کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
مطالب رسیده

بازگشت پدیده کودکان کار به بازارهای کار در آمریکا. نوشته : آرتو هووینن

 

نوشته : آرتو هووین

ترجمه : شهرام امانتی

توضیح:

نوشتار حاضر ترجمه ای است آزاد از مقاله ای تحت همین عنوان که در ماهنامه اخبار مردم، ارگان رسمی حزب چپ فنلاند به قلم آرتو هووینن Arto Huovinen   نوشته شده است.

ایالتهای محافظه کار با شکستن مرزها و محدویتهای قانونی کار، موجبات بازگشت جرم را در قبال کار کودکان مهیا کرده اند.

فرماندار ایالت آرکانسا در ایالات متحده آمریکا سارا هاکبی سندرز  Sara hucakbee Sanders  در ماه مارس امسال ۲۰۲۳ قانون جدیدی را امضا کرد که به موجب آن ، مجوزی را که قبلا برای افراد ۱۴ و ۱۵ ساله صادر میگردیدتا اگر این کودکان مجبور به کارکردن میباشند، بر پایه سن آنها مرزها و محدودیتهایی را در انجام برخی از زمینه های شغلی معین میکرد،ملغی اعلام نمود.بعبارت دیگر کودکان چهارده و پانزده ساله ای که کار میکنند دیگر نیازی به ارائه این مجوز ندارند و کارفرما میتواند هر کاری را ولو اینکه برای سن آنها سخت و سنگین هم باشد به آنها بسپارد.

جمهوریخواهانی مانند سارا هاکبی سندرز بر این باورند ، دوره ای که قوانین خاصی را در مورد کار کودکان بر کاغذ مکتوب کرده بود،سپری شده و اکنون نیازی به ارائه مدارک به صاحبان کار و کارفرمایان الزامی نیست.

سارا هاکبی سندرز که در دوران رئیس جمهوری دونالد ترامپ سخنگوی مطبوعاتی دفتر کاخ سفید بود چنین ادامه میدهد که : تصویب این لایحه قانونی دخالت دمکراتها را در این قوانین دست وپاگیر کوتاه کرده و بصورت کلی تمام دستهایی را که در قوانین دست وپاگیر عرصه مدیریت خُرد دخالت میکردند را بریده ایم.

اجرایی کردن این قانونها و لوایح ضمیمه آنها این امکان را فراهم میکند تا بدست آوردن کارهای سخت و سنگینی که علاوه بر آموزش، مهارت نیز میخواهند و در ضمن خطرناک نیز میباشند را برای کودکان، مخصوصا کودکان مهاجر آسانترمیکند به طوریکه اکنون در ایالت آلاباما ، ایالت دیگری که جمهوریخواهان اداره آنرا در دست دارندبرای کودکان ۱۲ ساله نیز کار در کارخانه ها پیدا میشود.

ایالت آیووا و از خط عبورکردنهای بیش از حد.

 

فرماندار جمهوریخواه آیووا کیم رینولد Kim Reynolds لایحه ای را به امضا رسانید که بیشترین تغییرات را در قوانین پیشین مربوط به کارِکودکان را ایجاد نموده و بعبارت دیگر کارِکودکان را فاقد محدودیت و مرزبندی کرده است.

پیشنهاد و سپس تصویب این لایحه ها در ایالتهایی که جمهوریخواهان مدیریت آنها را در دست دارند پس از آن به مرحله عمل درآمده که قبلا جمهوریخواهان در کنگره سراسری خود به پیشنویس این لوایح رای داده و ساعتها روی این تغییرات در قانون بحث و تبادل نظر کرده بودند.

طبق این قوانین جدید تصویب شده ، کودکان ۱۴ ساله میتوانند به استخدام درآمده و بیشتر از ۶ ساعت در روز و تا پاسی از عصر گذشته و حتی شبها نیز کار کنند. قوانین قبلی سقف مجاز برای آنها را ۴ ساعت در روز و ممنوعیت کار شبانه تعیین کرده بود، در صورتیکه طبق این قوانین تازه تصویب شده شیفت های کاری میتواند تا ساعت ۹ یا ۱۱ شب ادامه یابند. باز مطابق این قوانین جدید تصویب شده توسط جمهوریخواهان افرادی که ۱۵سال سن دارند میتوانند در کارخانه ها به استخدام درآیند و اقدام به جابجا نمودن اشیایی نمایند که بیشتر از ۲۲کیلوگرم وزن داشته باشند.

افراد ۱۶ یا ۱۷ساله میتوانند در بارها کار کرده و نوشیدنیهای الکلی را به مشتریان عرضه نمایند با این اضافه که این افراد در این محدوده سنی نمیتوانند در کاباره ها و کلوپهای شبانه کار کنند.

کسانی که ۱۶ سال کامل دارند دیگر محدودیت زمانی کار در قوانین قبلی که ۴ ساعت در روز بود را نداشته و میتوانند ساعات کاری معادل با کارگران بزرگسال یا بالاتر از ۱۸ سال سن را داشته باشند.

افراد ۱۴ ساله و جوانترها میتوانند در شغلهایی مانند کار در رختشویخانه ها و سردخانه های مواد گوشتی و سبزیجات به استخدام درآیند.

همچنین در این قوانین مربوط به کودکان کار، قوانین قبلی صدور مجوز رانندگی افراد زیر ۱۸ سال حذف شده و برای استخدام هرچه بیشتر آنها آسانکاریهایی فراهم گشته است و یا پاراگرافی که در آن به این کارگران کوچک این حق را میداد که اگر در حین کار دچار سانحه یا معلولیتی شدند میتوانند از مزایای جبران خسارت توسط صاحبکار و دریافت حقوق تا هنگام سلامتی دوباره بهره مند گردند نیز حذف شده است.

در این قوانین به اصطلاح جدید، ماده ای به تصویب رسیده است که آن را چون شانس برنده شدن در بلیط بخت آزمایی برای کودکان کار دانسته و آن عبارت است از اینکه اگر کودک کار توانست فعالیتها و تمرین کاری ها را به نحو احسن انجام دهد، بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی، میتوان او را چون کارگر ماهری بحساب آورد. که استثمار کنندگان کودکان کار، یک رقابت ناسالم را برای استثمار هرچه بیشتر آنها در بین کودکان کار رواج میدهند.

در حال حاضر دیگردر هیچ جایی، تابلوهای تبلیغی و پرورشی که در آن حفظ سلامتی جسم وروان کودکان و آموزش آنها را ترویج مینمود، به چشم نمی خورد و آنچه که عینیت یافته این است که این قوانین جدید،دامنه محافظت از کودکان و مصونیت آنها را به شدت کاهش داده اند. به موجب همین قوانین کودکان میتوانند در کارخانه های صنعتی به استخدام درآیند وانجام کارهای سنگین به آنها سپرده شود. علاوه بر کارخانه ها صاحبان کار در معادن و بخشهای ساخت وساز ساختمانی و کشتارگاهها میتوانند این کارگران کوچک را به استخدام درآورند.

کیم رینولد فرماندار آیووا در گذشته نیز قانونی را در مدارس به اجرا گذاشته بود که به موجب آن در مدارس تا پایان کلاس ششم هیچکسی حق ندارد که در کلاسهای درس،بحث یا پرسش و پاسخی در مورد هویت جنسی یا گرایشات جنسی انجام دهد.

درهم شکستن مرز و محدودیتهای کارکودکان بصورت زنجیره ای در ایالت ها.

به اجرا در آوردن قوانین تازه که مربوط به کودکانِ کار است در ایالت آیووا دشوار است اما ناممکن نیست چون جمهوریخواهان در سال جاری یعنی ۲۰۲۳ موفق گردیده اند تا قانون ۸ ساعت کار در روز را برای کودکان به تصویب رسانده و زمینه های عملی آنرا عینیت بخشیده و به مرحله اجرا و عمل درآورده اند.

در تجزیه و تحلیل و همچنین پیگیریهایی که در روزنامه واشنگتن پست صورت گرفته،نشانه هایی بدست آمده که نشان میدهد در پشت پرده لغو محدودیتهای کار کودکان، محافظه کارانی قرار دارند که مدتهاست در تلاش اند تا در عرصه های خدمات بهداشتی و رفاهی و کوپنهای خوراکی نیز قوانینی به تصویب رسانیده تا سطح آن خدمات را نیز کاهش داده و به حداقل ترین سطح خود برسلنند.

در سال ۱۹۳۸ یعنی زمانی که ایالات متحده آمریکا در رکود شدید اقتصادی بود در زمینه کار کودکان قوانین و مرزبندیهایی را در اوج آن رکود به تصویب رسانیدند ومیتوان گفت که کارکردن کودکان را ممنوع ساختند به جز استثناهایی مانند بازیگری سینما و تئاتر برای کودکان زیر ۱۳ سال.

در سال ۱۹۳۸ شیفتهای شبکاری برای کودکان ۱۴ و ۱۵ ساله علاوه بر آنکه ممنوع گردید که جرم نیز بحساب می آمد و مجازات قانونی شامل کسانی میگردید که کودکان را به شبکاری می گماشتند.اما امروز محافظه کاران در تلاش هستند که آن محدودیت ها و ممنوعیتها را ایالت به ایالت لغو نمایند.یکی از دلایلی که محافظه کاران برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات خود می آورند اینست که : اگر کودکی بخواهد وارد بازار کار شود و کار کند،امری است که به والدین کودک مرتبط است نه به بوروکراتهایی که روی کاغذ مینویسند و تصمیم میگیرند که آیا کودک میتواند جذب بازار کار شود یا خیر.

به دنبال شیوع اپیدمی کورونا، بازار آمریکا نیازمند نیروی کار گردیده و کمبودهایی را در کمبود نیروی کار همچنان حس میکند. بسیاری به دلیل حقوق و دستمزدهای ناچیز، محیط های غیرایمنی و غیربهداشتی ، لغو پرداخت حقوق دوره مرخصی بعلت بیماری و …. کارهای خود را ترک کرده اند و زمانیکه کارفرمایان تصمیمی ندارند تا شرایط کار را انسانی کنند، برای آنها کار کودکان یکی از راه حل هاست. 

پرداخت دستمزد کمتر به کودکان کار این امکان را برای سرمایه داران فراهم میکند تا با دردسر مطالبات بالا بردن حقوق و دستمزد کارگران مواجه نباشند و علاوه بر آن کودکان کمتر به شرایط سختی و خطرناک بودن کارهای سخت اعتراض میکنند یا که اصلا اعتراضی نخواهند کرد.با تمام این تفاصیل امروزه کودکان کار بیشتر در معرض خطرات ناشی از حوادث محل کار روبرو هستند و با نازک کردن یا لغو قوانین پیشین مربوط به کار کودکان مسئولان امور کار و دیگر مسئولان ذیربط ، امروزه نمیدانند که کودکان کار کجاها و در چه جاهایی مشغول به کارکردن هستند.

نظافت و تمیز کردن کشتارگاهها در شیفتهای شبکاری.

آمار کودکان کار در آمریکا بطور کامل در زیر لایه های فراموشی پوشانیده نشده و آماری از تعداد و محلهای کار این کودکان در دسترس میباشند. تخمین زده میشود که در مزارع کشاورزی ایالات متحده، نیم میلیون کارگر ۱۲ تا ۱۷ ساله مشغول به کار هستند. کشاورزی و کار در مزارع و باغات مشمول قانون حداقل دستمزد کارگران نمیگردد و استثمار این بردگان کوچک بسیار عیان و آشکار است و اکثریت کارگران مزارع را مهاجران تشکیل میدهند اعم از کودک و جوان و بزرگسال.

طبق آمار موجود سالانه در مزارع آمریکا ۱۴هزار کودک دچار سانحه در حین کار میشوند که در میان آن صد نفر از این کودکان جان خود را از دست میدهند.

گاهاً بطور اتفاقی نقض فاحش قوانین کار در مورد کودکان فاش میگردد.مدتی پیش گزارشی منتشر گردید که شرکت PSSI  که اختصار نام شرکت Packers Sanitation Services Inc است در هشت ایالت کودکان را در قسمت نظافت کشتارگاهها استخدام کرده بود. شرکت PSSI   بخشی از شرکت غول آسای بلاک استون Blackstone    است که ۷۰۰ کشتارگاه را اداره کرده و ۱۷هزار کارگر و کارمند دارد.

بیشتر از صد کودک در کشتارگاههای PSSI  کار میکردند که کمترین سن در بین آنها ۱۳ ساله بود. این کودکان در شیفت کاری شب مابین ساعات ۲۳ شب تا ۵ بامداد کار کرده و کارهای آنها شامل کارهای سخت و خطرناکی مانند تمیز کردن وسایل تیز و برّنده و یا استفاده از مواد شیمیایی و سوزاننده برای شستشوی کف سالنها، بوده است.حداکثر جریمه قانونی برای چنین جرایمی ۱۵هزار دلار برای هر کودک است که شرکت PSSI  که یکی از بزرگترین شرکتهای مواد غذایی در آمریکا هست یک ونیم میلیون دلار جریمه گردید.

در دوره ای که شیوع بیماری کرونا در اوج بود ، کشتارگاهها محلهایی غیرایمنی برای کارکردن بودندکه جزیی از بدترین مکانهای کاری بحساب می آمدند و کارگران زیادی مجبور به ترک کار در کشتارگاهها شدند، زیرا فاصله گذاری رعایت نمی گردید یا غیرممکن بود.  در همان ابتدای شروع شیوع کرونا دولت ترامپ دستور بازنگاهداشتن و انجام دادن کارها به روال قبل را صادر کرده بود با این دلیل که مواد غذایی ایمن هستند و باعث شیوع گسترده تر بیماری نمی شوند.گزارشهایی نیز بعدها انتشار یافت که حاکی از ان بوده که کشتارگاهها توانسته بودند با قدرت لابی هایی که در دستگاه دولتی داشته اند از تعطیلی این مراکز جلوگیری نمایند.

از دیگر مواردی که میتوان به آن اشاره کرد و در تابستان ۲۰۲۲ رخ داده بود، کارخانه خودروسازی در آلاباما بود که در  کارخانه اتومبیل سازی هیوندا، کودکان ۱۲ ساله نیز مشغول به کار بودند.

در اوایل ماه مه گزارش دیگری منتشر شد که در آن به ۳۰۰ کودک اشاره داشت که در رستورانهای مک دونالد ایالت های ایندیانا، کنتاکی، مریلند و اوهایو مشغول به انجام کارهایی بودند که این کودکان اجازه انجام دادن این کارها را نداشته اند و اضافه کاریهای را بر حسب ساعات نیز به آنها تحمیل کرده بودند و در میان آنها ۲ نفر ۱۵ سال سن داشته، که حقوقی به آنها پرداخت نمی گردیده و در ازای آن ساندویچ دریافت داشته بودند. کار این کودکان تا پاسی از نیمه شب ، یعنی تا ساعت ۲ به درازا می کشیده است. طبق آمارهای موجود در وزارتخانه کار ایالات متحده، انجام تخلف در قانون کار مربوط به کودکان از سال ۲۰۱۵ به بعد ۲برابر شده است.

شانه خالی کردن مقامات از زیر بار مسئولیت.

استراتژی جمهوریخواهان لغو محدودیتهای شغلی برای کودکان و کاهش بودجه سازمانهای اجرایی و رفاهی در ایالت ها می باشد. اگر سندهایی نیز در دوره رییس جمهوری بایدن در مورد برخی از کارشکنی های آنها انتشار داده شده است، آن سندها نشاندهنده تمام و کمال اقدامات جمهوریخواهان نمی باشد.

در طی ۲ سال گذشته یعنی از ۲۰۲۱ به بعد ، بیش از ۲۵۰هزار کودک بدون والدین خود وارد خاک آمریکا شده اند. در ماه فوریه مقاله ای به قلم هانا درایرین Hannah Dreierin   در روزنامه نیویورک تایمز منتشر گردیدکه در آن چگونگی تحویل این کودکان مهاجر را به بازار کار مفصل تشریح کرده بود.

تحویل دادن این کودکان به مراکز کاری و قبل از آنکه به مراکز پذیرش مهاجران برسند توسط قاچاقچیان انسان انجام میگردد.این قاچاقچیان که کار عبور دادن و جابجا کردن کودکان را به داخل خاک آمریکا انجام میدهند و با دادن وعده زندگی بهتر و درس و مدرسه به والدین ، پولهای هنگفتی از آنها گرفته اند به هنگام داخل شدن به داخل آمریکا این کودکان را تحویل کارگاهها داده که بطور مثال میتوان به تعدادی از آنها اشاره کرد که در کشتارگاههای زنجیره ای PSSI به کار گمارده شده بودند.

در ماه آوریل هانا درایرین با جمع آوری مدارک، پرونده هایی را جمع آوری کرد که در آنها از وجود این بردگان کوچک که توسط قاچاقچیان به سرمایه داران صاحب کارخانه و کارگاه تحویل داده میشوند، پرده برداشت.پاسخ مقامات در بخشهای اداره کار، اداره مهاجرت و دایره های مربوط به حقوق بشر و کودکان خالی کردن شانه های خود از زیر مسئولیت و بی اعتنایی به این موضوع بود و آنرا پشت گوش می انداختند. وزارت و ارگانهای کار، امور مهاجرین، حقوق بشر و دفتر کاخ سفید این پرونده ها را به همدیگر پاس داده و هیچکدام رسیدگی به آنها را در دستور کار خود نگذاشتند.

در مصاحبه ای که خانم هانا درایرین با شبکه Democray Now انجام داد و پس از آنکه تصاویری را از وضعیت این کودکان مهاجر به نمایش درآورد ، تصاویری که از کف زمین خوابیدن تا کار در رستورانها را از این کودکان نمایش میداد ، مسئولین را وحشت زده کرده و آنها را به سریع وارد عمل شدن کرد تا بتوانند این آبروریزی دولت را لاپوشانی کنند.

در میان صدها کودکی که هانا درایرین با آنها گفتگو کرده بود پسربچه ۱۴ ساله ای بود که دریافت دارنده این کودک که مسئولیت نگاهداری و پرورش این کودک را بر عهده گرفته بود و به جای آنکه او را به مدرسه بفرستد به سردخانه سبزیجات برای کارکردن فرستاده بود. پسربچه ای که یکسال در سردخانه کارکرده بود تا هزینه های خود را خود پرداخت نماید.پسربچه ۱۴ ساله ای که شبهای زیادی را در انبارهای سردخانه سبزیجات سپری کرده و اگر دستمزدش برای خود وی میبود گرمترین پالتوها و ضخیم ترین پتوها را برای گرم کردن خود می خرید.