کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
اطلاعیه و بیانیه های حزبی

اطلاعیه کمیته مرکزی کومه له در رابطه با اعتصاب عمومی در سالگرد خیزش انقلاب زن، زندگی، آزادی

photo 2024 09 12 09 25 14

در آستانه ۲۵ شهریور، دومین سالگرد خیزش انقلابی ژینا قرار داریم. روز یکشنبه هفته آینده دومین سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی و آغاز انقلابی است که با شعار زن، زندگی، آزادی جامعه ایران را در مسیر رهائی از چنگال حکومت اسلامی، و آزادی، برابری و دنیای بدون ستم، تبعیض و استثمار قرار داد. جنبشی که از شهر سقز در کردستان آغاز شد، در مدت کوتاهی سرتاسر ایران را در نوردید .خیزشی که با مبارزه گسترده با همه اشکال تبعیض و آپارتاید جنسی و جنسیتی بر علیه زنان و محتوای پیشرو، انقلابی، رادیکال، انسانی و آزادیخواهانه خود چهره جامعه ایران را عوض کرد؛ همبستگی ملیت های ایران را قوام بخشیده، مبارزات آزادیخواهانه، برابری طلبانه و عدالت جویانه را به هم گره زده ، همبستگی بین المللی با مردم ایران را جلب و با ایجاد شکاف در ارکان جمهوری اسلامی این نظام تاریک اندیش مدافع سلطه سرمایه را بی آینده کرده است. حاکمیت اسلامی با کشتار جوانان خواهان آزادی و برابری در خیابان ها، با کور کردن چشم صدها معترض این جنبش، با زندانی کردن دهها هزار نفر، با مسموم کردن دانش آموزان دختر در مدارس، با شکنجه و اعدام تلاش کرده که این جنبش را تمام شده جلوه دهد و امید مردم را در هم بشکند.

اما از یکطرف می بینیم که زنان علیرغم وجود دهها دستگاه کنترل حاضر به قبول دوباره حجاب اجباری نیستند و از طرف دیگر تداوم مبارزات گسترده کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان، پرستاران و کارکنان عرصه بهداشت، آموزش، دادخواهان، ملیت های تحت ستم و مدافعان محیط زیست، این تلاش های مذبوحانه را نقش بر آب کرده است. این مبارزات درخشان در تمامی دو سال گذشته تداوم داشته است.

تداوم این جنبش طی دو سال گذشته چهره جامعه ایران را دگرگون کرد و یک تحول اساسی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این جامعه را بوجود آورد. حجاب اجباری که نماد ایدئولوژیک حکومت اسلامی بود به دور انداخته شد و گشت بدنام ارشاد اسلامی در مقابل جسارت زنان شجاع ایران به زانو در آمد. مردسالاری و ناسیونالیسم جان سخت که در سنت های جامعه ایران نهادینه شده است، در مقابل حرکت رزمنده جوانان، زنان و مردان آزاده و برابری طلب به میزان زیادی عقب رانده شد و مقام و موقعیت زنان در جامعه در همه سطوح و در همه عرصه ها بالاتر رفت.

در چنین شرایطی است که مردم کردستان خود را برای گرامی داشت سالروز آغاز انقلاب ژینا و تجدید پیمان با جانباختگان این خیزش انقلابی آماده می کنند. کومه له در همراهی با سازمانهای سیاسی و گروهها و نهادهای مدنی در داخل و خارج کشور از مردم کردستان می خواهد که:

١_ در روزیکشنبه ۲۵ شهریور در یک اقدام سیاسی متحدانە و قاطعانه، کردستان را یکپارچه تعطیل کنند. بگذار کلیه مراکز کار و زحمت، بازارها و ادارات دولتی و خصوصی در یک اقدام هماهنگ و یکپارچه با تعطیل کردن محل کسب و کار خود، نمونه ای برجسته از تدوام خیزش انقلابی” زن، زندگی، آزادی”، را به نمایش در آورند. ما همه مردم کردستان را فرا می خوانیم که هر چه وسیع تر و یکپارچەتر در اعتصاب عمومی شهرهای کردستان و در گردهمائی برمزار جانباختگان شرکت کنند.

٢_ ما از تمامی اقدامات پیشرو مردمی در ایران در گرامی داشت این روز، حمایت می کنیم. ما از تمامی فراخوان ها برای اقدامات اعتراضی توسط نهادهای مترقی مردمی در سراسر ایران، از تمامی ابتکارات توده ای جوانان و زنان و تشکل های واقعی و مردم نهاد، در هر شکل ممکن و موثر برای پیشبرد و موفقیت این اعتصاب عمومی حمایت می کنیم.

٣_ در خارج از کشور، ما از تمامی گردهماییها و آکسیون های سازمانها و احزاب چپ و مترقی حمایت می کنیم و خود فعالانه در همکاری و سازماندهی این حرکات و صف مقدم آن حضور خواهیم داشت.

با اعتصاب عمومی در ٢٥ شهریور، سالروز قتل حکومتی “ژینا امینی” ، بار دیگر بر عزم و همبستگی مردم کردستان و ایران بر ادامە انقلاب “زن، زندگی،آزادی” تاکید و یاد و خاطرە جانبازی و فداکاری تمام جانباختگان این انقلاب را گرامی و عزیز بداریم.

کمیته مرکزی کومه له

 (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران)

پنج شنبە ٢٢ شهریور ١٤٠٢ خورشیدی

١٢ سپتامبر ٢٠٢٤ میلادی