کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
مطالب رسیده

برگی از تأریخ تقدیم به خانواده: جانباختگان حادثه ریزش برج متروپل آبادان

شمس الدین  امانتی

در شهریور سال ۱۳۴۱، زمین لرزه ای شهرستان بوئین زهرا را لرزاند که موجب مرگ تعداد زیادی شد. تختی اقدام به جمع آوری کمک مالی کرد وی که می دانست، بوئین زهرا یک منطقه محروم است شخصأ دست به کار شد. تختی گفته بود‌ «مردم جنوب شهر تهران خود به خود به کمک میان.» ایشان و همراهانش از چهار راه پهلوی (ولیعصر فعلی) به راه افتادند، وقتی تختی مشغول جمع‌آوری کمک‌های مردمی بود، خانم مسن رهگذری چادرش را برداشت و به تختی داد، وی گفت «من فقط همین چادر را دارم» اشک‌ های تختی سرازیر شد. روزنامه‌ اطلاعات نوشت «پیرزنی ۶۰ ساله به خاطر تختی و برای کمک به زلزله‌زدگان کشف حجاب کرد.!»

– انتقاد و اعتراض«وریا غفوری»، کاپیتان تیم استقلال، دال بر اینکه « وقتی پای مشکلات مردم کشورم وسط می‌آید، نمی‌توانم نسبت به موضوعات اجتماعی ساکت بمانم.»، با انعکاس صدا و سیمای رژیم اسلامی، مواجه شد و چند روزی تصویر وی از رسانه های رژیم حذف شد. این عملکرد دستگاه های امنیتی نه اینکه تأثیری منفی بر روند اعتراضات اخیر و تصمیم «وریا غفوری» نداشت، بلکه پیشکسوتان در رشته های مختلف ورزشی به تبعیت از ایشان به دفاع از پروسه اعتراضات و نارضایتی عمومی در تقابل با رژیم اسلامی، آگاهانه اعلام موضع کردند.

– «حسن هوری»، سرمربی تیم «فولادنوین اهواز» از جمله چهره‌های ورزشی بود که روز ۲ خرداد با اطلاع از وقوع فاجعه ریزش برج «متروپل» عازم آبادان شد و همراه با گروه‌های امدادی در یاری رساندن به حادثه دیدگان مشارکت داشت. این مربی خوزستانی که سال‌ها به عنوان دروازه‌بان و کاپیتان تیم صنعت‌نفت آبادان از دروازه این تیم حراست می‌کرد، ضمن مشارکت در امداد رسانی به مصدومان حادثه هولناک ساختمان “متروپل”، با خانواده‌های تعدادی از آسیب دیدگان و جان باختگان ابراز همدردی نمود و آمادگی خود را برای هرگونه مساعدت به آنها اعلام کرد.

– «طالب ریکانی»، کاپیتان تیم آبادان از جمله چهره‌های ورزشی بود که با اطلاع از وقوع این فاجعه عازم آبادان شد و همراه با گروه‌های امدادی در یاری رساندن به حادثه دیدگان مشارکت داشت. طالب و دوستان وی در تیم صنعت نفت در بازی با تیم مسجد سلیمان بازوبند مشکی پوشیدند و در این بازی یاد و خاطره آنهایی که در حادثه متروپل جان باختن را گرامی داشتند.

– به گزارش خبرگزاری ایرنا، در تأریخ ۶ خرداد ۱۴۰۱، خبرسازترین جواب منفی دو ستاره فوتبال ایران، «علی کریمی» و «علی دایی»، که هر کدام از آنها از جایگاه‌هایی مردمی در جامعه ایران برخوردارند و بخش عمده‌ای از این موقعیت را در فضایی غیر از زمین فوتبال کسب کرده‌اند با واکنش گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ای مواجه شد.

هر چند که روز پنج‌شنبه( پنجم خرداد) اعلام شد که این بازی را کانادا لغو کرده، ولی دو روز قبل ایرنا-خبرگزاری دولتی ایران، به نقل از منابع خود در فدراسیون فوتبال نوشت «علی دایی» و «علی کریمی» بازیکنان پیشین تیم ملی و از پیشکسوتان فوتبال ایران، دعوت این فدراسیون برای همراهی کاروان تیم ملی در سفر به کانادا را رد کرده‌اند.

– «علی کریمی»، هم در ادوار اخیر با انتقادهای تند در قبال معضلات اجتماعی، فقر و برخی از سیاست های جمهوری اسلامی، سکوت نکرده و در برابر آنچه بی‌عدالتی‌ها خوانده، مورد استقبال عمومی قرار گرفته است. از ساختن خانه برای سیل‌زدگان سیستان تا خرید یک هزار دستگاه تبلت برای کودکان کم بضاعت در روزهای همه‌گیری کرونا، او را به شخصیتی مردمی تبدیل کرد.

همزمان با رد دعوت فدراسیون فوتبال توسط این دو پیشکسوت، آقای «حامد اسماعیلیون» که همسرش «پریسا اقبالیان» و دخترش «ریرا اسماعیلیون» را در شلیک دو موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی از دست داده بود، برگزاری این بازی و حضور کاروان تیم ملی ایران در کانادا را “سیلی به صورت” خانواده‌های کشته‌ شدگان این پرواز دانست.

– بازیکنان تیم ملی فوتبال المپیک ایران نیز در بازی با عراق، پلاکاردهایی به دست گرفتند که از همدلی آنها با حادثه دلخراش فروریختن برج «متروپل» آبادان حکایت می‌کرد.

– بازیکنان تیم ملی امید ایران که برای دو دیدار تدارکاتی به عراق رفته‌ بودند در آغاز مسابقه دوم خود، که روز جمعه برگزار شد، برگه‌هایی دست گرفتند که روی آنها نوشته شده بود «آبادان تسلیت.»

– «علی دایی»، در گفت وگو با عادل فردوسی پور در برنامه جدید اینترنتی خود با عنوان «فوتبال ۳۶۰» در تأریخ ۳/۶/۱۴۰۱، ضمن انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور گفت «من خیلی وقت‌ها گریه‌ام می‌گیرد که ما راجع ‌به یارانه صحبت می‌کنیم! راجع ‌به کوپن و این چیزها صحبت می‌کنیم! این توهین به مردم مملکت ماست. اصلا یعنی چی؟ اصلا من این چیزها را نمی‌فهمم! شما فکر کنید ماهی چند هزارمیلیارد یارانه داده می‌شود؟ با این یارانه‌ها از آن زمانیکه داده‌اند، نمی‌شد هزاران کارخانه ایجادکرد؟ و میلیون‌ها نفر را سرکار فرستاد؟ من اصلا مانده‌ام!»

– همبستگی با آبادان در جشن قهرمانی استقلال، در ساعت ۷ شب دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱، درتهران

برگزار شد. جمعیت حاضر در استادیوم با شعار «آبادان، آبادان» با مردم این شهر ابراز همبستگی کردند.

– «سعید روستایی»، کارگردان فیلم «برادران لیلا» پس از برنده شدن جایزه ویژه فدراسیون بین‌المللی

منتقدان یا «فیپرشی» در جشنواره فیلم کن، این جایزه را به مردم آبادان تقدیم کرد.

– بیش از ۷۰ تن از سینماگران به امضاکنندگان بیانیه ی «تفنگت را زمین بگذار.» پیوستند، تا ضمن همدردی با مردم آبادان مخالفت خود با هر نوع خشونت را اعلام کنند. این روند اعتراض ادامه دارد.

همان گونه که خود شما مطلع هستید دست آورد این همبستگی سیاسی- ‌اجتماعی، در رابطه با کمک به زلزله زدگان بوئین رهرا بعد از ۶۰ سال با توجه به تغیر تناسب قوا بین مردم و رژیم اسلامی، در میان ورزشکاران، هنر مندان، نویسندگان و …. . این موج جدید خیزش کنونی در جریان اعتراضات چند ماه اخیر مردم مبارز و معترض به تمامیت رژیم حاکم بر ایران، انعکاس وسیعی داشته است، که با ریزش ساختمان «متروپل» آبادان و جان باختن تعدادی از ساکنین این ساختمان، سنت انقلابی در عرصه های گوناگونی از مبارزه بر علیه نظام حاکم بر ایران، در همبستگی با اعتراضات اخیر مردم معترض در اغلب شهرهای ایران، از اهمیت و جایگاه سیاسی – اجتماعی خاصی برخوردار است.

من نیز به سهیم خود، خواهان پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان و آزادی تمامی دستگیرشدگان اعتراضات اخیر در آبادان و سایر شهرهای ایران هستم.  ۲ / ۶ / ۲۰۲۲