کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

گرانی روزافزون و کوچک شدن سفره مردم

16365361242617

گرانی روزافزون کالاهای مورد نیاز مردم از قیمت مواد غذایی تا هزینه درمان و مسکن، از کرایه منزل تا حمل و نقل و نرخ آب و برق و گاز ، در شرایط بیکاری و بیماری کرونا، زندگی را برای بخش بزرگی از مردم ایران به فشاری روحی و اجتماعی تبدیل کرده است .در شرایطی که مقامات دزد و فاسد رژیم برای خرید وسایل کودکان هنوز بدنیا نیامده خود چمدان چمدان از ترکیه وسایل وارد می کنند و یا برای هر بیماری و تفریح خود  و خانواده هایشان به اقصی نقاط جهان میروند ، مردم محروم و زحمتکش ناتوان از خرید گوشت ، ماهی ، شیر ، مرغ بوده و حتی قیمت نان و لبنیات هم به فشاری کمر شکن برای آنها تبدیل شده است .

ایسنا ازخبرگزایهای رسمی جمهوری اسلامی گزارش مفصلی در مورڕ سیر رو به افزایش قیمت كالاهای اساسی موردنیامردم را  منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: نرخ محصولات غذایی در طول دو سال اخیر رشد چند برابری داشته و در طول سه ماه گذشته رشد انفجاری تجربه کرده است. اصلی‌ترین مواد غذایی که مورد احتیاج همه مردم است برنج، روغن، گوشت، نان و لبنیات است که هر کدام از این مواد با گرانی عجیبی در سال 1401 مواجه شده است..

قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران با بیان اینکه شکر این کالای اساسی به کیلوئی به قیمت‌های ۱۵، ۱۶ و ۳۰۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود، می گوید سال گذشته نرخ آزاد شکر ۲۷۰ درصد نسبت به نرخ دولتی افزایش قیمت داشته است. رئیس اتحادیه خواربار اصفهان نیز با اشاره به افزایش قیمت برنج ایرانی به ۱۰۰ هزار تومان، گفت: امروز تنها ۵ درصد ایرانی‌ها و یا اصفهانی‌ها توان خرید برنج ایرانی را دارند.

    خبرگزاری مهر گزارش داده قیمت جدید آرد ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است و این قیمت در سازمان حمایت تصویب شده. بر اساس این گزارش قیمت ماکارونی برای مصرف کننده هر کیلوگرم ۳۷ هزار تومان است. در حالیکه 3 ماه قبل بین ١٣ تا ١۵ هزار تومان بوده است.

حکومت  حاکمان فاسد و دزد برای توجیه گرانی روز افزون مایحتاج مردم به دلایلی بخشا امری جهانی و با منطقه ای است از قبیل بیماری کرونا ، خشکسالی می پردازند. آنها آگاهانه از سیاستهای نادرست و غیر کارشناسی و یا تروریستی رژیم که باعث به باد دادن ثروت کشور در جهت تروریسم و جنگ افروزی در خارج و سرکوب در داخل  می شود، صحبتی به میان نمی آورند .  میلیاردها دلار ناشی از فروش نفت صرف تبلیغات مذهبی و مراکز مذهبی، میلیتاریزه کردن بیشتر کشور ، صرف اشغال نظامی کردستان ، هزینه دستگاهای امنیتی و نظامی ، تامین زندگی لوکس و عیاشی آغازاده ها  می شود، در حالیکه اکثریت مردم  محتاج نان شبشان هستند. حمله رژیم به سطح معیشت کارگران و مردم تهیدست، بایستی پاسخ شایسته خود را دریافت کند. نباید اجازه داد که رژیم این تجاوز آشکار به زندگی و معیشت شان را از سر بگذراند و بحران اقتصادی خود را به قیمت تشدید استثمار کارگران و ربودن نان سفره اکثریت مردم این کشور بر طرف کند. واقعیت این است که جمهوری اسلامی خود می داند که تحمیل این درجه از فقر و گرسنگی بر جامعه، عصیان مردم را به دنبال خواهد داشت و خود را برای روبرو شدن با همین وضعیت هم آماده کرده است.وجود این همه نیروی انتظامی و مزدور بسیجی و چاقوکش لباس شخصی در خیابان ها و محلات، اقرار به این واقعیت است که هر آن ممکن است مردم عاصی و خشمگین را به خیابان ها بریزد و خشم و خروش مردم به شورش و قیامی توده ای تبدیل گردد. در چنین شرایطی وظیفه کمونیست ها  و کارگران پیشرو است که خشم و اعتراض فروخفته توده ای را علیه گرانی و بیكاری و فقر، سازمان دهند و هماهنگ کنند.