای مختلف سایر کشورها از جمله “واشینگتن دی‌سی، لس‌آنجلس، ونکوور، برلین و پاریس” در اعتراض به قتل حکومتی مهسا امینی در برابر ساختمانهای سفارت ایران تجمع کردند.