کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

جنگ در غزه ابتدابه ساحل غربی رود اردن وسپس به حنوب لبنان کشیده شد

5595 371

موج تازه حملات علیه حزب‌الله که با انفجار پیجرهای این گروه در سراسر لبنان آغاز شد،‌ با کشتن فرماندهان ارشد این جنبش در حملات اسرائیل ادامه یافته است.

در حالیکه نزدیک به یک سال است که کشتار مردم غزه همچنان بی وقفه ادامه دارد، اکنون آتش جنگ ویرانگر و همه جانبه به مرزهای لبنان و اسرائیل رسیده است. موشک اندازی حزب الله و بمبارانهای ارتش اسرائیل و کشتار فرماندهان رده اول حزب الله، تهدیدات اسرائیل مبنی بر حمله زمینی به لبنان، آمادگی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در عراق و یمن برای ورود به جنگ در صورت حمله زمینی ارتش اسرائیل به لبنان، آتش جنگ در این منطقه هر روز شعله ورتر می شود.

نزدیک به یک سال است که نیروهای حزب الله و اسرائیل در منطقه ی مرزی در حال تبادل آتش هستند. غیرنظامیان دو طرف مرز به درون اسرائیل و لبنان کوچ کرده اند. حزب‌الله لبنان از بعد از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر، به مقابله با نیروهای اسرائیل پرداخته و پایگاه‌ها و مواضع آنها در شمال را بارها هدف موشک و پهپادهای خود قرار داده است.

اسرائیل برای اولین بار به مناطق شمالی بیروت حمله کرد و حزب‌الله به سوی تل آویو موشک دوربرد شلیک کرد. هزاران نفر از ساکنان جنوب لبنان برای فرار از حملات اسرائیل به مناطق خارج از کنترل حزب‌الله گریخته‌اند. نگرانی‌ها نسبت به گسترش حملات به مناطق دیگر لبنان افزایش یافته است. هزاران نفر برای فرار از این بمباران‌ها به سوریه گریخته‌اند. به گفته سازمان‌های امدادی، در فاصله چند روز بیش از نیم میلیون نفر از مردم لبنان آواره شده‌اند. مقامات لبنانی گفته اند بیش از ۵۶۰ نفر در نتیجه این حملات جان خود را از دست داده‌اند و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند. در عین حال گفتگوها برای آتش بس در غزه نیز متوقف شده است.

تندروهای نژاد پرست حاکم در اسرائیل از یک طرف جنگ غزه را به سرزمینهای فلسطینی ساحل غربی رود اردن کشانده اند و از سوی دیگر در جبهه لبنان به گسترش دامنه جنگ پرداخته اند.تلاشهای دیپلماتیک آمریکا و فرانسه و دیگر دولتهای غربی تا کنون نتوانسته است ولع جنگ طلبی دولت فراطی مذهبی اسرائیل را مهار کند. در شرایطی که دولت دست راستی ناتانیاهو در عرصه سیاسی از سوی افکار عمومی مردم در جهان و حتی بسیاری از دولتهای غربی برای آتش بس در غزه تحت فشار است، در شرایطی که بخشی قابل توجهی از مردم اسرائیل خواهان برکناری دولت و انجام انتخابات عمومی هستند، در شرایطی که پس از خلع ید از ناتانیاهو، وی به خاطر پرونده قضائیش به احتمال زیاد راهی زندان خواهد شد، در چنین شرایطی گسترش جنگ را به عنوان راه حل موقتی برای تخفیف بحرانهای جاری در خدمت بقای خود در قدرت بکار می گیرد.

در این میان باید دید که جمهوری اسلامی در این ماجرا چه نقشی ایفا میکند. واقعیت این است جمهوری اسلامی که خود در داخل کشور با بحرانهای لاینحلی دست به گریبان است، در خود توان مقابله جنگیبا اسرائیل را نمیبیند ،از این رو در مسئله جنگ حزب الله و اسرائیل و انتقام کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، فعلا کوتاه آمده است و  باصطلاح خویشتنداری استراتژیک پیشه کرده است.

دولت اسرائیل هم که اطمینان حاصل کرده است نمیتواند پای دولت آمریکا را به جنگ با جمهوری اسلامی بکشاند، با درک این واقعیت درحمله به حزب الله لبنان و خودداری از قبول آتش بس در غزه بر روی انفعال جمهوری اسلامی حساب باز کرده است. حملات خود بر علیه حزب الله تشدیدکرده است و در آستانه حمله زمینی به لبنان قرار داردتا به حساب خود پس از بستن پرونده حماس، پرونده حزب الله را نیز به گونه ای ببندد.