کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
مطالب رسیده

حمله تروریستی به ساختمان سازمان مجاهدین خلق ایران در شمال پاریس را محکوم کنیم!

بهرام رحمانی

سازمان مجاهدین خلق ایران، 21 خرداد 1401- 11 ژوئن 2023 از حمله به یک ساختمان این سازمان واقع در شمال پاریس خبر داد. این سازمان این حمله را «تروریستی» نامیده و آن را به عوامل جمهوری اسلامی منتسب کرد.

«شورای ملی مقاومت ایران»، در بیانیه‌ای نوشت که «حوالی ساعت 3 صبح» روز یک‌شنبه 21 خرداد 1401، یک ساختمان متعلق به پشتیبانان این شورا در منطقه سنت‌اوئن‌لومون در شمال پاریس «با مواد آتش‌زا» هدف حمله «مزدوران نیروی قدس و وزارت اطلاعات» جمهوری اسلامی قرار گرفت.

در این بیانیه اضافه شده که مهاجمان به زبان فارسی صحبت می‌کردند و «به ‌محض این‌که مورد تعقیب ساکنان قرار گرفتند، به ‌سرعت با یک خودرو که از قبل در خیابان آماده بود، از منطقه گریختند.»

بر اساس این بیانیه، در این حمله در ورودی ساختمان آتش گرفت اما «سریعا خاموش شد و به کسی آسیبی نرسید.»

سازمان مجاهدین خلق اضافه کرد که در روز 10خرداد نیز همین محل «از خیابان با شش گلوله هدف قرار گرفته بود که به کسی اصابت نکرد.»

آتش در ورودی ساختمان سریعا خاموش شد و به کسی آسیبی نرسید. متعاقبا آتش‌نشانی و پلیس به محل آمده و به تحقیقات پرداختند.

شایان یادآوری است که از این پیش‌تر در 10خرداد 1401- 31 مه 2023 نیز همین محل در ساعت 6 صبح از خیابان با 6 گلوله هدف قرار گرفته بود که به کسی اصابت نکرد. پلیس بدون اعلام موضوع، در حال تحقیق در این‌باره بود. تحقیقات در محل تکمیل و تمام جزئیات ثبت و نمونه‌برداری و فیلمبرداری شده و در اثر انگشت و اقدامات تروریستی پیاپی فاشیسم دینی حاکم بر ایران در خاک فرانسه جای هیچ‌گونه تردید باقی نمی‌گذارد.

سازمان مجاهدین خلق ایران از دولت، پلیس و قوه قضاییه فرانسه خواهان دستگیری عاملان و آمران این اقدامات جنایت‌کارانه تروریستی و معرفی و محاکمه آنان و انتشار همه اسناد و افشای همه جزئیات برای اطلاع افکار عمومی است.

خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه 11 یونی 2023، به نقل از یک منبع پلیس و دادستانی فرانسه این حمله با «بمب آتش‌زا» را تایید کرده است.

هم‌چنین رسانه‌های فرانسوی «حمله مشابه» دو هفته قبل به مقر سازمان مجاهدین خلق را تایید کردند.

حملات به ساختمان سازمان مجاهدین خلق در حالی انجام می‌شود که به تازگی بلژیک اسدالله اسدی، زندانی در این کشور را با یک شهروند بلژیکی زندانی در ایران مبادله کرده است.

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی است که در پرونده‌ای در دستگاه قضایی بلژیک به جرم «تروریسم» به 20 سال زندان محکوم شده بود.

در محاکمه‌ای که در سال 2021 پایان یافت مشخص شد که اسدی در طراحی و مشارکت فعال در توطئه برای بمب‌گذاری در همایش هواداران سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس در سال 2018 نقش داشته است.

این توطئه توسط نهادهای امنیتی و انتظامی کشورهای اروپایی خنثی و در همان زمان اسدی و 3 همکار او دستگیر شد.

از سوی دیگر، روز دوشنبه 22 خرداد 1402، روزنامه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، ضمن تایید حمله تروریستی به ساختمان مجاهدین خلق، هم‌زمان ادعا کردند که «برخی منابع خبری مدعی شدند مسعود کشمیری عامل ترور شهیدان رجایی و باهنر در حمله روز گذشته به خانه امن اعضای سازمان مجاهدین خلق‌(منافقین) در پاریس کشته شده است

از جمله به گزارش همشهری آنلاین: «در پی انتشار اخباری از حمله به ساختمانی در حومه پاریس که در اختیار اعضای سازمان مجاهدین خلق‌(منافقین) بود، برخی منابع از کشته‌شدن مسعود کشمیری از متهمان اصلی پرونده انفجار دفتر نخست‌وزیری در 8 شهریور 1360 خبر می‌دهند

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی «ايسنا« نیز در خبری نوشت که «برخی منابع خبری مدعی شدند مسعود کشميری عامل ترور شهيدان رجایی و باهنر در حمله روز گذشته به خانه امن اعضاي سازمان مجاهدين خلق‌(منافقين) در پاريس کشته شده است

ترور مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور و کارگزاران دوره «محمدرضا شاه پهلوی» خصوصا در کشورهای اروپایی، یکی از رویه‌های مرسوم از زمان انقلاب بهمن 1357 بوده است.

«اکبر هاشمی‌رفسنجانی» در یکی از یادداشت‌های روزانه دوره ریاستجمهوری، نوشته است که فرستاده ویژه «سلطان قابوس»، پادشاه عمان، برای او پیامی آورده است مبنی بر این که یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در مسقط، در پی ترور یکی از مهمانان رسمی دولت عمان است. عملیات ترور برون‌مرزی توسط مامور دیپلماتیک جمهوری اسلامی برای رییس‌جمهور وقت شوکه‌کننده یا سوال برانگیز نیست. هاشمی‌رفسنجانی موضوع را انکار و تکذیب هم نکرده و صرفا دستوری در این باره صادر کرده که در یادداشت روز بیست‌وهشتم خرداد 1374 آمده‌ است:

«نماینده سلطان قابوس همراه با اخوی محمد، قائم‌مقام وزارت امور خارجه، برای ابلاغ پیام سلطان آمدند. در ملاقات خصوصی گفت یکی از دیپلمات‌های ایران با گروهی قصد ترور یکی از مقامات خارجی را دارند. گفتم احضارش کنندهاشمی هفت روز بعد در خاطرات روز چهارم تیر ماه نوشته است که مهمان آیت‌الله «علی خامنه‌ای» بوده و «مسئله پیام آقای سلطان قابوس» را گفته، اما از عکس‌العمل رهبر جمهوری اسلامی چیزی ننوشته است.

گروه نخست ترورهای خارج کشور توسط جمهوری اسلامی، رهبران سیاسی و فرماندهان ارشد نظامی دوره شاه هستند که در جریان انقلاب 1357 موفق به خروج از ایران و فرار از محاکمه شرع شدند. مشهورترین افراد ترورشده از این گروه «شاپور بختیار»، آخرین نخست‌وزیر دوره شاه، ارتشبد «غلامعلی اویسی»، فرماندار نظامی تهران در شهریور 1357، و «شهریار شفیق»، خواهرزاده شاه و از افسران ارشد نیروی دریایی، هستند.

هر سه این افراد در پاریس ترور شدند. شاپور بختیار دو بار در پاریس مورد سوء قصد قرار گرفت. یک بار در تابستان سال 1359 که سوء‌قصد به جان او نافرجام ماند. ضارب طرح اول ترور بختیار که موفق به کشتن او نشد یک شهروند لبنانی به نام «انیس نقاش» است که در تهران زندگی می‌کند و در برنامه‌های رسمی، از جمله نشست‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی شرکت دارد. تابستان 1370 اما، بختیار به‌طرز فجیعی در خانه مسکونی‌اش کشته شد. ترور توسط افرادی صورت گرفت که توانسته بودند خود را حامی و دوستدار او معرفی کنند و به اقامتگاه او راه یابند. «علی وکیلی‌راد» که از سوی دادگستری فرانسه یکی از متهمان قتل بختیار تشخیص داده شد، در یک مبادله با شهروند فرانسوی زندانی‌شده در تهران، آزاد شدو به ایران برگشت. وی در زمان ورود به تهران مورد استقبال مقام‌های رسمی قرار گرفت.

ترور غلامعلی اویسی که در جریان آن برادرش هم کشته شد، بهمن ماه سال 1362 صورت گرفت و «جهاد اسلامی لبنان» به فرماندهی «عماد مغنیه» آن را به عهده گرفت. مغنیه بعدها به رده‌های بالایی در فرماندهی «حزب‌الله لبنان» رسید.

قاتلان «شهریار شفیق» رسما ترور او را به‌عهده نگرفتند و ناشناس ماندند. او که فرزند «اشرف پهلوی» و «احمد شفیق» بود، در آذر ماه 1358 به ضرب گلوله افراد ناشناس به قتل رسید.

جمهوری اسلامی، حتی کارکنان، مدیران و وابستگان جمهوری اسلامی را نیز ترور کرده است که به‌نحوی یا از ادامه کار با نظام جمهوری اسلامی سر باز زدند یا از سوی حکومت ایران متهم به دشمنی شدند.

در حالی رسانه‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که محمدرضا کلاهی صمدی متهم به بمب‌گذاری هشتم شهریور1360 در مقر نخست‌وزیری، به تازگی در هلند رخ داده است و متعاقب آن دو دیپلمات جمهوری اسلامی از این کشور اخراج شدند. «محمود علوی»، وزیر اطلاعات وقت جمهوری اسلامی، گفته است: «او 30 سال با هویت جعلی در هلند زندگی می‌کرد تا این‌که به طور مرموزی از پا درآمد و کشته شد

ترور «علی معتمد»‌(یا به احتمال زیاد همان رضا کلاهی صمدی) در 24 آذر 1394- 15 دسامبر 2015 در سن 56 سالگی در شهر آلمیره هلند در خیابان از نزدیک هدف گلوله دو مرد ناشناس قرار گرفت و در بیمارستان جان سپرد. وی در این شهر به عنوان برق‌کار در شرکت برق‌رسانی اینکو کار می‌کرد.

دادستان عمومی هلند کشف کرده است که نوفل فسیح، عضو یک باند خلافکار،  با استخدام دو نفر با 130 هزار یورو، کلاهی را ازپا درآورده است. هردو قاتل به بیش از 20 سال زندان محکوم شده‌اند.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های هلند، انور آ 28 ساله و مورو‌ا م. 35 ساله قاتلان محمدرضا کلاهی هستند. انور آ 28 ساله یکی از 600 خلاف‌کار مشهور آمستردام است و برادرش نیز سردسته یک باند خلاف‌کار است. بر اساس چهره‌نمایی، گفته شده بود که خانواده یکی از این‌ها ممکن است اصالتا از یکی از مستعمره‌های هلند به نام آنتیک لس باشد اما هر دو تابعیت هلندی دارند.

دادستان هلند، اعلام کرده که این دو نفر از شخصی به‌نام نوفل ا (Naoufal F)، که یک تبه‌کار حرفه‌ای است و در زندان بوده دستور قتل را دریافت کرده‌ بودند.

یکی از قاتلان علی معتمد یا محمدرضا کلاهی نیز گفته است مجری دستوری بوده که به او رسیده و اصلا خبر ندارد که فرد کشته شده چه کسی است.

مطبوعات هلند با وکیل نوفل اف. نیز مصاحبه کرده‌اند و او گفته که «هیچ مدرکی برای اینکه این ترور مرتبط با جمهوری اسلامی باشد، وجود ندارد.»

سرویس اطلاعاتی هلند اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرده بود، «قرائنی جدی در دست دارد» که نشان‌دهنده دست داشتن ایران در سوءقصد به محمدرضا کلاهی و احمد نیسی است.

در رسانه‌ها و درگیری‌های سیاسی در ایران نام مسعود کشمیری، عامل انفجار دفتر نخست‌وزیری، پررنگ‌تر از نام کلاهی مطرح بوده است.

فهرستی از برخی از افراد ترورشده در چهار دهه اخیر در خارج از ایران:

شهریار شفیق، پاریس

علی‌اکبر طباطبایی، واشنگتن

شاپور بختیار، پاریس

شاهرخ میثاقی، مانیل

سرهنگ احمد حامدی، استانبول

احمد ذوالانوار، کراچی

عبدالامیر راهدار، هند

سپهبد غلامعلی اویسی، پاریس

سرهنگ بهروز شاهوردی‌لو، استانبول

میرمنوت بلوچ، کراچی

سرهنگ هادی عزیز مرادی، استانبول

اسفندیار رحیمی، مانیل

عبدالامیر راهدار، بنگلور

علی‌اکبر محمدی، هامبورگ

بیژن فاضلی، لندن

احمد حامد منفرد، استانبول

ولی محمدوند، پاکستان

فرامرز آقایی، پاکستان

علیرضا پورشفیع‌زاده، پاکستان

امیرحسین امیر، لندن

حمیدرضا چیتگر، وین

احمد مرادی، ژنو

بهروز باقری، پاریس

عبدالحسین مجتهدزاده، استانبول

جواد حائری، استانبول

عبدالرحمان قاسملو، وین

عبدالله قدیری آذر، وین

فاضل محمد رسول، وین

غلام کشاورز، قبرس

صدیق کمانگر، کردستان عراق

محمدحسین نقدی، ایتالیا

حاج بلوچ‌خان، کراچی

کاظم رجوی، ژنو

احمد کاشف‌پور، استانبول

عزت قاضی‌محمد، استکهلم

غلامرضا نخعی، استانبول

عبدالرحمان برومند، پاریس

صفی‌الله سلیمان‌پور، سلیمانیه

حامد روحانی، بغداد

عمر دهستانی، اربیل

بهمن فرحی، اربیل

عسکر رستمی، اربیل

نجم‌الدین شریعت‌پناه، اربیل

عثمان کیانی، سلیمانیه

فرشته اسفندیاری، بغداد

عفت حداد، بغداد

مصطفی اورامان، سلیمانیه

مهران بهرام آزادفر، آنکارا

ملا محمد عثمان امینی، کپنهاگ

سیروس الهی، پاریس

مولوی نورالدین غریبی، تاجیکستان

هادی بلوچِ خان شه‌بخش، تفتان

علی مولایی، پاکستان

عطاالله بای‌احمدی، دبی

غلامرضا نخعی، استانبول

محمودرضا یکبند، کراچی

محمدولی سعیدان، کراچی

اقبال مرادی، پنجوین

محمدعلی اسدی، بخارست

علی توسلی، باکو

بهروز باقری، پاریس

عبدالرحمان قاسملو، وین

فاضل رسول، وین

فرشید علوی آبگرم، وان

احمد امیراحمدی، سوران

فریدون فرخزاد، بن

همایون اردلان، برلین

فتاح عبدلی، برلین

 نوری دهکردی، برلین

نورالدین توکلی، لندن

احمد مرادی طالمی، ژنو

بیژن فاضلی، لندن

احمد رضایی، دبی

احمد مولا ابوناهض معروف به احمد نیسی، لاهه

سعید کریمیان، استانبول

محمدرضا کلاهی، المیره

طنز تاریخ این است که پاریس هم میزبان دیکتاتور بزرگ قرن آیتالله روح‌الله خمینی، بود و هم جایگاه ترورهای حکومت او!

جمهوری اسلامی به محض این که به قدرت رسید هم‌زمان با سرکوب دستاوردهای انقلاب 57، هم اعدام و هم ترورهایش را آغاز کرد و این اعمال جنایت‌کارانه حکومتی تا به امروز ادامه دارد. بنابراین، تنها با سرنگونی کلیت این حکومت، مردم آزاده جامعه ایران، به اعدام و ترور و خشونت و بی‌حقوقی پایان خواهد داد و دنیای بهتر و انسانی‌تری تاسیس خواهد کرد.

در سال 2018 اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین، در آلمان دستگیر شد. دادگاهی در بلژیک او را به جرم توطئه و برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در کنفرانس سالیانه سازمان مجاهدین خلق محکوم کرد. پلیس اروپا اسدی را از مسئولان اصلی دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در کل قاره، و مغز متفکر نقشه خنثی شده بمب‌گذاری می‌دانند. آن نشست سالیانه در نزدیکی پاریس برگزار می‌شد و در آن چهره‌های سیاسی بین‌المللی حضور داشتند.

در صورت موفقیت عملیات، انفجار می‌توانست به یک بحران جدی سیاسی‌-‌نظامی تبدیل شود. دادستان‌های بلژیک، اسدالله اسدی را فرمانده عملیاتی بمب‌گذاری خواندند و با وجود مصونیت دیپلماتیک، او به 20 سال زندان محکوم شد. محل ماموریت دیپلماتیک اسدی اتریش بود و دادگاه در خاک بلژیک برگزار شد. افزون بر او، امیر سعدونی و نسیمه نعامی‌(زوج ایرانیبلژیکی) و مهرداد عارفانی، شاعر، به 15 تا 18 سال زندان محکوم شدند.

دیپلماتتروریست، توسط یک دادگاه بی‌طرف در کشور بلژیک و به جرم تروریسم محکوم به 20 سال زندان محکوم شده بود. آزادی او توسط دولت بلژیک، یک چراغ سبز به جمهوری اسلامی بود تا وحشی‌تر از گذشته، به اقدامات تروریستی و حذف فعالین سیاسی در خارج از کشور ادامه دهد.

در چنین وضعیتی، سکوت در مقابل تروریسم جمهوری اسلامی، به هیچ‌وجه جایز نیست و به‌همین دلیل، باید صریحا حمله ترویستی به ساختمان سازمان مجاهدین ایران در پاریس را محکوم کنیم!

دوشنبه بیست و دوم خرداد 1401-دوازدهم ژوئن 2023