کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

برگزاری مراسمهای بزرگداشت جانباختگان، جلوه دیگری از تداوم انقلاب ژینا

Untitled 7

برگزاری مراسمهای بزرگداشت جانباختگان، علیرغم فشارهای ددمنشانه کاربدستان رژیم، تکامل و گسترش یافته است. برپا کردن مراسم بزرگداشت برای یک جانباخته  به برگزاری مراسم برای چند جانباخته و مهمتر از آن جانباختگان یک شهر تکامل پیدا کرده است. به برگزاری مراسم های برگزار شده فقط در دو روز پنجشنبه و جمعه اشاره میشود:

روز جمعه 26 آبان شماری از کسبه مبارز و دادخواهان شجاع بوکان با پخش اطلاعیه ای روز شنبه را برای بزرگداشت یاد جانباختگان انقلاب ژینا در آن شهر تعیین کردند. نیروهای رژیم برای جلوگیری از آن اقدام مبارزاتی آرامستان شهر را در روز شنبه محاصره کردند. در عوض مادران دادخواه در منزل یکی از مادران مشهور و فعال شهر به نام دایه مینا، مادر جانباخته شهریار محمدی، که به “شیر شهر” شهرت دارد، جمع شده و با انتشار بیانیه ای بر وحدت دادخواهان و تداوم راه فرزندانشان تاکید ورزیدند. دایه مینا در آن گردهمائی سازمانیافته سخنانی ایراد کرد و طی آن خطاب به سران رژیم گفت: “شما توانستید امروز امکان تجمع بر سر مزار فرزندان جانباخته مان را از ما سلب کنید، اما آنها در قلب ما جای دارند، به آنها افتخار می کنیم و برای تداوم مبارزه با ظلم و ظالم از یادشان نیرو میگیریم.”

روز جمعه ۲۶ ابان مراسم بزرگداشت یاد جانباختگان جنبش انقلابی “زن، زندگی، آزادی” حسین عبدپناه، حمید گوڵێ و عیسی بیگلری توسط خانواده ها و تعدادی از مبارزین در مقابل دیدگان دریده ی ماموران در بهشت محمدی سنندج برگزار گردید. در همین روز خانواده و جمعی از مردم آزاده یاد جانباختگان مهران رحمانی و دکتر آزاد حسین پوری را در شهر مهاباد و روستائی در کنار آن شهر گرامی داشتند.

در روز پنجشنبه ۲۵ آبان تعدادی از مادران شجاع دادخواه به همراه شماری از مردم آزاده در مریوان بر سر مزار ۴ جانباخته انقلاب ژینا، برهان منصور نیا، عثمان نادری، مهران تاک و بهروز ملکی جمع شده و آنها را گلباران کردن و ماموران رژیم جرات دخالت نیافتند.

در روز پنجشنبه ۲۵ آبان ماه، سالگردجانباخته  ”آرمان عمادی”، علیرغم حضور پرشمار نیروهای امنیتی رژیم، در آرامستان روستای عمادآباد “مرودشت” برگزار شد. روز پنجشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲مراسم زادروز ۲۲ سالگی و اولین سالگرد جانباخته  ”سپهر اسماعیلی”، بر مزار این جانباخته راه آزادی در آرامستان بهشت حسینی قزوین برگزار شد. روز پنجشنبه 25 آبان ماه، مراسم سالگرد جانباخته “عرشیا امامقلی‌زاده”، با حضور خانواده و نزدیکان او در آرامستان وادی رحمت علمدار در تبریز برگزار شد.

در میان اقدامات شجاعانه و مبارزاتی مذکور بیانیه دادخواهان و مادران جانباخته بوکان نیاز به یادآوری و تاکید دارد. چند روز پیش از انتشار بیانیه نامبرده خانواده‌های دادخواه خیزش آبان و جنبش انقلابی و سراسری ۱۴۰۱ با انتشار پستی مشترک در صفحه اینستاگرام اعلام کردند که آبان ادامه دارد.”خانواده‌های دادخواه ضمن انتشار تصویری که روی آن نوشته شده بود آبان ادامه دارد، متنی مشترک را در صفحه‌های اینستاگرام منتشر کردند”.

خانواده‌های دادخواه خیزش “زن، زندگی، آزادی” در بیانیه مشترک تاکید کردند: “عزیزان ما پا در راهی گذاشتند که پیش‌تر به خون بچه‌های آبان آغشته شده بود؛ پا در راهی گذاشتند که در آن ترس معنایش را از دست می‌داد و برای رسیدن به زندگی باید از مرگ می‌گذشتند. راهی که محسن محمدپورها و پویا بختیاری‌ها پرچم‌دار آن بودند و هزاران نفر جان عزیزشان را فدای آن کردند. راهی که در آن نه آبان مختص بنزین بود و نه شهریور مختص حجاب. راهی که انتهای آن آزادی است و سرنگونی ظلم”.

سران رژیم، در حالیکه روز به روز در زیر فشار بحران های گوناگون و در هم تنیده، رو به ضعف بیشتری رفته و ناتوانیشان در اداره جامعه عمیق تر و عیان تر میشود، بیشتر از پیش از هر حرکت اعتراضی دچار هراس میگردند. برگزاری مراسمهای بزرگداشت جانباختگان توسط خانواده ها و شهروندان آزاده و جسور یکی از آن میدان های اعتراضی می باشد که سران و کاربدستان رژیم به شدت از گسترش آن نگران هستند. به همین جهت همیشه و بویژه در حول و حوش سالگرد جانباختگان تمام نیروی سرکوبشان را به کار گرفته و میگیرند تا از بر پا شدن هرگونه مراسمی، که وحدتبخش است، جلوگیری کنند و همواره هم ناکام مانده اند.

خانواده های دادخواه و بویژه مادران داغدار در اعماق جامعه و در ژرفای درون شهروندان ریشه دارند و ترس سران رژیم از آنها واقعی است. آنها تمام اقدامات سرکوبگرانه دستگاههای اطلاعاتی و قضائی را به هیچ انگاشته و به جامعه نشان داده اند در حال حاضر آنها مشعلدار تداوم انقلاب ژینا هستند. خانواده‌های دادخواه خیزش آبان و جنبش انقلابی و سراسری ۱۴۰۱ نوشتند «آبان ادامه دارد». اکنون میشود اضافه کرد مبارزات الهامبخش دادخواهان و در راس آنها مادران داغدار این نوید را می دهند که انقلاب تا سرنگونی جمهوری اسلامی و استقرار یک نظام عادلانه مردمی ادامه دارد.