کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
مطالب رسیده

برگی از تآریخ تقدیم به؛ تحریم کنندگان نمایش انتخاباتی

شمس الدین  امانتی

درجریان جنگ ایران و عراق، نیروهای عراقی در شهریور ۵٩ از مرز«بستان» عبور کردند و «سوسنگرد» را به تصرف درآوردند، نیروهای ایرانی در تأریخ ٨ مهر ١٣۵٩، این مناطق را باز پس گرفتند. رژیم جمهوری اسلامی به این مناسبت ازکلیه تیمهای کشتی مراکز استانهای ایران، بمنظور بهره برداری سیاسی و تحکیم موقعیت خود از مسئولین تربیت بدنی مراکز استانها درخواست نمود، در مسابقات کشتی در این منطقه جنگ زده‌ شرکت کنند.

به همین منظور قرار شد تیم کشتی شهر سنندج نیز در این مسابفات شرکت کند. با مشورت تعدادی از پیشکسوتان در این رشته ورزشی تصمیم گرفتیم که تیم کشتی ما دراین مسابقات شرکت نکند. این اولین تجربه از تحریم به فراخوان مسئولین رژیم در میان ورزشکاران مخالف رژیم جمهوری اسلامی حاکم بر ایران بود.

دوست عزیز و گرامیم«لطف الله لطف الله نسب»مربی تیم کشتی سنندج بود. ایشان از کشتی گیران صاحب مقام قهرمانی در ایران، شخصیتی خوشنام و محبوب در میان مردم کردستان بود. لطف الله انسانی آگاه و اهل مطالعه بود، ایشان را به دلایلی غیر واقعی از شغل معلمی اخراج  کرده بودند.

متأسفانه چند سال پیش بر اثر عارضه قلبی جان باخت، یادش گرامی باد. تصمیم ایشان در پروسه این تحریم تعیین کننده بود، با ایشان به این نتیجه رسیدیم که ضمن تحریم این مسابقات طوری عمل کنیم که مشکلات زیادی درآینده برای کشتی گیران شهرسنندج پیش نیاید. به رفقای کشتی گیر پیشنهاد کردیم که اگر با شما در این مورد صحبت شد، بگوئید در مرز «بستان» هنوز درگیری است، ما امنیت جانی نداریم و دراین مسابقات شرکت نخواهیم کرد. یکی دوبار به تیم کشتی اطلاع داده بودند جهت آمادگی برای سفر به اداره تربیت بدنی سنندج مراجعه کنید، کسی به درخواست آنها گوش نداده بود.

نهایتآ درسالن تمرین کشتی (پهلوان نادر) همه کشتی گیران را جمع کردند و از آنها جهت شرکت در این مسابقه تعهد کتبی گرفتند. من روز آخر تمرین تیم کشتی به سالن رفتم و در مورد مسئله تعهد کتبی و سایر موارد دیگری با مربی آنها  مجددآ مشورت کردم، نهایتآ در توافق با خود کشتی گیران به تحریم و عدم شرکت دراین مسابقات رسیدیم.

چند روز قبل از اعزام تیم کشتی به «بستان»، «محمود شیخ» رئیس اداره تربیت بدنی سنندج با تعدادی از کشتی گیران مجددآ صحبت کرده بود که بایستی در این مسابقات شرکت کنند. خوشبختانه هیچ کدام از کشتی گیران زیر بار تهدیدات وی نرفتند. البته این مسابقات دوستانه بود، اما مسئولین رژیم جمهوری اسلامی، جهت گیری های سیاسی خاصی را تعقیب میکردند از جمله رو در رویی تیمهای کشتی استانها، تظاهر به امنیت، پیروزی در جنگ با عراق و نشان دادن چهره ای از آرامش و ثبات نسبی در این منطقه جنگ زده بود.

محمود شیخ عضو سپاه پاسداران و یکی از مهره های قابل اتکای رژیم جمهوری اسلامی در شهر سنندج بود من با وی در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی در تهران هم کلاس بودم وی در دانشگاه از اعضای فعال بسیج دانشجویان بود، گوش ندادن به حرف او به معنای بی اعتنائی به سیاستهای رژیم بود. اما علیرغم تعهد کتبی تهدید و ارعاب، کشتی گیران ما شرکت در مسابقه «بستان» را تحریم کردند.

ناچارآ «محمود شیخ» در هفته‌ های آخر تیمی را از سالن «توحید» به سرپرستی «زاهد هاشمی نسب» که یکی از عوامل رژیم و از اقوام نزدیک امام جمعه شهر سنندج بود راهی مسابقه کرد. سالن توحید در سنندج معروف بود به سالن «مزدورهای محلی»، هر چند همگی کشتی گیران در این سالن عامل جمهوری اسلامی نبودند، اما مربی آنها و تعداد انگشت شماری از کشتی گیران در این سالن طرفدار رژیم اسلامی و احمد مفتی زاده بودند.

آنچە بیان شد، تنها گوشەای از نبرد آشکار ورزشکاران متعهد شهر سنندج در متن جنبش انقلابی کردستان، علیە استبداد مذهبی در سالهای اولیە بە قدرت رسیدن جمهوری اسلامی بود. بایکوت متحدانە رفراندوم “اری یا نە” جمهوری اسلامی در ١٢ فروردین ١٣٥٨ آغاز نفی استبداد و دیکتاتوری فاشیسم مذهبی توسط مردم کردستان بود. نبرد در همە عرصەها و از جملە  سازماندهی ٣ اعتصاب شکوهمند در کردستان طی ١٥ سال اخیر علیە جنایات سازمانیافتە رژیم حاکم بر ایران علیە جوانان کردستان از جلوەهای شکوهمند دیگر جنبش انقلابی و تودەای در کردستان، بویژە تحت رهبری و اتوریتە جریان کارگری و سوسیالیست آن بود.

به تبعیت از این تجربه انقلابی بیان شدە و صدها مورد و نمونە دیگر، عدم شرکت در مضحکه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، نه تنها توسط کارگران، معلمان، بازنشستگان، زنان مبارز و برابری طلب بلکه مربیان و پیشکسوتان در رشته های گوناگون ورزشی، ورزشکاران و جوانان مبارز و انقلابی این نمایش مسخرە انتخاباتی در خرداد ماه را در سطح گسترده ای تحریم، تقبیح و«نه»محکمی بە رژیم ارتجاعی حاکم بر ایران خواهند گفت.  ۲۸ / ۵ / ۲۰۲۱