کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
مطالب رسیده

افشاگری‌های تکان‌دهنده «سدات پکر» یکی از سران مافیای ترکیه از دولت رجب طیب اردوغان!

(بخش اول)

         بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

مقدمه

اظهارات یکی از سران مافیای ترکیه، به یک جنجال سیاسی و کارت فشاری برای به چالش کشیدن دولت تبدیل شده و تاکنون بیش از شصت میلیون نفر، پای تماشای فایلهای ویدیویی او نشستهاند.

فایل های ویدیویی سدات پکر مافیایی مشهور و طرح اتهامات سنگین او علیه برخی از مقامات دولت ترکیه، احزاب مخالف را به حرکت انداخته و دولت را با معضل بزرگی روبرو کرده است. – اخبار بین الملل

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در چند روز اخیر، ترکیه با یک معضل  سیاسی و ضدامنیتی جدید روبرو شده که عبارت است از اتهامات مهم و خطرناک علیه برخی از مقامات سیاسی و امنیتی از جمله سلیمان سویلو وزیر کشور.

ماجرا از این قرار است که انتشار فایل های ویدیویی سدات پکر چهره مافیایی مشهور در محیط یوتیوب و طرح اتهامات سنگین او علیه برخی از مقامات دولت ترکیه، احزاب مخالف را به حرکت انداخته و دولت را با معضل بزرگی روبرو کرده است.

سخنان پکر تاکنون در قبال ۹ فایل ویدیویی (هر کدام ۵۰ تا ۶۰ دقیقه) در یوتیوب منتشر شده و مجموعا، اظهارات سدات پکر بازتاب زیادی در جامعه ترکیه داشته و در مجموع ۱۰ ویدئوی او بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید کننده داشته است.

گذشته از رسانههای مخالف دولت ترکیه در این کشور، از نیویورک تایمز آمریکا گرفته تا لوموند فرانسه و بسیاری از رسانههای یونان و انگلیس، در مورد اهمیت اظهارات او، گزارش منتشر کردهاند.

نیویورک تایمز در مورد سدات پکر خبری منتشر و اعلام کرده که اظهارات یک پدرخوانده مافیایی به نام سدات پکر، فضای سیاسی و خبری ترکیه را تکان داده و توجه تحلیل گران سیاسی را به سوی خود جلب کرده است.

سدات پکر کیست؟

پکر نام یکی از چهرههای مهم دنیایی است که در ادبیات سیاسی و رسانهای ترکیه از او به عنوان «دنیایِ زیرزمین» نام برده میشود. دنیایی که در آن، از تجارت مواد مخدر و قتل و آدمکشی و آدمربایی گرفته تا تهدید و ارعاب، از همه نوع جرمی وجود دارد.

اما سدات پکر، با کت و شلوارهای شیک و سخنرانیهای سیاسی و ملیگرایانه، همواره خود را مانند یک کارآفرین، خیر و طرفدار مردم و کشورشان داده و از چند ماه پیش که ویلای مجلل او مورد حمله ناگهانی پلیس قرار گرفت، فراری شده است.

پکر در فایل های ویدیویی خود، بارها با احترام از رییسجمهور یاد میکند اما در مورد سلیمان سویلو وزیر کشور، عبارات بسیار تندی به کار میبرد.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه که علاوه بر پلیس، نیروی ژاندارمری کشور نیز تحت امر اوست، در میدان مبارزه با پ.ک.ک، مافیا، قاچاق انسان و امنیت شهرها، کارنامه درخشانی داشته و به باور اغلب کارشناسان سیاسی، پس از اردوغان، از بالاترین شانس برای رهبری ترکیه و حزب عدالت و توسعه برخوردار است.

گفته میشود که بین او و برات آلبایراک داماد ارشد اردوغان، رقابت و خصومت قدیمی در میان است و حتی یکی دو بار در دورانی که آلبایراک وزیر امور مالی و دارایی بود، در برابر دوربین رسانهها به همدیگر تنه زده اند.

سران برخی از احزاب سیاسی ترکیه از جمله تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت، معتقدند که لازم است تا روشن شدن تکلیف این اتهامات و پایان دوران رسمی و قانونی بازجویی و تفحص، نه تنها وزیر کشور، بلکه بسیاری از چهرههای مهم تشکیلات پلیس و نهادهای امنیتی ترکیه نیز استعفا دهند. چرا که سخنان پکر، نه تنها مشروعیت وزیر کشور و تشکیلات پلیس، بلکه اعتبار حزب حاکم را نیز زیر سئوال برده و این شائبه را به وجود آورده که مافیا، با نفوذ در ارگانهای سیاسی، اجرایی و انتظامی، بر تصمیمات و رویکردهای پلیس و مسئولان امنیتی، تاثیر گذاشته و اصطلاحا کنترل بخشی از دولت و کشور را در اختیار گرفته است.

یکی از مهمترین اطلاعاتی که سدات پکر منتشر کرده این است که به درخواست یکی از نمایندگان حزب عدالت و توسعه، گروهی از آدمهای تحت امر خود را در سال ۲۰۱۵ میلادی به روزنامه حریت فرستاده تا آن ساختمان را مورد حمله قرار دهند.(در آن زمان، حریت از روزنامههای مخالف دولت اردوغان بود)

مهمت ایمور از معاونین اسبق رییس سرویس اطلاعاتی ترکیه‌ (میت) و از چهرههای باتجربه دنیای اطلاعات و امنیت در ترکیه، موضوع سدات پکر را یک موضوع مهم و استراتژیک تلقی کرده و گفته است: «اگر به این موضوع رسیدگی نشود و این روابط پنهانی و مخوف ادامه پیدا کنند، در ترکیه، شاهد جنایات سیاسی بزرگی خواهیم بود

«سدات بکر» یکی از سران فراری باندهای مافیایی ترکیه با افشاگری‌های خود علیه اعضای حزب حاکم رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری این کشور، به پدیده‌ نامتعارفی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

سدات پکر که در رابطه با مجموعه‌ای از اتهامات گوناگون مانند سرقت، قتل، قاچاق مواد مخدر، و انتقال اسلحه به شبه‌نظامیان اسلام‌گرا مجرم شناخته شده، با انتشار کلیپ‌های تصویری درباره مقامات دولتی ترکیه به چهره‌ای خبرساز تبدیل شده است.

هرچند ادعاهای مطرح‌ شده او در این ویدئوها هنوز تایید نشده است، ولی تلاشی برای تسویه حساب با شخصیت‌های سیاسی ترکیه محسوب می‌شود.

این ویدیوهای یوتیوبی هفتگی که بیش از ۱۰۰ میلیون بار دیده شده‌اند، باعث به وجود آمدن جنجال و هیاهو درباره فساد دولتی در ترکیه شده و مقامات حزب «عدالت و توسعه» را در موقعیت دشواری قرار داده است.

از سویی این افشاگری‌های اینترنتی، اختلافات میان جناح‌های مختلف و‌ اعضای این حزب حاکم را نیز آشکار می‌کند، یک مشکل دیگر بر مشکلات کنونی رجب طیب اردوغان، از جمله رکود اقتصادی و همه‌گیری ویروس کرونا، اضافه کرده است.

اردوغان در ابتدا به این افشاگری‌ها واکنشی نشان نداد. اما سکوت خود را در ۲۶ ماه مه ۲۰۲۱ شکست و ادعاهای سدات پکر را توطئه‌ای علیه ترکیه توصیف کرد.

احزاب مخالف دولت ترکیه، با اشاره به ادعاهای مطرح‌شده، خواستار آن شده‌اند که شخصیت‌های سیاسی، پارلمانی، و قضایی که در این‌ فساد گسترده شرکت داشته‌اند، استعفا دهند.

این در حالی است که حزب حاکم و متحدان پان‌ترکسیت آن، مانع تلاش مخالفان برای آغاز تحقیقات پارلمانی درباره ادعاهای سدات پکر، و هم‌چنین ادعاهای قاچاق اسلحه شده‌اند.

سدات پکر در ویدیوهای خود، به ویژه افراد زیر ۴۰ سال را مخاطب قرار می‌دهد که به گفته او، صاحبان واقعی ترکیه هستند، و قدرت مطالبه، پاسخ‌گویی، و ایجاد تغییر را دارند.

سدات پکر که ادعا کرده در امارات متحده عربی سکونت دارد، از روز ۲ ماه مه، ۷ ویدئو از صحبت‌های خود را در حساب کاربری‌اش در یوتیوب منتشر کرده که هر یک از آن‌ها میلیون‌ها بار دیده شده‌اند.

اتهامات او مبنی بر هم‌دستی مسئولان در جنایاتی نظیر قاچاق مواد مخدر، اخاذی، تجاوز به عنف و قتل عمد، به شکل‌گیری بحث‌های جدی در مورد ارتباط میان دولت، گروه‌های تبه‌کار و چهره‌های رسانه‌ای در ترکیه منجر شده است.

قرار داشتن سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در مرکز افشاگری‌های پکر به تنش‌ها در فضای سیاسی این کشور بیش از پیش دامن زده است.

با این که مسئولین اتهامات صدات پکر را رده کرده‌اند، اما این ویدئوها، باعث شکل‌گیری گمانه‌زنی‌ها در رابطه با افزایش دشمنی و اختلاف نظر در حزب حاکم کشور شده است.

سدات پکر بنیان‌گذار و رییس یک سازمان مافیایی است که از سال‌های ۱۹۹۰ فعالیت‌های خود را به صورت جدی در این حوزه آغاز کرده است. باندهای مافیایی درون ترکیه در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. فعالیت‌های آن‌ها حوزه وسیعی از جرایم را از قاچاق محموله‌های بزرگ موارد مخدر تا پول‌شویی، ساکت کردن مخالفان حکومت و آدم‌ربایی و ترور و حتی فعالیت‌های رسانه‌ای در بر می‌گیرند. بدیهی است امنیت این سازمان‌ها تنها با همراهی قدرت و نهادهای امنیتی تامین می‌شود. اصولا فعالیت مافیایی در ترکیه بسیار رواج دارد. این گروه‌های مافیایی هم‌چنین نقش مهمی در ایجاد موازنه قدرت در این کشور بازی می‌کنند.

سدات پکر نیز به عنوان کسی که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده یکی از قدرت‌های اصلی شهر استانبول به شمار می‌رفت تا روزی که یک منبع آگاه به او گفت باید فرار کند. بر اساس گزارش BBC او پیش از فرار از ترکیه بارها به اتهام جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه، آدم‌کشی، تهدید و ارعاب و … به زندان افتاده بود و رسما به عنوان رییس باند مافیایی شناخته می‌شد تا زمانی که حزب عدالت و توسعه سر کار آمد و پس از آن سدات پکر به عنوان یک تاجر «آبرومند و خیر» به بسیاری از مراسم‌های دولتی دعوت شد و بارها از نهاد‌های زیر مجموعه دولت جوایز مربوط به بازرگانان و خیرین را دریافت کرد. او در جنگ سوریه نقش فعالی در زمینه تامین و ارسال سلاح به سوریه بازی کرد.

پکر در فضای آشفته و پر از التهاب ترکیه در دهه ۹۰ میلادی به یک چهره شناخته شده در دنیای تبه‌کاران تبدیل شد و در سال‌های پس از آن به اتهام جرایم مختلف از جمله «تحریک به قتل»، «تهدید» و «تشکیل یک شبکه جرایم سازمان‌یافته» بارها به زندان افتاد.

او آخرین بار در ۲۰۱۴ از زندان آزاد شد و پس از آن کوشید خود را به عنوان تاجری بشر‌دوست به تصویر بکشد.

پکر سال ۲۰۱۶ به دنبال تهدید به قتل شماری از شخصیت‌های دانشگاهی ترکیه که به عملیات‌های امنیتی دولت در مناطق عمدتا کردنشین جنوب شرقی کشور انتقاد کرده بودند،‌ دوباره در مرکز توجه‌ها قرار گرفت. پکر به آن‌ها گفته بود: «در خون شما حمام خواهیم کرد.»

در ۲۰۲۰ پکر اعلام کرد برای «تحصیل و تجارت» به خارج از کشور رفته است. او هم‌چنین ادعا کرد هدف «برات البیرق»، وزیر دارایی پیشین ترکیه و داماد رجب طیب اردوغان،‌ رییس‌جمهوری کشور قرار گرفته؛ اتهاماتی که البیرق نسبت به آن‌ها اظهار نظر نکرده است.

پکر در گذشته بارها در حمایت از اردوغان راهپیمایی به راه انداخته و در کانال یوتیوبش هم بر پان ترکیسم و سیاست‌های دولت‌گرا تاکید دارد. او در ویدئوهای خود به طیف متنوعی از شخصیت‌های تاریخی و مذهبی اشاره می‌کند و حرف‌هایش را با اعلام وفاداری‌ نسبت به ایدئولو‌ژی پان ترکیسم به پایان می‌رساند.

انتشار این ویدئوها از آن‌جا آغاز شد که روز ۹ آوریل ۲۰۲۱،‌ پلیس ترکیه در ۷ استان کشور عملیاتی را برای دستگیری بیش از ۶۰ نفر از جمله پکر که به جرایمی نظیر «پرداخت رشوه» و «ایجاد تشکیلات تبه‌کاری» متهم بودند، آغاز کرد. پکر در ویدئوهای خود به طور مکرر به حمله پلیس ترکیه به خانه‌اش در استانبول اشاره می‌کند و از بدرفتاری آن‌ها با اعضای خانواده‌اش می‌گوید.

او در اولین ویدئوی خود گفت:‌ «دنیا را برای تنها یک قطره اشک دخترانم به آتش می‌کشم.»

پکر هم‌چنین بارها از سلیمان سویلو به عنوان «بلیت بازگشت» خود به ترکیه یاد کرده و گفته وزیر کشور از طریق برخی واسطه‌ها اطمینان داده شرایط بازگشت او به ترکیه و رفع اتهاماتش را فراهم می‌کند اما به آن عمل نکرده است. با همه این‌ها خود سویلو تمامی این اتهامات را رد کرده است.

پکر در سومین ویدئوی خود که روز ۹ ماه مه منتشر کرد ظاهرا با اشاره به رقبای خود چنین گفته است‌: «شما تعداد زیادی شبکه تلویزیونی دارید. میلیون‌ها دلار پول دارید. شما قدرت دولت پنهان را در اختیار دارید … اما از یک دوربین تلفن همراه و یک سه پایه شکست خواهید خورد.»

پکر ادعا می‌کند شاهد بسیاری از اتفاقات بوده که به گفته او «دولت پنهان» در آن دست داشته است. او هم‌چنین به مشارکت در اقدامات خشونت‌آمیز اعتراف می‌کند.

او در ویدئوهای خود اتهامات مرتبط با قتل، تجاوز به عنف، اخاذی و قاچاق مواد مخدر را مطرح می‌کند.

پکر اتهامات زیادی علیه افراد نزدیک به محمد آگار، وزیر کشور پیشین ترکیه که پسرش تولگا آگار از نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه است، مطرح کرده؛ اتهاماتی که همگی از سوی محمد آگار و پسرش رد شده‌اند.

او وزیر کنونی کشور، سلیمان سویلو را هم به مشارکت در جرایم مختلف متهم کرده اما سویلو همه این ادعا را نادرست خوانده و هر گونه ارتباط مستقیم با پکر را رد کرده است.

روز ۲۳ ماه مه پکر مدعی شد پسر بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر پیشین کشور با هدف ایجاد یک «مسیر جدید قاچاق مواد مخدر» میان آمریکای جنوبی و ترکیه به ونزوئلا سفر کرده و گفت جابه‌جایی پول هم بر عهده فردی در جمهوری ترک قبرس شمالی بوده است. اما آقای ییلدیرم که در حال حاضر نایب رییس حزب عدالت و توسعه است و همین‌طور فرد ساکن در قبرس شمالی این اتهامات را رد کرده‌اند و بنا به گزارش‌ها پسر ییلدیریم هم در دادگاه برای پکر پرونده تشکیل داده است.

پکر هم‌چنین ادعا کرده در حمله حامیان دولت به دفتر روزنامه حریت در سال ۲۰۱۵ مشارکت داشته است.

او علاوه بر این ادعاهایی هم در رابطه با قتل‌ دو روزنامه ‌نگار مخالف دولت در دهه ۹۰ میلادی مطرح کرده؛ اوغور مومجو، روزنامه‌نگار ترک و کوتلو آدالی، روزنامه‌نگار ترک قبرسی به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ به قتل رسیدند.

پکر برای اثبات ادعا‌هایش هیچ مدرکی ارائه نکرده اما از مقامات قضایی خواسته در رابطه با آن‌ها تحقیق کنند.

پکر با وجود اظهارات تند و تیز علیه مقامات ارشد کشور، به دقت می‌کوشد از انتقاد نسبت به اردوغان بپرهیزد و اغلب با احترام از او یاد می‌کند.

چشمپوشی و یا همکاری دولت اردوغان از فعالیتهای پولشویی و فعالیتهای تروریستی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه

سایت «نوردیک مانیتور» فاش کرد که دولت ترکیه، در ادامه روند تحت پیگرد قرار دادن منتقدان رجب طیب اردوغان رییسجمهوری ترکیه طی سالهای اخیر، تعدادی از فرماندهان پلیس، قضات و دادستانهایی که روی فعالیتهای غیرقانونی حکومت ایران در ترکیه تحقیق میکردهاند را پاکسازی کرده است.

به گفته «نوردیک مانیتور»، رییسجمهوری ترکیه، در حرکتی سیستماتیک فرماندهان و افسران پلیسی که روی پولشویی و فعالیتهای تروریستی رژیم ایران در ترکیه در ارتباط با اردوغان و حلقه نزدیکانش متمرکز بودند را با مجازاتهای مختلفی از جمله اخراج دستهجمعی، زندان، شکنجه، و اعتراف اجباری علیه خود روبهرو کرده است.

بر اساس این گزارش، تحقیقات پلیس و دادستانی سالیان سال در جریان بوده، و دولت اردوغان تنها در سال ۲۰۱۳ از آن آگاه شده و به آن واکنش شدید نشان داده است. این تحقیقات نشان میدهد که رییسجمهوری ترکیه، اعضای خانوادهاش و حلقه نزدیکان او در دولت در فعالیتهای پولشویی جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریمهای بینالمللی، و پروندههای تروریسم شامل نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، القاعده و داعش در عراق و سوریه نقش داشتهاند.

گفتنی است که در پی کودتای «مهندسیشده» ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ به منظور برکناری اردوغان، دولت ترکیه از آن به عنوان بهانهای استفاده کرده تا بسیاری از منتقدان رییسجمهوری ترکیه را تحت پیگرد قرار دهد. برآورد شده که طی شش سال گذشته حدود ۳۰۰۰۰ افسر پلیس از جمله بسیاری از فرماندهان ارشد این نیرو در ترکیه پاکسازی و یا زندانی شدهاند.

اردوغان پس از این کودتای مهندسیشده تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر را از کار برکنار کرده و برای ۴۰ هزار نفر پرونده قضایی باز کرده است که در بین آنان از نظامیان و قضات دادگستری گرفته تا استاد دانشگاه و آموزگار و پرستار وقرار دارند.

رجب طیب فردی جاهطلب و قدرتطلب و جنگطلب ترکیه با رویاهای مالیخولیایی نئوعثمانیگری ترکیه به کجا میبرد معلوم نیست. اما آنچه که سالهاست بر همگان محرز و روشن است او ترکیه را به سوی بحرانهای مختلفی سوق میدهد که به ضرر اکثریت مردم این کشور است.

او برای رسیدن به اهداف خود از هر ابزاری بهره میگیرد از جمله مافیا! هدف این مطلب نیز افشاگریهای رییس مافیایی ترکیه است.

اخیرا دولت و فاشیست ترکیه بار دیگر با همکاری گروههای تروریستی و دولت اقلیم کردستان به سردمداری خانواده بارزانی اهداف خطرناک و شومی را در مرزهای خود با اقلیم کردستان راه انداخته است.

هدف ترکیه از تشدید حضور نظامی در اقلیم کردستان، اشغال این منطقه از عراق، محاصره روژآوا و کشتار پناهندگان کرد ترکیه در کمپ ۱۲ هزار نفری مخمور، ایجاد درگیری میان حزب دموکرات کردستان عراق و پ.ک.ک و به وجود آوردن منطقه سوخته است.

اکنون یکی از کارشناسان خاورمیانه به نام «سث فرانتزمن» در یادداشت خود که در وبسایت شخصی خود منتشر کرده، با اشاره به سخنرانی رجب طیب اردوغان در نشست عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ نوشت: ترکیه میخواهد از شمال سوریه تا شمال عراق را با ایجاد منطقه امن و عاری از حضور کردها تحت کنترل خود داشته باشد و نیروهای کرد در این منطقه امن حضور نداشته باشند.

وی از دیگر دلایل تشدید حضور نظامی ترکیه در شمال عراق را تلاش برای تضعیف این منطقه خودگردان دانست چرا که به گفته وی، ترکیه حاضر نیست موجودیت سیاسی کردها را تحمل کند.

فرانتزمن با اشاره به این که حضور نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان باعث تشدید اختلافات میان حزب حاکم دموکرات کردستان عراق در اقلیم کردستان و پ.ک.ک شده است، از جمله اهداف ترکیه در اقلیم کردستان را تلاش برای ایجاد درگیری داخلی میان این دو جریان کردی عنوان کرد و هشدار داد یک بار این دو جریان در دهه ۱۹۹۰ با هم درگیر شده اند و آنکارا میخواهد کردها باز هم با هم درگیر شوند.

سث فرانتزمن با اشاره به این که ترکیه در کنار تلاش برای کنترل کوهستان قندیل و بیرون راندن پ.ک.ک از این منطقه، مناطقی مانند مخمور و شنگال عراق را نیز هدف قرار داده و چشم به کرکوک دوخته است، هشدار داد ترکیه به دنبال کنترل بخش بزرگی از خاک عراق است.

دولت ائتلافی حزب «عدالت و توسعه» – حزب پانترکیست «حرکت ملی» در داخل ترکیه نیز سانسور و سرکوب شدیدتری را اعمال میکنند. اخیرا دادگاه قانون اساسی ترکیه تصمیم گرفته است حزب دموکراتیک خلقها که سومین حزب بزرگ پارلمانی ترکیه است را منحل کند. حتی به تازهگی در یک حمله فاشیستی حمله به دفتر این حزب در شهره ازمیر، یکی از کادرهای آن را به قتل رساندند و

واکنش رسانه‌ها

روزبهروز طیف افشاگریهای «سدات پکر» گستردهتر شده و حتی در مورد کمپینهای انتخاباتی حزب حاکم، امتیازات اقتصادی در جمهوری آذربایجان و حمایت از مخالفین سوری، اطلاعات جدیدی منتشر میکند.

به گزارش خبرگزاریها، «سدات پکر» را به عنوان پدرخوانده فراری مافیای ترکیه میشناسند اما حالا این چهره مافیایی، عملا به یک کمپانی تولید سریالهای مهیج خبری تبدیل شده و انتشار هفتگی فایلهای ویدیویی او در اینترنت، تمام فضای سیاسی و خبری ترکیه را به استیلای خود درآورده است.

حتی رسانههای مخالف اردوغان نیز در اخبار و گزارشهایشان، برای سدات پکر، یک جایگاه محترمانه و شایان اعتماد قائل نیستند و برای توصیف او این عبارت را به کار میبرند: «سرکرده گروه جرایم سازمان یافته» (Organize suç örgütü lideri). اما چرا اظهارات یک مجرم فراری، تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟

ویدئوهای صدات پکر هفته‌‌هاست که موضوع اصلی پوشش خبری رسانه‌های مخالف دولت و اظهار نظرها در شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند.

روزنامه سکولار جمهوریت که از نشریات مخالف دولت است روز ۲۵ ماه مه در تیتر اصلی خود بر «سکوت» دولت و دستگاه قضایی نسبت به افشاگری‌های پکر تاکید کرد.

روزنامه محافظه‌کار کارار، از دیگر رسانه‌های مخالف دولت روز ۱۱ ماه مه در صفحه اول خود با اشاره به رسوایی‌هایی که ارتباط میان سیاست‌مداران و جرایم سازمان‌یافته در ترکیه را برملا کرده،‌ نوشت ادعاهای پکر از شرایطی مشابه با فضای «دهه ۱۹۹۰ میلادی» حکایت دارد.

اما رسانه‌های اصلی حامی دولت بدون پرداختن به جزئیات اتهامات پکر، ویدئوهای او را بخشی از یک عملیات جهانی برای سرنگونی دولت اردوغان دانسته‌اند.

برخی از این رسانه‌ها با تاکید بر سکونت پکر در دوبی، به مشارکت امارات متحده عربی در این توطئه اشاره کرده‌اند.

روزنامه ینی شفق روز ۲۵ ماه مه نوشت:‌ «هرگاه ترکیه سیاست‌هایی هم‌راستا با منافع خود اتخاذ می‌کند و علیه بی‌عدالتی در جهان موضع می‌گیرد، به دست قدرت‌های جهانی و سازمان‌های اطلاعاتی که در پس آن‌ها قرار دارند، به هرج و مرج و بی‌ثباتی کشیده می‌شود.»

به گفته این روزنامه پکر از «حمایت سی‌آی‌ای» (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) و «موساد» (سازمان اطلاعاتی اسرائیل) برخوردار است و این سازمان‌ها از او برای «انجام عملیات علیه ترکیه» استفاده می‌کنند.

عکس‌العملل دولت ترکیه

تمامی مسئولانی که پکر در اتهامات خود از آن‌ها نام برده، ادعاهای او را رد کرده‌اند.

سلیمان سویلو روز ۱۳ ماه مه در توییتر خود ضمن انتقاد شدید از رهبران احزاب مخالف و رسانه‌های حامی آن‌ها ، از پکر به عنوان «چهره پلید مافیا» یاد کرد. سویلو هم‌چنین روز ۱۷ ماه مه از او به اتهام «توهین» و «افترا» در دادگاه شکایت کرد.

سویلو در مصاحبه خود با شبکه‌ دولتی تی‌آر‌تی‌هابر و شبکه خصوصی هابرترک به ترتیب در روزهای ۱۹ و ۲۴ ماه مه، ویدئوهای پکر را بخشی از یک «عملیات جهانی» خواند که «دولت ترکیه را هدف قرار داده است.»

او علاوه بر این بخش ترکی بی‌بی‌سی را هم به «انتشار اطلاعات دروغین» در پوشش خود از این رویداد متهم کرد.

اما سکوت نسبی مقامات حزب عدالت و توسعه در حمایت از سویلو، باعث شکل‌گیری گمانه‌زنی‌ها در رابطه با وجود اختلاف نظر و تضاد منافع در درون این حزب در رسانه‌های مخالف شده است.

با این حال،‌ اردوغان روز ۲۶ ماه مه با قاطعیت از وزیر کشورش دفاع کرد و از «عملیاتی» حرف زد که به اعتقاد او ثبات ترکیه را نشانه گرفته است.

اردوغان روز ۲۶ مه با قاطعیت از وزیر کشور خود در برابر اتهامات پکر دفاع کرد. اردوغان در سخنرانی خود برای نمایندگان حزب عدالت و توسعه گفت: «هدف از حملات علیه سلیمان سویلو، بر هم زدن جو صلح و اعتماد حاکم بر کشور است. همان‌طور که وزیر کشور را در جنگ با سازمان‌های تروریستی تنها نگذاشتیم، در مبارزه علیه سازمان‌های جنایی هم کنار او خواهیم ایستاد و به این روند ادامه خواهیم داد.»

در همین راستا دولت باحچلی،‌ رهبر حزب حرکت ملی که از احزاب متحد دولت است روز ۲۵ ماه مه به همین شکل از سویلو حمایت کرد و ویدئوهای پکر را بخشی از «یک عملیات منطقه‌ای و جهانی علیه ترکیه» دانست.

وزارت کشور ترکیه در ماه مه از صدور اخطار قرمز برای صدات پکر خبر داد. این در حالی است که او قول داده در مجموع ۱۲ ویدیو در کانال خود در یوتیوب به اشتراک بگذارد و ادعاهای بیش تری علیه مسئولان دولت مطرح کند.

اردوغان در سخنرانی روز ۲۶ مه خود علاوه بر حمایت از وزیر کشور، احتمال هر‌گونه تغییر در حزب عدالت و توسعه تا پیش از انتخابات بعدی را رد کرد.

او گفت:‌ «به امید خدا، در انتخاب بعدی در سال ۲۰۲۳ هم با همین تیم شرکت خواهیم کرد.»

احتمالا این ادعاها و افضاگری‌های پکر علیه مقامات دولت، هم‌زمان با وجود اختلافات درونی حزب حاکم، احتمالا فضای سیاسی ترکیه را با بحران جدیدی رو‌به‌رو خواهد کرد.

در واقع سدات پکر از چند ماه پیش فراری شده و آخرین مسیر او، مقدونیهمراکشجبال الطارق بوده است. اما اکنون اطلاعات روشنی از محل اختفای او در دست نیست و توانسته با فایلهای ویدیویی خود، توجه تمام محافل سیاسی و رسانهای ترکیه را به سوی خود جلب کند.

در پایان باید گفت، پرونده سدات پکر و روابط او با نمایندگان پارلمان، سیاستمداران، رسانهها و مقامات پلیس و تشکیلات امنیتی، موضوع مهمی است که برای دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، تبدیل به یک چالش جدی شده و میتواند نه تنها بر سرنوشت برخی از چهرههای سیاسی در حاکمیت و یا مطبوعاتی، بلکه بر فرجام حزب عدالت و توسعه نیز تاثیر بگذارد.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، مرال آکشنر رهبر حزب خوب و علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی، اظهارات افشاگرانه سدات پکر را یک بحران جدی دانستهاند و معتقدند که باید وزیر کشور و بسیاری از مقامات پلیس برکنار شوند.

ادامه افشاگری پدرخوانده مافیای ترکیه؛ «سدات پکر» در راه هستند.

ادامه دارد.

دوشنبه هفتم تیر ۱۴۰۰ – بست و هشتم جون ۲۰۲۱