کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
مطالب رسیده

دمیرتاش و میزراکلی در اعتراض به قتل مهسا امینی سر خود را تراشیدند!

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

صلاح‌الدین دمیرتاش، رییس سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها و سلجوک میزراکلی شهردار برکنار شده کلان‌شهر دیاربکر، که در زندان امنیتی «ادیرنه» در ترکیه زندانی هستند، در اعتراض به مرگ مهسا امینی، موهای خود را تراشیدند.

عکس از حساب کاربری صلاح‌الدین دمیرتاش در توییتر

باشاک دمیرتاش که نامه صلاح‌الدین دمیرتاش را در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است، خاطرنشان کرد: صلاح‌الدین و سلجوک میرزاکلی در اعتراض به قتل مهسا امینی که در ایران به قتل رسید موهای خود را تراشیدند. از مقاومت در ایران حمایت کنید

این دو فعال سیاسی زندانی در بیانیه‌ای مشترک نوشتند: «غم مهسا امینی را که به دلیل لو رفتن تارهای مویش به قتل رسید، از ته دل احساس می‌کنیم

در ادامه این بیانیه آمده: «مقاومت در برابر ظلم و آزار تنها وظیفه زنان نیبست. برای حمایت از مبارزه برای برابری و آزادی، که زنان شجاعانه آن را رهبری می‌کنند و برای بیان این‌که ما در کنار مردمی هستیم که برای آزادی در ایران مقاومت می‌کنند، من و هم سلولیم دکتر سلجوق میزراکلی موهای خود را تراشیدیم

دمیرتاش در پایان این بیانیه به مردم ایران درود فرستاد و نوشت: «همه نظام‌های ظلم و ستم عاقبت در مقابل مقاومت مردم نابود خواهند شد. درود بر مقاومت کنندگانبه خانواده او و مردم تسلیت می‌گوییم و با آنان احساس همبستگی می‌کنیم

شعب حزب دمکراتیك خلق‌ها و جنبش زنان آزاد در شهرهای مختلف شمال کردستان و ترکیه تجمعات متعددی در محکومیت قتل ژینا امینی برگزار کردند. در ازمیر، وان، حکاری، دیاربکر و استانبول، زنان با بیانیه‌های مطبوعاتی و راهپیمایی، به کشته شدن مهسا به دست نیروهای گشت ارشاد اعتراض کرده و خشونت‌های بی‌پایان حکومت اسلامی را نسبت به زنان محکوم کردند.

عالیه کزل‌‌دامار، رییس مشترک دفتر نمایندگی ه.‌د.‌پ در شهر رجا گفت: «مبارزه ژینا، مبارزه ماست. ما خلق‌ها، مبارزه و خیزش و مقاومت خود را متحد می‌کنیم و جهانی آزاد به‌همراه هم می‌سازیم.»

عاشیه سوروجو، نماینده پارلمانی ه.‌د.پ نیز در سخنرانی خود گفت ما با ذهنیت حکمفرمای در ایران به‌خوبی آشنا هستیم. این همان ذهنیت قاتل «ایپک اَر» و ابطال‌کنندگان پیمان استانبول است.

در شهر سلوپی نیز تعدادی زن و مرد با در دست گرفتن پلاکاردی با عکس ژینا امینی، حمایت خود از اعتراض زنان ایران اعلام کردند.

در شهر درسیم نیز، اسما آتش، بیانیه سازمان زنان ه‌.د.پ را قرائت کرد و با اشاره به اعتراضات در ایران که از کردستان آغاز شد گفت زنان هرگز از مقاومت منصرف نخواهند شد.

وی گفت حکومت اسلامی ایران برای شکست این قیام با تمام قدرتش به مردم حمله می‌کند و با این تهاجم دشمنی خود با زنان و کردها را تکرار می‌کند.

هم‌چنین در شهر گور جولمرگ در نزدیکی مرزهای روژهلات، اعضای جنبش زنان آزاد تجمع کردند. در پیام معترضان اعلام شد مبارزه ژینا مبارزه همه زنانی است که می‌خواهند اجتماعی آزاد بسازند.

زنان کرد در باتمان نیز گردهم آمدند. ایشِک یلدز از فعالین زنان در سخنانی گفت زنان ایرانی همواره در برابر نقض حقوق و زندگی‌شان مقاومت کرده‌اند. وی مقاومت ژینا را یک نمونه مشهود این مبارزه عنوان کرد.

لازم به یادآوری است که صلاح‌الدین دمیرتاش، به پنج سال حبس محکوم شده است. دادگاهی در آنکارا روز پنج‌شنبه 18 دی 1399 با تایید اعلام جرم جديد علیه صلاح‌الدین دمیرتاش، درخواست دادگاه حقوق بشر اروپا برای آزادی او را رد کرد.

این دومین مورد از اعلام جرم علیه دمیرتاش، رهبر مشترک سابق حزب دمکراتیک خلق‌های ترکیه و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با تظاهرات سال 2014 است که عمدتا در شهرهای کردنشین ترکیه برگزار شده بود.

در اين اعتراضات که واکنشی به عدم مداخله ارتش ترکیه برای جلوگیری از تصرف شهر کردنشین کوبانی واقع در نواحی مرزی سوریه توسط پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» بود، حداقل 37 نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، دادگاهی در آنکارا روز پنج‌شنبه 18 دی، 38 مورد حبس ابد بدون آزادی مشروط را علیه 108 نفر از متهمان این پرونده از جمله آقای دمیرتاش صادر کرد. این خبرگزاری هفته گذشته گزارش داده بود که 37 مورد از این اعلام جرم‌ها مربوط به «قتل و تضعيف اتحاد و تمامیت ارضی کشور» است.

به گزارش شبکه «تی آر تی»، 27 نفر از متهمان این پرونده در انتظار محاکمه در زندان بودند، در مورد 75 نفر دیگر حکم بازداشت صادر شده و 6 نفر دیگر نیز که تحت بازداشت قرار داشتند به دستور مراجع قضایی قبلا آزاد شده بودند.

دادگاه حقوق بشر اروپا ماه گذشته خواستار آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش شد و گفت توجیهی که دستگاه قضایی ترکیه برای زندانی کردن او طی چهار سال گذشته ارائه داده سرپوشی برای محدود کردن پلورالیسم و بحث آزاد سیاسی است و شواهدی که دادگاه ارائه کرده جرایم تروریستی را اثبات نمی‌کند.

با وجود آن که احکام دادگاه حقوق بشر اروپا لازم الاجرا هستند ترکیه در سال‌های اخیر چندین حکم این نهاد را نادیده گرفته است. رجب طیب اردوغان پس از صدور حکم اخیر دادگاه حقوق بشر اروپا این مرجع قضایی را به دو رویی متهم کرد و گفت صلاح الدین دمیرتاش یک تروریست و مسئول مرگ ده‌ها نفر است.

دمیرتاش تاکنون چندین بار به اتهامات گوناگون محاکمه شده است. در سال 2019 یک دادگاه حکم بازداشت او در مورد اولین پرونده مربوط به حوادث کوبانی را لغو کرد و دادگاه دیگری با توجه به این که دمیرتاش به خاطر جرایم دیگری چند سال در زندان بوده حکم آزادی او را صادر کرد. ولی یک حکم دستگیری جدید در رابطه با حوادث سال 2014 باعث شد که او در زندان باقی بماند.

دادگاه حقوق بشر اروپا در حکم خود گفت ادامه بازداشت آقای دمیرتاش به دلیل اتهامات مشابه «مصداق طولانی‌تر کردن دوران نقض حقوق است

یک‌شنبه سوم مهر 1401 – بیست و پنجم سپتامبر 2022