کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
مطالب رسیده

برگی از تأریخ تقدیم به: شعبان محمدی عضو انجمن صنفی معلمان مریوان.

شمس الدین امانتی. ۲۰ / ۲ / ۲۰۲۰

«باشگاه مهرگان» یا همان HYPERLINK “https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9_%D8%B5%D9%86%D9%81%DB%8C_%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86&action=edit&redlink=1” \o “مجمع صنفی معلمان (صفحه وجود ندارد)”مجمع صنفی معلمان در ۱۸ بهمن ۱۳۳۹، طی قطعنامه ای درخواست افزایش حقوق معلمان را مطرح کرد، در این قطعنامه آمده بود «معلمین می‌گویند حقوق یک دبیرلیسانسه کمتر از HYPERLINK “https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82” \o “حقوق”حقوق یک HYPERLINK “https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D9%85” \o “مستخدم”مستخدم جزء در HYPERLINK “https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87” \o “سازمان برنامه”سازمان برنامه یا HYPERLINK “https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA_%D9%85%D9%84%DB%8C_%D9%86%D9%81%D8%AA” \o “شرکت ملی نفت”شرکت ملی نفت است و ما خودمان مکرر نوشتیم که حقوق یک معلم کمتر از حقوق یک راننده دولتی و به مراتب کمتر از یک راننده تاکسی است. یک لیسانسه در وزارت فرهنگ ماهی۴۰۰ تومان می‌گیرد ولی لیسانسه دیگر با همان تحصیلات و پایه معلومات در یک HYPERLINK “https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%DB%8C” \o “سازمان دولتی”سازمان دولتی دیگر۲۵۰۰ تومان دریافت می‌کند.»

لایحه «اشل حقوقی جدید فرهنگیان» را به مجلس بردند، اما این لایحه مورد موافقت معلمان نبود. معلمان از روز ۱۲ اردیبهشت۱۳۴۰، دست به اعتصاب زدند و مدارس را تعطیل کردند.

اما بعد از۶۰ سال این مشکلات در ابعاد وسیعتری دامن گیر فرهنگیان و معلمان در ایران تحت سلطه رژیم جمهوری اسلامی قرار گرفته است از حمله؛ فقر ناشی از بیکاری، دستگیری معلمان و زندانی کردن آنها و در مواردی اعدام و تبعیض بر مبتای جنسیت در مدارس و مراکزی آموزشی و ….. . که در بخشی از قطعنامه پایانی تجمع اعتراضی سراسری فرهنگیان، در روز۳۰ بهمن۱۴۰۰، به این موارد اشاره شده آمدە است، «ما در هیچ شرایطی مرعوب نمی‌شویم و هر نوع بازداشت و صدور حکم زندان و احضار و پرونده‌سازی مانع مطالبه‌گری ما نخواهد شد. چرا که شورای هماهنگی بر عهد و پیمان خود با معلمان استوار است. ادامه حبس ظالمانه اسماعیل عبدی، اجرای حکم زندان لطیف روزیخواه طی روزهای گذشته در شرایط کرونایی که منجر به بیماری وی شده‌است. صدور حکم ۴ سال و ۶ ماه زندان برای جعفر ابراهیمی و تشدید فشار بر شعبان محمدی تا جایی که نیروهای امنیتی و انتظامی مانع دیدار فعالان صنفی از سراسر کشور با مسئولان شهرستان مریوان و خانواده شعبان محمدی می‌شوند و به صورت تحت الحفظ فعالان صنفی را مجبور به ترک کردستان می‌کنند و به این هم بسنده نکرده آنها را مجبور می‌کنند از استان همدان هم خارج شوند.»

«بی‌شک این حرکت سرکوبگرانه از روی استیصال است آنان گمان می‌کنند که می‌توانند جنبش معلمان را مرعوب کنند غافل از اینکه همان زمانی که آنان تعدادی از فعالان صنفی را مجبور می‌کردند کردستان را ترک کنند معلمان از راه‌های مختلف خود را به مریوان رساندند هم با خانواده معلم زندانی دیدار و اعلام همبستگی کردند هم به فرماندار مریوان پیام رساندند که ما در هیچ شرایطی مرعوب نمی‌شویم و هر نوع بازداشت و صدور حکم زندان و احضار و پرونده‌سازی مانع مطالبه‌گری ما نخواهد شد. چرا که شورای هماهنگی بر عهد و پیمان خود با معلمان استوار است.»

پشتیبانی از خواسته های واقعی مطرح شده در قطعنامه پایانی تجمع اعتراضی سراسری فرهنگیان در روز شنبه۳۰ بهمن۱۴۰۰، وظیفه همه انسان های مبارز و انقلابی است.

اما من انتظار داشتم در بخشی از قطعنامه پایانی تجمع اعتراضی سراسری فرهنگیان، اشاره ای گذرا به تدریس زبان مادری میکردند که سابقه تأریخی تدریس این متد از نیاز فرهنگی- اجتماعی، را به اطلاع شما عزیزان خواهم رساند امیدوارم در آینده به تدریس زبان مادری توجه بیشتری داشته باشید.

بلشویکها در شوروى سابق و در روز ٢۶ دسامبر سال ١٩١٩، سندى را به امضاى لنین رساندند که مطابق آن سند «همۀ کسانى که بین ٨ تا۵٠ سال داشته مى بایستى به زبان مادرى خویش یا به زبان روسى خواندن و نوشتن را فرا بگیرند. این سند کە بمثابە قانون بود بیسوادانى را که بکار اشتغال داشتند، روزانه به مدت ٢ ساعت با دریافت مزد تمام وقت مى بایستى در کلاسهاى سواد آموزى شرکت کنند.

از آنجایى که براى آموزش توده هاى عظیم مردم معلم بقدر کافى وجود نداشت، بسیارى از روشنفکران و جوانان بصورت گروه هاى فرهنگى سوسیالیستى به نهضت سواد آموزى مى پیوستند.

ماکسیم گورکى نویسنده برجسته شوروى، عضو کمیسیون «لیکبز» بود و تحت نظر او کتابهاى زیادى براى نوسوادان انتشار یافت.

برای مبارزه با بی سوادی در جریان دومین کنگره سرتاسری شوراها در شوروی تصمیم گرفته شد تا فرا رسیدن سالروز دهمین سال بنیان گذاری دولت شوروی، بیسوادی در میان گروه سنی ١۵- ٣۵ ساله از بین برود.

بدینسان بالغ بر ٨ میلیون نفر می بایستی باسواد می شدند، با توجه به حجم بالای مشمولین این طرح که می بایست سواد فرا می گرفتند، برای تامین مکان آموزش، تمام اماکن دولتی و عمومی چون کلیساها، باشگاه ها، کارخانه ها و حتی خانه های شخصی در اختیار مراکز آموزشی قرار گرفت.

در نتیجه این مبارزه بی وقفه تا سال ١٩٣۴، بیش از٩٠ درصد مردم شوروی قادر بودند به زبان بومی خویش بخوانند و بنویسند. در دهه نخست برقراری دولت شوروی، برای بیش از ۴٨ زبان، خط نگارش ابداع کردند تا ضمن جلوگیری از نابودی فرهنگهای بومی، بی سوادی از چهره ملل شوروی زدوده شود و این خدمتی است که بى گمان باید آن را مدیون انقلاب دانست.»  پیروز باشید.