کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
مطالب رسیده

همکاری دولت آمریکا و اتحادیه اروپا و دولت آلبانی با جمهوری اسلامی  بر علیه مجاهدین خلق ایران!

بهرام رحمانی

شورای ملی مقاومت ایران، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله پلیس آلبانی به مقر سازمان مجاهدین در روز سه‌شنبه سی‌ام خرداد 1402، یکی از اعضای این سازمان کشته و شمار دیگری زخمی یا در اثر استنشاق گاز فلفل مسموم و راهی بیمارستان شدند.

سازمان مجاهدین خلق، هم‌چنین اعلام کرد در این «حمله ناگهانی» به این اردوگاه یکی از اعضای این سازمان «کشته شد» و «بیش از هزار نفر در اثر گاز فلفل» مصدوم شدند.

سازمان مجاهدین خلق گفت که این عملیات پلیس آلبانی به «درخواست جمهوری اسلامی» انجام شده است.

یک روز پس از این حمله، پلیس آلبانی اعلام کرد شش تن از رهبران این سازمان تحت تحقیق هستند.

سازمان مجاهدین خلق در واکنش گفت که این سازمان هدف «پرونده‌سازی» از سوی دستگاه قضایی آلبانی قرار گرفته و در صورت لزوم در این رابطه در دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت خواهد کرد.

به‌دنبال اقدام پلیس آلبانی،‌ مکرون رییس جمهور فرانسه، تلاش کرد تا مانع برگزاری اجلاس سازمان مجاهدین خلق در فرانسه شود و دولت بایدن هم از اقدامات دولت آلبانی علیه مجاهدین اعلام حمایت کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که از حق دولت آلبانی برای تحقیق و تفحص حمایت می‌کند و با هرگونه فعالیت غیرقانونی احتمالی در خاک این کشور مخالف است. این وزارت‌خانه در بیانیه خود، هم‌چنین یادآور شد که واشینگتن، «سازمان مجاهدین خلق را نماینده مردم ایران نمی‌داند.»

این جهت‌گیری جدید دولت‌های غربی و در راس همه دولت آمریکا در همکاری با جمهوری اسلامی، عملا چشم بستن و میدان دادن به سرکوب و سانسور و اعدام جمهوری اسلامی در داخل کشور و تهدید و ترور مخالفین در خارج کشور است.

در چنین فضایی، رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران با انتشار اخباری، مدعی انتقال برخی از کامپیوترها، هارد دیسک‌ها و کیس‌های متعلق به سازمان مجاهدین خلق از آلبانی به تهران شدند.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم و یکی از سخنگوهای دولت جمهوری اسلامی، با انتشار توییتی، بدون اشاره به‌نام گروه یا سازمانی خاص مدعی شد: «بخشی از هارد و کیس‌ها رسیداین ادعا پس از آن عنوان شده است که پلیس آلبانی پس از ورود به مقر سازمان مجاهدین خلق در تیرانا، تجهیزات رایانه‌ای این سازمان را ضبط کرده بود.

سپهر خلجی، رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت ایران با انتشار پیامی در شبکه‌های مجازی، نوشت: «بخشی از هارد و کیس‌ها رسید. مشغول بازیابی اطلاعات، شناسایی رابطان و هسته های تخریب و نقاط کور هستند. نتایج تا الان امیدوار کننده است

شمار زیادی از خبرگزاری‌های ایران از جمله «ایرنا»، «مهر»، «فارس» و «ایسنا» با بازتاب توئیت رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت، هارد و کیس‌های مذکور را تجهیزات متعلق به سازمان مجاهدین خلق ایران معرفی کرده‌اند.

پایگاه خبری نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، ضمن انتشار توییت سخنگوی دولت سیزدهم، زیر عنوان «بخشی از هارد و کیس‌های منافقین به ایران رسید»، به حمله پلیس آلبانی به مقر سازمان مجاهدین خلق و «توقیف تمامی تجهیزات از جمله کامپیوترها، هاردها و سرورهای متعلق به آن‌ها» اشاره کرده است.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران نیز در خبری زیر عنوان «انتقال برخی کامپیوترهای منافقین از آلبانی به ایران»، به ماجرای حمله پلیس آلبانی به مقر سازمان مجاهدین خلق اشاره کرده و در توضیح بیشتر آورده است: «پلیس آلبانی پس از بررسی و پردازش مشترک اطلاعات موجود در سرورهای به دست آمده از مقر» سازمان مجاهدین خلق، دریافته است که «برخی از اطلاعات» این گروه «مخفی» شده است و «به همین دلیل بار دیگر برای بازرسی بیش‌تر وارد اردوگاه اشرف‌3 شده و در بررسی های مجدد، اطلاعات بیش‌تری به دست پلیس آلبانی افتاده است

خبرگزاری ایرنا نیز با عنوان «اطلاعات جدید به دست آمده از منافقین در آلبانی»، گزارش رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم را پوشش داده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از دولت آلبانی به‌خاطر برخورد با سازمان مجاهدین خلق تقدیر کرد. روز یک‌شنبه 11 تیر، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی اطلاعیه‌ای از وزارت اطلاعات منتشر کردند که در آن آمده است: در روزهای قبل از هجوم پلیس آلبانی به اردوگاه سازمان مجاهدین در تیرانا، این سازمان «حداکثر تلاش خود را برای دست زدن به عملیات تروریستی در نقاطی از کشور به‌عمل آورده بود

اطلاعیه سپس فهرست‌وار برخی «اقدامات ایذایی» مجاهدین را در شهرستان‌ها شرح می‌دهد و به‌عنوان مثال می‌نویسد: «در اردیبهشت ماه گذشته سلسله عملیاتی در شهرستان‌های کلارآباد، سلمان‌شهر، عباس‌آباد و تنکابن علیه اماکن و اموال دولتی از قبیل ایجاد انفجارهایی با استفاده از نارنجک‌های دست‌ساز یا آتش‌سوزی رخ داده بود»، اما «سربازان گمنام امام زمان» تیم چهار نفره عامل خرابکاری‌ها را شناسایی و دستگیر می‌کنند.

پس از ذکر این موارد، وزارت اطلاعات گوشزد می‌کند که همه افراد بازداشت‌شده «سابقه خرابکاری در اغتشاشات پاییز 1401 را داشته‌اند

وزارت اطلاعات می‌گوید که طی مراوداتش با سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی، در مورد فعالیت‌های تروریستی مجاهدین «از خاک کشورهای مختلف غربی و به‌ویژه از پایگاه مرکزی آلبانی» به آن‌ها تذکر و هشدار داده بوده و سپس یادآور می‌شود که «جمهوری اسلامی ایران تعقیب تروریست‌ها در خارج از مرزهای خود را به‌صورت جدی در دستور کار خود دارد

در پایان، وزارت اطلاعات «برخورد اخیر دولت آلبانی با تروریست‌ها» را «گامی به جلو» می‌داند و

هم‌چنین حسین شریعتمداری، شکنجه‌گر سابق زندان اوین و نماینده خامنه‌ای در روزنامه امنیتی کیهان،  پا را فراتر گذاشته و ادعا کرده است که اقدام‌های صورت گرفته علیه مجاهدین کافی نیست و کشورهای غربی باید اعضا و رهبران این سازمان را جهت محاکمه و مجازات به جمهوری اسلامی ایران تحویل بدهند.

حسین شریعتمداری در یادداشت خود، ادعا کرده است: «مخالفت فرانسه با گردهم‌آیی منافقین و حمله پلیس آلبانی به پایگاه این سازمانبه وضوح از اقتدار مثال زدنی جمهوری اسلامی و ناامیدی غرب از تلاش 44 ساله خود در مقابله» با حکومت ایران حکایت می‌کنند.

نماینده سیدعلی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در پایان گفته است که «جمهوری اسلامی ایران نباید به اقدامات دو روز گذشته غرب علیه سازمان منافقین بسنده کندبه گفته حسین شریعتمداری «جمهوری اسلامی باید اعلام کند تنها هنگامی برخورد غرب با» سازمان مجاهدین را «جدی تلقی می‌کند» که دولت‌های غربی اعضا و رهبران این سازمان را « محاکمه و مجازات به ایران تحویل بدهند

ساعاتی پس از آن که سپهر خلجی، رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت جمهوری اسلامی ایران، در توییتی بدون نام بردن از سازمان مجاهدین نوشت که «بخشی از هارد و کیس‌ها رسید، مشغول بازیابی اطلاعات» هستیم، مجاهدین خلق خواستار پاسخگویی آمریکا و آلبانی در این باره شد. مجاهدین خلق در بیانیه خود به تاریخ 12 تیر 1402 – 3 ژوئیه 2023 «نسبت به هرگونه همدستی» با حکومت ایران و «دستگیری، شکنجه و اعدام خانواده‌ها، زندانیان» هشدار داده است.

روز 30 خرداد صدها پلیس آلبانی با یورش به «کمپ اشرفمحل استقرار بیش از 2500 عضو سازمان مجاهدین خلق، شماری از وسایل الکترونیک و لپ‌تاپ‌های سازمان مجاهدین را ضبط کردند.

نزدیک به دو هفته پس از این رویداد، سپهر خلجی در توییتی که نورنیوز، فارس و شمار دیگری از رسانه‌های نزدیک به حکومت آن را بازتاب دادند، نوشت که «بخشی از هارد و کیس‌ها رسید، مشغول بازیابی اطلاعات، شناسایی رابطان و هسته‌های تخریب و نقاط کور هستند. نتایج تا الان امیدوار کننده است

سازمان مجاهدین خلق ایران، در واکنش به اظهارات سپهر خلجی، با انتشار بیانیه‌ای نوشت اگر این خبر «صحت» داشته باشد «به دستگیری و شکنجه و اعدام خانواده‌ها، زندانیانیان سیاسی و هواداران مجاهدین و مقاومت ایران در سراسر کشور» منجر خواهد شد و تاکید کرده که در این صورت «طبعا مسئولیت دولت آمریکا و دولت آلبانی غیر قابل انکار است

مجاهدین در بیانیه تازه خود اعلام کرد ۲۱۳ کامپیوتر و هارد دیسک در عملیات پلیس ضبط شده است.

روز گذشته وزارت اطلاعات ایران در بیانیه‌ای در خصوص وقایع اتفاق افتاده در آلبانی از اقدام دولت این کشور تقدیر کرد.

وزارت اطلاعات در بیانیه خود نوشته بود «وزارت اطلاعات در مراودات اطلاعاتیامنیتی با سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی» بارها «تذکرهای متعدد نسبت به فعالیت‌های تروریستی» سازمان مجاهدین از خاک کشورهای مختلف غربی و به‌ویژه از پایگاه مرکزی آلبانی داده بود.

وزارت کشور آلبانی پس از ضبط کامپیوترهای مجاهدین در 30 خرداد 1402 اعلام کرد پلیس این کشور با حکم دادگاه ویژه مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته وارد کمپ سازمان مجاهدین شد.

شورای ملی مقاومت در روز عملیات پلیس آلبانی در بیانیه‌ای در همین خصوص نوشته‌اند که «بدرخواست فاشیسم دینی حاکم بر ایران، صبح امروز 30 خرداد 1402 حدود 1000 پلیس آلبانی در یک اقدام جنایتکارانه و سرکوبگرانه به اشرف حمله کردند. بسیاری از درها و کمدها و وسایل را شکستند و با گاز اشک‌آور و گاز فلفل به ساکنان حمله کردند. بسیاری از کامپیوترها را شکسته یا با خود برده‌اند

استقرار اعضای سازمان مجاهدین در آلبانی روابط ایران و آلبانی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد و مقام‌های آلبانی پیش از این هم دیپلمات‌های ایران و همین‌طور ماموران امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی را به جاسوسی و تلاش برای خرابکاری در این کشور متهم کرده بودند.‌

توجه کنیم که یکی از دلایل مهم خشم تازه و جنون‌آمیز جمهوری اسلامی علیه سازمان مجاهدین خلق، تلاش گروه‌های هکری این سازمان در افشای اسناد طبقه‌بندی این حکومت است. یکی از گروه هکری «قیام تا سرنگونی» که به سازمان مجاهدین خلق وابسته است، اعلام کرد روز 17 اردیبهشت 1402-7 مه 2023، سایت و سرورهای وزارت خارجه جمهوری اسلامی را هک کرده و تعدادی از اسناد به دست آمده را نیز منتشر کرده است. این گروه اعلام کرده که «ده‌ها هزار سند از این وزارت‌خانه» را در اختیار دارد و به «اصلی‌ترین سامانه‌ها و گردش کار داخلی» وزارت خارجه ایران دست یافته است.

گروه «قیام تا سرنگونی» در کانال تلگرام خود نوشته است که به «سرور اصلی آرشیو وزارت‌خانه با ظرفیت 50 ترابایت حاوی بک‌آپ سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی و سرورها» دست یافته است.

این گروه اضافه کرده که در پی این هک «به مجموعه اسناد 75 سرور و سامانه وزارت خارجه شامل سامانه اخبار و گزارشات، سامانه ای-ویزا، سامانه قرارها و مراجعات، سامانه پرسنلی، سامانه حقوق، سامانه سجلات و …» دسترسی یافته است.

ساعاتی بعد سخن‌گوی وزارت خارجه ایران دسترسی هکرها به «اسناد و بانک‌های اطلاعاتی و هم‌چنین هک سرورها و سامانه‌ها» را تکذیب کرد و گفت فقط سایت اطلاع‌رسانی این وزارت‌خانه هدف «حمله هکری قرار گرفته است.»

فهرستی از اسنادی که گروه هکری «قیام تا سرنگونی» مدعی است در پی هک سرورهای وزارت خارجه به‌دست آورده است

این گروه وابسته به سازمان مجاهدین خلق تاکنون اقدام به انتشار «چارت سازمانی و کدهای مکاتبات»، «لیست مدیران کل»، «فهرست پرسنل نمایندگی‌ها در تمام کشورها در 158 صفحه»، «لیست اعضای شورای مرکزی و مشاورین و فرماندهان پایگاه‌های مرکز مقاومت بسیج وزارت امور خارجه با شماره تلفن و فکس و سمت نفرات»، «لیست سازمان بسیج کربلا در وزارت خارجه»، «لیست پلاک‌های محرمانه خودروها»، «لیست 10 هزار 878 نفر از پرسنل وزارت خارجه با تمام مشخصات»، «لیست 6 هزار 432 نفر با کدهای ویژه پرسنلی»، «لیست خودروهای در اختیار مدیران کل، سایر نهادها و نمایندگی‌ها» و «لیست تلفن معاونین و مدیران کل» کرده است.

در این اسناد، هم‌چنین گزارش اقدامات صورت گرفته توسط وزارت امورخارجه در خصوص پرونده اسدالله اسدی نیز مشاهده می‌شود.

براساس این اسناد وزارت خارجه یک «کارگروه ویژه در اداره کل اروپا» برای اسدالله اسدی تشکیل داده و گزارش فعالیت‌های آن را برای دفتر رهبر جمهوری اسلامی ارسال کرده. هم‌چنین «پیشنهاد انعقاد موافقت‌نامه انتقال محکومین بین ایران و بلژیک» و فراهم آوردن امکانات سفر خانواده اسدی به بلژیک برای دیدار با وی در راستای فعالیت‌های این کار گروه بوده است.

اسدالله اسدی از دیپلمات های ارشد جمهوری اسلامی ایران در سفارت این کشور در اتریش، به اتهام برنامه‌ریزی و تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، در بلژیک بازداشت و به 20 سال زندان محکوم شد.

در بخش دیگری از اسناد، این گروه اقدام به انتشار اسناد مربوط به سفر علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران و هیات همراهش به تاجیکستان از جمله کپی پاسپورت و مسیر پرواز هواپیما و غیره کرده است.

در ادامه اسناد، صورت‌جلسه «نشست کمیته سیاسی مقابله با مجاهدین» نیز توسط این گروه هکری منتشر شده که نمایندگانی از «وزارت اطلاعات، نیروی قدس سپاه، اطلاعات سپاه، نیروی انتظامی، پلیس اینترپل، دادستان کل کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادارات کل ذیربط وزارت امور خارجه» در آن حضور داشتند.

هم‌چنین فهرستی از «برخی اقدامات اداره همکاری‌های امنیت ملی در مقابله با مجاهدین» نیز در کانال تلگرام گروه «قیام تا سرنگونی» منتشر شده است.

سایت وزارت خارجه ایران مدتی در دسترس نبود و پیام زیر در آن دیده می‌شد اما اکنون در دسترس است.

این نخستین بار نبود که سازمان مجاهدین خلق به حملات سایبری علیه نهادها و سازمان‌های جمهوری اسلامی دست می‌زد.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی» پیش از این سایت‌ها و سرورهای شهرداری تهران و دوربین‌های مقبره آیت‌الله خمینی را در خرداد 1401هک کرده بود.

در یکی از مهم‌ترین حملات سایبری دیگر هم در بهمن‌ماه سال 1400 و در آستانه سالگرد انقلاب 1357 ایران، پخش برنامه‌های برخی شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ایران، از جمله شبکه یک برای لحظاتی قطع شد و تصاویر و صدای رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران از آن پخش شد.

سازمان مجاهدین خلق، یکی از سازمان‌های متشکل مخالف جمهوری اسلامی است که از سال 1360 به مخالف با جمهوری اسلامی برخاست و حتی به مبارزه مسلحانه علیه آن دست زد. جمهوری اسلامی بسیاری از اعضا و طرفداران این سازمان را در سال‌های پس از آن اعدام، شکنجه و زندانی کرده است. البته این دستگیری‌ها و اعدام‌ها تنها به اعضا و هواداران مجاهدین خلق محدود نبوده و همه مخالفین جمهوری اسلامی، به‌ویژه فعالین جنبش‌های اجتماعی و نیروهای چپ و کمونیست هم بود و هنوز هم هست.

گفت‌و‌گوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و ترکیه بر سر رابطه ایران با آلبانی

در سپتامبر 2022، دولت آلبانی به‌دنبال یک حمله سایبری روابط خود را با ایران قطع کرد.

روابط آلبانی و جمهوری اسلامی بعد از حمله سایبری وابسته به جمهوری اسلامی، در تیر ماه سال گذشته قطع شد. دو ماه بعد، دولت آلبانی در واکنش به این حملات، کلیه دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران را اخراج کرد. نخست‌وزیر این کشور با اشاره به خطرهایی که حکومت ایران برای کشورش ایجاد کرده، گفت که «دولت تصمیم گرفته تمام روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کند

بلافاصله آمریکا به‌عنوان یکی از اعضای ناتو، این اقدام را به شدت محکوم کرد و خواستار «پاسخ‌گویی ایران در رابطه با این حادثه سایبری» شد.

به نقل از شرکت امنیت سایبری مندیانت، حمله سایبری گسترده به وب‌سایت‌های دولتی آلبانی، برای بر هم زدن نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق بود. این نشست که باید در ابتدای مرداد سال گذشته در کمپ اشرف در غرب تیرانا، پایتخت آلبانی برگزار می‌شد، به‌خاطر احتمال حمله تروریستی لغو گردید.

در فروردین سال 1401، دولت آلبانی یک شهروند ایرانی را به اتهام ارتباط با سازمان‌های تروریستی و سوء‌استفاده از داده‌های کامپیوتری بازداشت کرد. پیش‌تر هم دو دیپلمات ایرانی به دلیل اقدام علیه امنیت کشور آلبانی، در جریان مسابقه مقدماتی جام جهانی بین اسرائیل و این کشور، اخراج شدند.

علی صفوی، عضو کمیسیون خارجه «شورای ملی مقاومت ایران» نیز در واکنش به سخنان مفامات جمهوری اسلامی ایران، به صدای آمریکا گفت، «ما از روز اول گفته بودیم که اقداماتی که علیه اشرف صورت گرفت به درخواست رژیم جنایت‌کار آخوندی بوده» است.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر مقامات جمهوری اسلامی از این که «همکاری‌هایی با سرویس‌های اطلاعاتی آلبانی داشته‌اند»، اضافه کرد: «ما از دولت آمریکا و دولت آلبانی می‌خواهیم که موضع بگیرند و توضیح بدهند که آیا در ارتباط با اقداماتی علیه سازمان مجاهدین خلق با رژیم آخوندی همکاری‌هایی بوده یا نه و این که آیا لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهایی که از اشرف‌3 برده شده بود را مستقیم یا غیرمستقیم به رژیم ایران تحویل داده‌اند یا نداده‌اند.»

صفوی، هم‌چنین تاکید کرد: «مسئولیت هر گونه اقدام سرکوبگرانه مثل دستگیری، شکنجه یا اعدام خانواده‌ها و فعالان مجاهدین و زندانیان سیاسی در ایران توسط رژیم تماما به‌عهده دولت آمریکا و دولت آلبانی است که مسئولیت انتقال مجاهدین را از عراق به آلبانی بر عهده داشته‌اند.»

بر اساس بیانیه دبیرخانه «شورای ملی مقاومت ایران» که دوشنبه ۱۲ تیر صادر شده، در حمله ۳۰ خرداد پلیس آلبانی به اردوگاه اشرف‌3 در تیرانا، «213 کامپیوتر» از محل استقرار اعضای سازمان مجاهدین خلق ضبط شد و 12 تیر سخن‌گوی شورای اطلاع‌رسانی جمهوری اسلامی ادعا کرده با استفاده از آن‌ها در حال شناسایی افراد مرتبط با سازمان مجاهدین خلق در ایران است.

«شورای ملی مقاومت» اعلام کرده که در صورت صحت خبر، «همکاری اطلاعاتی» با جمهوری اسلامی علیه سازمان مجاهدین و «انتقال بخشی از ۲۱۳ کامپیوتر و هارد دیسک‌های ضبط شده در اشرف‌3» به ایران «تکان‌دهنده» و «یک فاجعه انسانی و نقض وحشتناک حقوق بشر در همکاری با فاشیسم دینی حاکم در ایران است» و می‌تواند به «دستگیری و شکنجه و اعدام خانواده‌ها، زندانیان سیاسی، و هواداران مجاهدین» در ایران و «تروریسم افسارگسیخته» در خارج از کشور منجر شود.

در سال‌های گذشته و پس از بسته شدن اردوگاه سازمان مجاهدین خلق در عراق، آلبانی مقصد بیش سه هزار عضو سازمان مجاهدین بوده که در اردوگاهی در این کشور زندگی می‌کنند.

از سال 2009 پس از آن‌که آمریکا حفاظت از اردوگاه‌های اشرف و لیبرتی، محل اقامت اعضای سازمان مجاهدین خلق را به نیروهای عراق سپرد، این گروه بارها هدف حملات مرگبار قرار گرفت و ده‌ها نفر از اعضای این سازمان در این حملات کشته شدند.

کمپ فعلی سازمان مجاهدین خلق در آلبانی در محلی بین شهر ساحلی دورس و تیرانا قرار دارد. بسیاری از اعضای سازمان مجاهدین پس از ترک قرارگاه اشرف در استان دیاله عراق به کمپ لیبرتی در نزدیکی فرودگاه بغداد رفتند و از آن‌جا سرانجام به آلبانی منتقل شدند.

استقرار اعضای سازمان مجاهدین در آلبانی روابط ایران و آلبانی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد و مقام‌های آلبانی پیش از این هم دیپلمات‌های ایران و همین‌طور ماموران امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی را به جاسوسی و تلاش برای خرابکاری در این کشور متهم کرده بودند.‌

در سپتامبر 2022، دولت آلبانی به دنبال یک حمله سایبری روابط خود را با ایران قطع کرد. در پی این اقدام وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن «بی‌اساس» خواندن اتهامات، اقدام دولت آلبانی را محکوم کرده و درباره میزبانی این کشور از اعضای سازمان مجاهدین خلق، اظهار «تاسف» کرد.

رقبای دیروزی، اما امروز دست در دست هم گذاشته‌اند تا سازمان مجاهدین خلق ایران را زمین‌گیر کنند. این تغییر موضع سیاسیدیپلماتیک تنها به دولت آلبانی محدود نبوده و محدودیت‌های تازه‌ای که دولت فرانسه برای فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق در این کشور به وجود آورده و  هم‌چنین آزادی اسدالله اسدی از زندان توسط دولت بلژیک و حمایت دولت آمریکا از اقدام تهاجمی پلیس آلبانی علیه مجاهدین، تغییر سیاست آشکار دولت‌های در راستای همکاری با حکومت جهل و جنایت و ترور اسلامی ایران است. آن‌هم در شرایطی که جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری «حقوق بشر» مورد نظر غرب را به‌شدت نقض کرده و به‌شدت سیاست‌های انتقام‌گیری از نیروهایی را دنبال می‌کند که در انقلاب «زن، زندگی، آزادی» فعال بودند و هم‌چنان به مبارزه بر حق و عادلانه خود در جهت سرنگونی جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند.

***

آن‌چه که مسلم است فشارهای جاری علیه سازمان مجاهدین خلق ایران، هم‌زمان با آزادی اسدی دیپلماتتروریست جمهوری اسلامی از زندان بلژیک، جلوگیری از همایش‌های سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت در فرانسه، حمله مسلحانه تروریستی به یکی از ساختمان‌های مجاهدین در پاریس و به‌طور کلی تلاش کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا، تصادفی نبوده و همگی نشان‌دهنده چرخش سیاسی دولت‌های غربی برای برقراری روابط و مناسبات نزدیک‌تر با جمهوری اسلامی ایران است.

حتی آلن فراشون، سرمقاله‌نویس لوموند با استناد به جراید اسرائیلی و آمریکایی، «هارتص» و «نیویورک تایمز»، نوشته است که از قرار آمریکا و ایران به یک توافق غیررسمی با یکدیگر دست یافته‌اند و به آن تفاهم متقابل می‌گویند، خبر داده است.

سرمقاله‌نویس لوموند، نوشته است که به موجب این تفاهم حکومت ایران متعهد شده که غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از 60 درصد را ادامه ندهد و با ازسرگیری همکاری خود با بازرسان سازمان ملل از شبه‌نظامیان تحت فرمان خویش در عراق، سوریه و لبنان بخواهد که علیه منافع آمریکا اقدام نکنند. لوموند سپس به نقل از نیویورک‌تایمز، افزوده است که در ازای این تعهدات آمریکا نیز پذیرفته چند میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در خارج را آزاد کند.

در هر صورت دولت‌های جهان از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب، عموما برای حفظ حاکمیت و منافع اقتصادی، سیاسی و نظامی خود تلاش می‌کنند و در این راه، حتی کم‌ترین توجهی به قوانینی که پس از پایان جنگ جهانی دوم، درباره جنگ و صلح، حقوق بشر، حقوق پناهندگان و آوارگان، توجه به مطالبات مردم و غیره ندارند. امروز تفاوت چندانی بین عملکرد دولت و پلیس فرانسه با جمهوری اسلامی و عمکرد پلیس و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با مخالفین خود وجود ندارد. هر دو حاکمیت با کمک سرکوب و سانسور و پلیس به فکر حفظ حاکمیت خود هستند بنابراین، ضرورت دارد که هر جنبش اعتراضی و انقلاب و نیروهای سیاسی دخیل در این تحولات، همواره باید استقلال خود به ویژه مستقل از دولت ها را توجه داشته باشند تا بتوانند با بسیج مردم آگاه، آزادی‌خواه، مساوات‌طلب و پیکارگر، شرایط موجود را به‌نفع خود تغییر دهند و دنیای دل‌خواه خود را بسازند!

شکی نیست که اتحاد و همکاری نهان و آشکار دولت‌های حامی جمهوری اسلامی مانند چپن و روسیه، هم‌چنین اتحادیه اروپا و آمریکا، به‌ویژه حمله وحشیانه هزار پلیس فرانسه به کمپ اشرف‌3 و آزادی اسدالله اسدی این دیپلمات‌-‌تروریست جمهوری اسلامی توسط دولت بلژیک را شدیدا محکوم کرد و در جهت سرنگونی کلیت جمهوری اسلامی ایران، گام‌های جدی و ماندگار برداشت!

چهارشنبه چهاردهم تیر 1402-پنجم ژوئیه 2023