کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
صفحه ویژه 26 بهمن سالروز کومه له

پیام هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر) به تشکیلات خارج از کشور حزب کمونیست ایران

به مناسبت برگزاری بزرگداشت
۲۶ بهمن «روز کومه له»
در شنبه چهارم فوریه در شهرکلن آلمان

رفقای گرامی
بزرگداشت سال روز اعلام فعالیت علنی کوموله، امسال از ویژه گی بی همتائی برخوردار است. این بزرگداشت اکنون در بستر خیزش انقلابی ژینا(مهسا امینی) برگزار می شود که جرقه آغاز آن از کردستان ایران زده شد و به سراسر کشور گسترش یافته است.
چهل و چهارسال پیش در همین روز، در۲۶ بهمن۱۳۵۷ ، با شهادت زنده یاد رفیق محمد حسین کریمی از بینانگذاران کومه له، سازمانی در کردستان ایران فعالیت علنی خود را آغاز کرد که پایه گذاران آن رهائی از ستم ملی را در پیوند گسست ناپذیر با رهائی از ستم طبقاتی دانسته و خود را بخشی از جنبش سوسیالیستی سراسری ایران برای آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم می دانستند. نفوذ توده ای و طبقاتی کومه له، به مثابه قطب چپ جامعه کردستان، حاصل این سمت گیری سیاسی- طبقاتی بوده است.
کومه له به عنوان سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران، مانند سایر نیروهای انقلابی چپ، در چند دهه گذشته بحران ها، جدائی ها و انشعاب های گوناگونی را تجربه کرده است اما علیرغم تمام صدمات تاسف بار این روی دادها، توانسته است به اصول بنیادی و رهائی بخش خود وفادار مانده و موجودیت و حضور فعال تشکیلاتی خود را میان توده های کرد حفظ کند. با قتل حکومتی ژینا(مهسا)امینی، کومه له همراه با سایر نیروهای سیاسی کردستان ایران، نقش تعیین کننده ای درچند فراخوان اعتصاب عمومی برای اعتراض به قتل ژینا بر عهده داشت که جنبش اعتراضی را به یک جنبش سراسری و عمومی علیه کلیت جمهوری اسلامی مبدل کرد.
انقلاب ژینا همچنین همراه خود شعارزیبای “زن، زندگی، آزادی” را با قدرتی شگرف به شعار اثباتی و سراسری خیزش کنونی مبدل ساخت. شعاری که به سرعت از مرزهای ایران عبورکرده و با استقبال جهانی کم نظیری به عنوان اولین انقلاب زنانه جهان مبدل شد. این شعار به عنوان پرچم انقلاب زنانه ایران آن چنان اقتداری یافته که تمامی نیروهای اپوزیسیون بورژوائی که ایدئولوژی، برنامه ها و سیاست هایشان در مغایرت کامل با این شعار قرار دارد برای عقب نماندن از قافله جنبش مردم، ناچار به لب چرخانی و قورت دادن این شعار شده اند.
اما نقطه عطف تعیین کننده دیگری که انقلاب ژینا رقم زد ایجاد همبستگی ملی بی سابقه با کردها و بلوچ ها درسطح توده ای است که در سراسر ایران پا به عرصه وجود نهاد. شعارهائی مانند “کردستان چشم و چراغ ایران”، “از زاهدان تا سنندج جانم فدای ایران” و سایر شعارها در خیابان های سراسر ایران نماد این همبستگی می باشد که قبلاً اساساً به نیروهای چپ ایران تعلق داشت اما اکنون به همبستگی عمیق توده ای مبدل شده است. دست آوردی با این اهمیت، یکی از تکیه گاه های اصلی دمکراسی در ایران آینده، برای تاسیس یک نظام غیرمتمرکز مبتنی بر برابر حقوقی همه ملیت های ایران خواهد بود. در این عرصه نیز کردستان و کومه له به عنوان نیروی چپ فعال آن، نقش پیشگام خود را ایفاء کرده اند.
رفقا
ما در این واقعیت غیرقابل انکار توافق داریم که انقلاب برای دست یافتن به اهداف خود، بیش و پیش از همه به آن نیاز دارد که کارگران و تهیدستان ایران از طریق تشکل های مستقل طبقاتی و مطالبات شان وارد جنبش انقلابی شده و به تکیه گاه مستحکمی برای تقویت مبارزه زنان، جوانان، دانشجویان، ملیت ها و اقلیت های تحت ستم ایران مبدل شوند. در تلاش و حمایت از این روند است که همکاری میان سازمان ما و حزب شما و نیز سایر نیروهای چپ انقلابی اهمیت هر چه بیشتری پیدا می کند.
انقلاب ژینا همچنین فرصت تاریخی بی مانندی برای خروج چپ ایران از پراکندگی و در حاشیه ماندگی بر مبنای سوسیالیسم مارکسی فراهم ساخته است: سوسیالیسمی دمکراتیک، فمینیستی، رنگین کمانی(ملی، مذهبی، فرهنگی)، زیست محیطی و صلح گرا که نویدبخش خروج کشور از بحران های مرکب کنونی و تضمین آزادی های بی قید و شرط سیاسی و دمکراسی پایدار است. تردیدی نیست که این بدیل تنها از طریق انتقال قدرت به اکثریت عظیم جامعه مان، پایان دادن به بهره کشی و بنای جامعه ای میسرخواهد بود که در آن « شکوفائی هر فرد شرط شکوفائی همگان » است.
بار دیگر، درسالگرد ۲۶ بهمن « روزکومه له» یاد بیشمار شهدای گرانقدر کومه له و همه مبارزان راه آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم در ایران را گرامی داشته و به خاطره فراموش نشدنی آن ها درود بی پایان می فرستیم. تردیدی نیست که اگر آن شهدای گرانقدر امروز درقید حیات بودند از عملکرد کومه له در انقلاب ژینا احساس غرور می کردند.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی!

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم!

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ برابر با ۰۳ فوريه ۲۰۲۳