کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

پس لرزه های ضربه سنگین جنبش تحریم انتخابات

Mohammad mehdi mir bagheri Tqxh

فشار جنبشهای اجتماعی و گسترش نفرت و نارضایتی از رژیم جمهوری اسلامی، سرانجام خامنه ای را ناچار کرد که پروسه خالص سازی حاکمیت را در نیمه راه متوقف کند. خامنه ای که بطور جدی دست اندر کار شکل دادن به رهبری آینده رژیم اسلامی است، اکنون با یک مزاحم سرسخت که به یک تشکیلات شبه فاشیستی و مذهبی تند رو هم متکی است ، روبرو است.این جریاننیز خود را برای بدست گرفتن قدرت بعد از خامنه ای آماده می کند. خامنه ای که از یک سو  در تداوم خیزش انقلابی (زن ،زندگی، آزادی،)  خطر خیزشهای بنیانکن مردمی را در پشت گوش خود احساس کرده است، همزمان با رقبای سرسختی هم در پروسه جانشینی روبرو است. دیدن نشانه های چنین خطری از هردو سو بود که خامنه ای را وادار کرد به اصلاح طلبان حکومتی پناه ببرد و با استفاده ابزاری از آنها در یک آرامش نسبی قضیه جانشینی خود را فیصله دهد. اما جریان افراطی مذهبی موسوم به «پایداری» که رهبری ایدئولوژیک آنرا آخوند سید محمد مهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان در پشت صحنه بر عهده دارد و سعید جلیلی چهره سیاسی جلو صحنه آن است به مانعی بر سر راه  اجرای نقشه خامنه ای تبدیل شده اند. این جریان حملات  خود را به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتصب خامنه ای مستقیم و  از روبرو و حمله به خامنه ای را غیر مستقیم و از پهلو آغاز کرده است.

دار و دسته جلیلی و میرباقری که در واقع پس مانده جریان فوق ارتجاعی «حجیتیه» هستند،در  جریان انتخابات مهندسی شده اخیر سرشان بی کلاه ماند. این جریان هم با اصولگرایان به اصطلاح معتدل و شخص مشهور آن، محمد باقر قالیباف در افتاده است وهم با پزشکیان، منتخب خامنه ای ودست راست او، یعنی ظریف.در این رابطه جمعی از نمازگزاران در نماز روز جمعه ۲۹ تیر ماه شعار هائی بر علیه ظریف، از نزدیک ترین مشاوران پزشکیانسر دادند. محمدعلی ابطحی، رئیس وقت دفتر ریاست جمهوری در دوران محمد خاتمی خطاب به امام جمعه تهران نوشت: «آنچه که در روز جمعه رویداد، تاثیر نفرت پراکنی در خطبه های شما بود.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نحوه شعار دادن علیه ظریف در نماز جمعه را ناشی از باخت عده ای توصیف کرد که از رانت بی‌بهره شده اند. پیام برازجانی، دستیار سابق وزیر کار کابینه روحانی نوشت که نمازگزاران به امام جمعه زمینخوار و اختلاسگران سه و نیم میلیارد دلاری چای دبش کاری ندارند، اما علیه کسی که هنوز نیامده شعار “برو گمشو” سر می دهند.

در ادامه این کشمکش ها دو روز بعد، یعنی روزیکشنبه ۳۱تیر در مجلس شورای اسلامی مهدی کوچک‌زاده در نطق پیش از دستور خطاب به رئیس جمهور منتصب گفت: «او در حالی از وحدت دم  میزند که عامل تفرقه، یعنی ظریف، را همه کاره خود کرده است.»  تداوم این رودرروئیها در شرایطی است که خامنه ای یک روز قبل، یعنی صبح شنبه ۳۰ تیر، از نمایندگان مجلس خواسته بود که با دولت پزشکیان حداکثر همکاری را داشته باشند.

رسانه های اصلاح طلبان دولتی هم جناح رقیب را مورد حملاتی تند قرار دادند. روزنامه اعتماد در همان روز ۳۰تیرنوشت: «۳۰۰نماينده مجلس هستند در عين حال که قدرت كامل دارند،هيچ مسووليتي را متوجه خود نمي‌دانند. مشكل اين مجلس و قبلي‌ها اين است كه محصول رقابت آزاد و منصفانه نيستند. آنان محصول حذف ديگران از صحنه انتخابات هستند.»

رسانه های نزدیک به باند قالیباف نیز به نوبت خود بر آتش اختلافات می دمند. برای مثال روزنامه جوان، وابسته به سپاه، نوشت ظریف، وزیر امور خارجه پیشیندر مذاکرات برجام از منافع آمریکا دفاع کرده است.

ظریف در روز ۳۱تیردر فرهنگ سرای اندیشه طی سخنانی به مخالفین خود جواب داد. او مخالفین را طرفداران سیاست «تهدید محور» و پزشکیان را حامی سیاست «فرصت محور خواند.»اوگفت که «همه ما اشتباه کرده ایم». ولی روشن نکرد اشتباهات چی بوده اند.

طبعا وزیر امور خارجه پیشین هیچ اشاره ای به این واقعیت نکرد که جمهوری از بنیان یک پروژه بورژوازی ایران و امپریالیست های غربی برای مقابله با انقلاب ایران و کارگران، زنان، جوانان و مردم ازادیخواه بوده است. نمی توان از این نماینده بورژوازی توقع داشت که به خاک سیاه نشاندن مردم ایران در کشوری ثروتمند را اشتباه بداند؛ عزادار کردن هزاران مادر دادخواه را اشتباه بداند؛ ویران کردن محیط زیست را اشتباه بداند؛ به اسارت کشاندن زنان را اشتباه بداند، به خرافه تبدیل کردن علوم انسانی و آموزش و کشتن استعدادهای میلیونها جوان دختر و پسر را اشتباه بداند. او و سخنران بعد از او، یعنی عباس عبدی میدان ندادن به بخش خصوصی و خصومت با دولت آمریکا را اشتباه کلیدی رژیم میدانند.

جنگی که در بالا درگرفته جنگی جدی و طبقاتی است. به همین جهت است که سخنان وحدت طلبانه خامنه ای همیشه چون کف صابون بر دریای مواج بی اثر مانده وحدت بخش نبوده است که هیچ، بلکه عامل تفرقه بیشتر نیزمیشود. مبارزات رو به گسترش کارگران، زنان، دادخواهان، بازنشستگان، جوانان، فعالان محیط زیست و در یک کلام آزادیخواهان مخالف ستم و استثمار بر متن جنگ جناح های افتاده در دام ابر بحرانها کلیت رژیم اسلامی را هدف قرار داده است. مردم پیروز بعد از رژیم اسلامی نظامی را پایه ریزی خواهند کرد که انسان ها در آن با اتکا به آخرین دستاوردهای علوم انسانی و فن آوری و همکاری همه انسان های آزاده و آزاد اندیش در جهان خود و جامعه شان از خصومتها رها خواهند کرد.