کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
اطلاعیه سایر سازمان و نهادها

گزارشی در مورد مضحکه‌ی انتخابات جمهوری اسلامی در کردستان

روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ جمهوری اسلامی مضحکه‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را در سراسر ایران برگزار کرد. آمارهای رژیم در مورد میزان مشارکت هرگز قابل اعتماد نبوده و نیست و حتی طبق خود آمارهای حکومتی سطح مشارکت در این انتخابات نشان داد که رای اکثریت جامعه سرنگونی جمهوری اسلامی است. در مورد همین معدود افرادی که هر کدام بطریقی( فقر اقتصادی یا فقر فرهنگی ، دزدان و شرلاتانهای نظام) و حاضرين این نمایش آبروباخته ، ضرورت چند نکته قابل تامل است ؛

۱: جمهوری اسلامی بعد چهل و پنج سال مصادره و غارت ثروت‌های جامعه هزینه‌ی مالی کلانی را صرف تبلیغات رسانه‌ای برای انتخابات از پیش تعیین کرده بود.

۲: وام‌های کلانی به صورت بلاعوض یا با سود پایین به کاندیداها واگذار شده بود تا بتوانند با دست باز به گرم کردن بازار انتخابات مشغول شوند. علاوه بر آن دولت قول داده از کیسه‌ی ملت هزینه‌های کاندیداهای مغلوب را جبران کند تا هم دست مریزادی برای کمک به گرم کردن نمایش باشد هم تشویقی برای دوره‌های بعدی انتخابات.

۳: خريدن رای یکی دیگر از ترفندهای و سوژه های این دوره از انتخابات بود .هیچگونه نظارتی بر خرید رای وجود نداشت و عملا کشاندن مردم به حوزه‌های انتخاباتی به هر شکلی مجاز بود.

۴: از تمامی رقابت‌های قومی، ملیتی، مذهبی، مالی و طایفه‌ای استفاده شد تا مردم بیشتری به شرکت در انتخابات ترغیب شوند.

۵: رژیم از ابزار تحمیق و ارعاب هم استفاده کرد. ترس از اخراج بر سر کار، عدم گزینش در آزمون‌های استخدامی، قطع حقوق یارانه و کمیته‌ امداد و…، از جمله روشهای بکار برده شده برای ترساندن مردم از تحریم انتخابات بود.

۶: حاکمیت آسان‌گیری بسیاری برای شرکت در انتخابات انجام داد که استیصال و درماندگی‌اش را بیش از پیش نشان داد. رای دادن حتی بدون حضور رای دهنده و تنها از طریق کد ملی امکان پذیر بود.

۷: رژیم از روزهای قبل برای گرم کردن نمایش انتخابات برنامه‌ریزی کرده بود. برگزاری همایش‌های پیاده روی و اختصاص جوایز نفیس به قید قرعه و با ثبت کد ملی از جمله‌ی این فریب‌ها بود. این کد ملی‌ها به راحتی و بدون رضایت رای دهندگان برای ثبت رای قابل استفاده بود.

۸: ادارات مختلف از یکی دو روز مانده به انتخابات به بهانه‌های مختلف با مردم تماس می‌گرفتند و به تشویق و تهدید غیر مستقیم برای شرکت در انتخابات می‌پرداختند.

۹: بخش زیادی از کسانی که در رای‌گیری شرکت کردند با تاریک شدن هوا، دور از چشم آشنایان و با هدف بالارفتن قیمت رای به حوزه‌های انتخاباتی رفتند و همین موضوع باعث شد با فرا رسیدن شب و در یکی دو ساعت پایان زمان انتخابات جمعیتی چند ده نفری با بوق و کرنای ماشین‌ها یا در بیشترین سطح جمعیت صد نفری در بعضی حوزه‌ها تجمع کنند.

۱۰: مبلغان نمایندگان و خریداران رای در تمام ساعات رای گیری در جلوی حوزه‌های انتخابات تجمع کرده بودند تا هم به خرید رای بپردازند هم از خرید رای توسط رقبا جلوگیری کنند. جمعیتی چند ده نفری پراکنده در جلوی حوزه‌ها را این افراد تشکیل می‌دادند.

۱۱: در هیچکدام از حوزه‌ها شاهد صف گرفتن حتی ده نفری نبودیم و همانطور که گفتیم جمعیت پراکنده در جلوی حوزه‌ها رای دهنده نبودند بلکه خریداران رای بودند.

۱۲: جمهوری اسلامی از تمامی ظرفیت‌های جمعیتی‌اش اعم از مزدوران، اطلاعاتی‌ها، سپاهی‌ها، نیروی انتظامی، ارتش، کارمندان رتبه بالای ادارات و… برای شلوق نشان دادن انتخابات استفاده کرد.

این موارد را نوشتیم چون هنوز هم هستند کسانی که همه‌ی این موارد را در نظر نمی‌گیرند و چند ویدیوی بوق و کرنای شبانه را بزرگنمایی می‌کنند تا به جمهوری اسلامی مشروعیت ببخشند و در بین مردم ناامیدی و دلسردی ایجاد کنند. مضحکه‌ی انتخابات بار دیگر نامشروع بودن جمهوری اسلامی را نشان داد. لازم است دستاورد این پیروزی مردم در برابر قدرت سرمایه و چنگ و دندان حاکمیت را به سکوی پرتابی برای پیشروی جنبش انقلابی تبدیل کرد.

جمعی از جوانان و فعالین انقلابی محلات کردستان