کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
اطلاعیه سایر سازمان و نهادها

قطعنامه هشت مارس روز جهانی زن در سقز

IMG 20220307 234329 245

 

امسال در شرایطی مراسم های روز جهانی زن را برگزار می کنیم که جهان مملو از بی عدالتی ، فقر و تبعیض است. ما شاهد جنگ درمنطقه خاورمیانه ، خشونت‎ طلبي قدرت های امپریالیستی ، جنگ‎افروزي ، انسان‎ ستيزي و استثمار بي‎ پايان در مقابل كار ارزان هستیم. زنان همواره قربانيان خاموش ادوار مختلف تاريخي در اين فجايع بوده‎ و هستند. ستم تاريخي مضاعف همراه با قوانين و احكام ارتجاعي كه همواره از جانب صاحبان زر و زور بر گرده بشريت امروزي سنگيني می کند. اكنون در قالبي ديگر و با شيوه‎اي بظاهر نوين در جاي جاي اين دنياي پهناور اعمال گشته و امروزه بازتوليد ميشود. كافي است به آمار دختران و زناني كه به طريق برده داري نوين توسط سودجويان و باندهاي تجارت انسان خريد و فروش ميشوند نگاه كنيم، كافي است به تبليغات رسانه‎هاي جهاني و ساخته هاي مختلف بورژوازي كه مملو از زن ستيزي و نگرش كالائي بر وجود زن است نظري بيافكنيم. كافي است كه سياست، اقتصاد، فرهنگ و حتي زبان ملل را مورد مطالعه قرار دهيم ، اينان همه و همه چون حصارهايي در اين جهان بدون حضور خلاق و كنشگر زن، هر روزه او را بيشتر محصور ميكنند. ارتباط اين دنياي سودمحور و جنسيت مدار با زن، ارتباطي يك سويه و ابزاري است. اما با تمام تعابير و تفاسيري كه از اين موقعيت غيرانساني ميشود، اكنون در اقصي نقاط عالم، جنبشي اعتراضي بصورت فراگير توسط انسانهاي برابري طلب براي امحاء و نابودي تحقير و ظلم و استثمار انسان شكل گرفته است. این جنبش ها ميرود تا پايه هاي اين مناسبات زن‎ ستيز كه احساس گناه و حقارت را به زن داده است و با نگاهي شهواني به انسانيت او مينگرند را كاملا” و يكباره براي هميشه دگرگون كند. آري يگانه جنبش رهايي بخش براي زنان و تمامي انسانها از اين مصائب تحميل شده از جانب سيستم سرمايه داري كه سرمنشاء و ريشه‎ي همه‎ي سيه روزيها و بهره كشي از انسان در مقابل سود و انباشت سرمايه است. جنبش آزادیخواهانه و تساوي محور كه پايه و ريشه‎ي انقياد و زير دستي زنان را زيرو رو ميكند. بلی هنگام آن فرا رسيده است كه جنبش راديكال زنان با گره دادن مبارزاتش با مبارزه‎ي طبقاتي و جنبش كارگري بر عليه سيستم سرمايه داري بتواند به خواستهاي انساني و برحق خود دست يابد.

ما در اين گوشه از جهان وارونه ، امروز گرد هم آمده ايم و یک صدا بر خواستهاي راديكال جنبش زنان ايران با مضمونهای زير پافشاري ميكنيم:

1 – ما خواهان حقوق انساني برابر براي تمامي زنان و مردان در عرصه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هستيم.

2 – ما هرنوع قوانين زن ستيزانه و جنسيت محور كه زنان را ازدستيابي به حقوق ابتدايي خويش محروم ميكند محكوم مينماييم.

3 – حق ايجاد تشكلهاي مستقل و خودساخته ، اعتراض، اعتصاب جهت مطالبه ي حقوق انساني بايد به رسميت شناخته شده و نهادينه گردد.

4 –  ما خواهان برابري اقتصادي به دور از هرگونه استثمار براي همه ي انسانها اعم از زن و مرد هستيم.

5 –  هرگونه جدا سازي ميان زنان و مردان در اجتماعات و مكانهاي عمومي ممنوع بايد گردد.

6 –  اعمال هرگونه خشونت عليه زنان اعم از آزارجنسي، برخوردهاي فيزيكي، تحقير و توهين نوع رفتار غيرانساني جرم محسوب شود و باید مسببین آن به ارشد مجازات برسند.

7 – آزادي انتخاب اساسي ترين حق انسان است و تحميل هرنوع فشار اعم از ازدواج اجباري، تعدد زوجات، ازدواج زير سن 18 سال منسوخ بايد گردد.

8 –  فرهنگ مردسالار پديده اي غير انساني است و تبعات ناشي از آن ازجمله قتلهاي ناموسي و سنگسار جنايت محسوب ميشود و مسببين آن بايد به ارشد مجازات برسند.

9 –  پديده ي زنان و كودكان خياباني و بي شناسنامه ازپيامدهاي نظام سرمايه داري است . دولت موظف است تا برای زنان و کودکان خیابانی یک زندگی انسانی تامین کند.

10 –  زنان بايد از آزادي انتخاب پوشش،حق مسافرت آزاد،حق تحصيل،انتخاب شغل،انتخاب همسر و ساير حقوق اوليه خود برخوردار باشند و هرنوع پوشش اجباري ممنوع باید گردد.