کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
مطالب رسیده

برگی از تاریخ تقدیم به: جوانان و نوجوانان مبارز و آزادیخواه در اعتراضات اخیر.

(برگرفته از خبرنامه کومه له.)

شمس الدین  امانتی. ۲۰ / ۱۱ / ۲۰۲۲

مردم مبارز سنندج هر روز آگاهانه تر به مبارزه ادامه میدهند.

جنگ افروزان و مرتجعین آنی از توطئه برای تحمیل جنگ جدیدی به خلق کرد غافل نیستند. تقویت پادگان ها، تبلیغات بر علیه نیروهای مترقی عوام فریبی ها و اعزام هیئت های فرمایشی برای پوشاندن ماهیت ضد خلقی خود، یاوه گویی های سران ضد خلقی ارتش و نمایش قدرت و آماده باشهای جنگی و اعلام مانورهای دروغین که همگی حکایت از توطئه شوم جنگ جدید در کردستان را دارند، جزو برنامه روزانه آنها است که ما نمونه هائی از آنها را در زیر می نویسیم.

مردم مبارز سنندج هر روز آگاهانه تر و فعالانه تر به مبارزه ادامه میدهند و روز به روز وحدت و یکپارچگی می یابند. سازمانهای خلقی فعال در سنندج با تشکیل سخنرانی های مداوم، دادگاه های خلقی، افشاگری های مداوم و کشاندن مسائل سیاسی به میان توده ها و انتقال تحربیات خود به آنان و آموختن از آنان، سطح آگاهی توده ها را ارتقأ میدهند و زمینهٔ تشکل و یکپارچگی هرچه بیشتر مردم را فراهم میکنند. در اینجا لازم است که از دستاوردهای نوین مردم سنندج یعنی شوراهای محلات نام برد که در جهت دادن به مبارزات مردم تأثیر بسزائی داشته است.

در تاریخ ۲۴ / ۱۱ / ۵۸، برخلاف شرایط هیئت نمایندگی خلق کرد برای آتش بس لشکر ۲۸ سنندج بوسیله اعزام ۹۰ سرباز که با هواپیما در فرودگاه سنندج پیاده شدند تقویت گردید.

این تحریکات و نقل و انتقالات در حالی صورت میگیرد که جنگ افروزان در فکر گسترش جنگ کامیاران به سنندج و سراسر کردستان هستند.

در تاریخ ۲۰/ ۱۱/ ۵۸، نمایندگان شوراهای محلات جلسه ای تشکیل دادند و گزارش هیئت موسس شورای محلات و اوضاع کلی و محاصره اقتصادی کردستان و حمله جاشها و پاسداران به کامیاران مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه از هیئت موسس شورای محلات و کارهای انجام شده توسط این هیئت از جمله جمع آوری و توزیع مواد مورد نیاز آوارگان کامیاران مورد تشویق و قدردانی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد برای خنثی نمودن توطئه جنگ افروزان آمادگی خود را بیشتر کنند.

روز۲۶ /۱۱/ ۵۸، به دعوت کومه له جلسه ای با حضور چند نفر از بازاریان مورد اعتماد مردم و نمایندگان دفتر ماموستا و کومه له برای رسیدگی به شکایات کسانی که مورد تهاجم راهزنان قرار گرفته بودند تشکیل شد و در میان شور و احساسات مردمی که در مسجد جمع شده بودند مبلغ ۷۹۲۶۰ تومان از وجوهی که از (چته ها) سارقین باز پس گرفته شده بود به صاحبانشان مسترد گردید.

در تاریخ ۲۷ /۱۱/ ۵۸، برای بار دوم و جهت تقویت نیروهای مستقر در پادگان سنندج و سرکوب خلق کرد۹۰ نفر سرباز با یک هواپیما در فرودگاه سنندج بر زمین نشستند.

در تاریخ ۲۹ /۱۱/ ۵۸، لشکر ۲۸ کردستان تمام نیروهای خود را به حالت آماده باش جنگی درآورد. بدیهی است تمام این اقدامات در جهت تحریک مردم و تحمیل جنگ جدیدی در کردستان است. در همین روز عده ای از دارودسته حزب توده در صدد ایجاد دکه ای در سنندج بودند و به تبلیغ علیه کومه له پرداختند، عده ای از مردم مبارز سنندج که ماهیت خیانت کارانهٔ این خودفروختگان را شناخته بودند به شدت به تبلیغات عوام فریبانه آنان اعتراض کردند.

در این هنگام آوارگان کامیاران که به عنوان اعتراض به وقایعی که در شهر سنندج میگذشت به تظاهرات و راهپیمایی پرداخته بودند به محض اطلاع بر علیه توده ای ها شعارهای مختلفی دادند. تظاهر کنندگان تصمیم گرفتند که کیوسک توده ای ها را در اختیار دست فروشی بگذارند تا در آن سیگار بفروشد.

در تاریخ ۳۰/۱۱/ ۵۸، هیئت تحقیق دولت وارد سنندج شد، این هیئت ضمن تماس با عده ای از آوارگان قصد داشت با طرح سوالات انحرافی نتیجه گیری کند که جاشها (مزدوران محلی) و پاسداران به کامیاران حمله نکرده و هلیکوپتر ها در سرکوب و کشتار مردم بی دفاع کامیاران شرکت نداشتند بلکه وقایع کامیاران در اثر درگیری های گروه های سیاسی بوجود آمده است. اما مردم آگاه کامیاران با بازگویی دوبارهٔ وقایع کامیاران این توطئه را خنثی کردند.

در تاریخ ۱/ ۱۲/ ۵۸، فرمانده پادگان و فرماندهٔ تیپ سنندج در سخنرانی صبحگاهی خود شدیدا به خلق کرد و مبارزین انقلابی حمله کرده و میگوید؛ «کیسه های شنی را که مردم به عنوان سنگر درست کرده اند یک روز توی مغزشان خواهیم کوبید. اینها چوپانهای دیروزند که امروز ادعای انقلابیگری دارند.

در همان روز ساعت هشت صبح دو گروهان ارتشی از پادگان خارج شدند و در خیابانهای سنندج به دادن شعارهای تحریک آمیز و خائنانهٔ چون مرگ بر حسینی پرداختند، مردم نیز با دادن شعار درود بر حسینی به دنبال آنها براه افتادند و بر اثر پرتاب سنگ توسط دانش آموزان دو نفر از افراد ارتش زخمی شدند. در همان روز هزاران نفر در تشییع جنازهٔ پیشمرگهٔ شهید «وریا مدرسی»پیشمرگ دستهٔ زحمتکشان شرکت کردند ضمن راهپیمائی و تظاهراتی که بدین مناسبت بر پا شده بود تنفر شدید خود را از جنگ افروزان مرتجع و وابسته به امپریالیسم را ابراز داشتند.

در تاریخ ۳/ ۱۲/ ۵۸، کومه له جاشها و جاسوسان جنایتکار را در دادگاه خلقی علنی محاکمه کرد.

در این محاکمه علنی بیش از۱۰هزار نفر از مردم سنندج از این عمل انقلابی کومه له استقبال کردند.

در روز ۴/ ۱۲/ ۵۸، خانم عاطفه گرگین همسر شهید خسرو گلسرخی در جلسه ای که بیاد أن شهید ترتیب یافته بود به سخنرانی پرداخت و ماهیت رژیم کنونی را مورد بررسی قرار داد. در این جلسه هزاران نفر از مردم سنندج شرکت داشتند و از شهید راه آزادی تجلیل بعمل آوردند.

بعد از حمله به کامیاران، ارتجاع حاکم در آستانه انتخابات مجلس شورای ملی به منظور باز پس گرفتن آزادیهای دموکراتیک و جلوگیری از فعالیتهای انتخاباتی کاندیداهای خلق کرد*به ایجاد سانسور و خفقان در رادیو و تلویزیون پرداخت و دستور قطع برنامه های محلی رادیو و تلویزیون مرکز سنندج را صادر نمود.

تا آنجا که کارکنان این مرکز حق ندارند حتی اطلاعیه های مراکز درمانی و بهداشتی را نیز پخش کنند.

مردم مبارز سنندج مصرانه خواستار آزاد کردن رادیو و تلویزیون از کنترل نظامیان هستند.

خلقهای مبارز ایران تنها با تسلیم نشدن در مقابل مراجعین و زورگویان و ادامه انقلاب است که به حقوق خود خواهند رسید.

*- اسامی کاندیداهای مورد پشتیبانی کومه له: ملا عبدالله عبدالهی سنگان(اشنویه و نقده)-دکتر محمد رحیمی(پیرانشهر و سردشت)-دکتر جعفر شفیعی(بوکان)-دکتر محمد شریف شاکری(سقز و بانه)-صدیق کمانگر(سنندج)-یوسف اردلان(سنندج)-فاتح شیخ الاسلامی(مریوان)-عبدالله بابان(اورامانات).