کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
مطالب رسیده

قطعنامه روز جهانی کارگر در سنندج

ما کارگران،  ما معلمان، ما بازنشستگان، ما مردم از همه بخش های جامعه روز جهانی کارگر، این روز آزادیخواهی و برابری طلبی را  گرامی میداریم و به  همگان شادباش میگوییم.

اول ماه مه مه، روز جهانی کارگر روز کیفرخواست علیه توحش و بربریت سرمایه داری است. به این  مناسب کیفرخواست خود را علیه بیش از ۴۰ سال تحمیل فقر و بی تامینی اکثریت ما کارگران و مردم و زیر پا گذاشته شدن هر روزه کرامت انسانی اعلام میداریم و  با شعار معیشت، منزلت، حق مسلم ماست، زندگی ای شایسته انسان را فریاد میزنیم.

ما اعلام میداریم که دیگر بس است فقر و گرسنگی،  دیگر بس است اینهمه تبعیض و نابرابری، دیگر بس است تصمیم گیری از بالای سر مردم، دیگر بس است چپاول و غارت هر روزه زندگی ما مردم  و با فریاد نان، آزادی، اداره شورایی اول مه را گرامی میداریم.

ما در عین حال همین امروز و فوری مطالباتی داریم که  با اعلام آنها عزم قاطع خود را برای رسیدن به جامعه ای که در آن فقر نباشد، تبعیض نباشد، استثمار نباشد، و استبداد و آقا بالا سر نداشته باشیم، اعلام میداریم. ما همانطور که نیشکر هفت تپه اعلام کرد میخواهیم خودمان با قدرت شوراهایمان سرنوشت خود را رقم زنیم. ما خواهان برچیده شدن کل این بساط تبعیض و نابرابری  و فاصله نجومی طبقاتی در جامعه هستیم. خواستهای فوری زیر پلاتفرم اعتراضات متحدانه ما مردم است:

– ما به زندگی زیر خط فقرنه میگوییم. به  حقوقهای نجومی نه میگوییم و بر افزایش فوری دستمزدها به بالای ۱۲ میلیون تومان تاکید داریم.

– هیچکس نباید زیر فشار فقر و نداری مچاله شود. ما برخورداری از حقوق پایه برای همه افراد بدون درآمد و کم درآمد را حق مسلم مردم میدانیم  و اعلام میکنیم که همه بیکاران اعم از زن و مرد باید از بیمه بیکاری مکفی و یک زندگی قابل قبول برخوردار باشند. بعلاوه داشتن مسکن مناسب حق مسلم همه مردم است. دولت در قبال معیشت جامعه مسئول است.

-ما بر برابری زن  و مرد در تمام شئون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تاکید میکنیم و به تبعیض جنسیتی نه میگوییم.

-ما بر حقوق انسانی کودکان و برخورداری همه کودکان از یک زندگی شاد، امن، خلاق و انسانی تاکید داریم. تامین رفاه و سعادت هر کودک، مستقل از وضعيت خانوادگى وظیفه دولت است. آموزش باید برای همه کودکان رایگان باشد. کار کودک باید فورا ممنوع شود. خانواده هایی که به دلیل معضل مالی ناگزیر به بیرون کشیدن فرزندانشان از چرخه تحصیل و گسیل به بازار کار هستند باید تحت پوشش مالی حکومت قرارگیرند و زندگیشان در حد قابل قبولی تامین شود.

– ما بر آزادی بیان و عقیده، حق تشکل و تجمع و تحزب و اعتراض، بدور از هر گونه امنیتی کردنی تاکید داریم و اینها را حق بدیهی همه افراد جامعه میدانیم.

– ما ضمن اعلام اعتراض به تشدید دستگیریها و فشار در درون زندانها، بر آزادی  بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و ممنوعیت اعدام و لغو مجازاتهای شنیعی چون شلاق تاکید داریم. فورا باید به امنیتی کردن مبارزات خاتمه داده شود و احضارها و بازداشت ها متوقف شود.

-درمان و بهداشت باید برای همه مردم رایگان باشد. با توجه به پاندومی کرونا و ابعاد فاجعه بار آن ما تامین واکسن استاندارد و واکیسناسیون رایگان برای همه مردم را خواستاریم.

-ما بر اتحاد گسترده بخش های مختلف جامعه برای دستیابی به این خواستها و مطالبات تاکید داریم. آلترناتیو ما پایان دادن بر استثمار و بردگی مزدی و  داشتن جامعه ای شایسته انسان است.  آلترناتیو ما  اداره شورایی و دخالتگری حداکثری کل جامعه است.

زنده باد اول مه روز جهانی کارگر