کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
اطلاعیه و بیانیه های حزبی

اطلاعیه پایانی کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران

Untitled 59

کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران در روزهای۲۷، ۲۸، و ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۴ برابر با ۸، ۹، و ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳، در چند سالن و کشورهای مختلف از طریق شبکه اینترنت برگزار شد.

در آغاز کنگره، سرود انترناسیونال، سرودهمبستگی جهانی کارگران، نواخته شد و به‌منظور گرامی‌داشت یاد جان‌باختگان راه آزادی وسوسیالیسم، یاد و خاطره‌ی رفقایی که در فاصله دو کنگره جان خود را در صفوف حزب کمونیست ایران و کومەلە از دست داده بودند، یک دقیقه سکوت اعلام شد. در این سکوت، یاد جانباختگان انقلاب زن زندگی آزادی و کارگران معدن طبس که در آستانه برگزاری کنگره، در عمق زمین قربانی سودجویی سرمایه‌داران و بی‌توجهی دولت حامیآنان شده بودند، همچنین گرامی داشته شد.

کنگره که جلسه مرکزی آن در شهر کلن آلمان بود، با تأیید هیئت رئیسه‌ای که از سوی کمیته تدارک کنگره معرفی شده بود و با تصویب اعتبارنامه نمایندگان و اعلام حضور اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان، رسماً آغاز به کار کرد. پس از سخنرانی افتتاحیه، کنگره به بررسی دستور جلسات پرداخت.

دستور جلسات کنگره شامل موارد زیر بود:

۱_ گزارش سیاسی و تشکیلاتی کمیته مرکزی موقت حزب به کنگره

۲_ بررسی قرارها و قطعنامه‌ها

۳_انتخاب اعضای جدید کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

گزارش سیاسی پیش از آغاز کنگره در اختیار نمایندگان قرار گرفته و برخی ملاحظات رسیدە بە کمسیون سیاسی کنگرە نیز در آن گنجانده شده بود. گزارش تشکیلاتی نیز عمدتاً بر عملکرد دو سال اخیر فعالیت حزب متمرکز بود. پس از بحث و بررسی پیرامون این گزارش‌ها و پاسخ به سوالات نمایندگان، هر دو گزارش با اکثریت قاطع آرا به تصویب رسید.

بخش عمده زمان کنگره به بحث و بررسی قرارها و قطعنامه‌ها اختصاص یافت. این مباحثات باروحیه سازنده و مسئولانه انجام شد. وجود وحدت سیاسی میان شرکت‌کنندگان، در عین وجود تنوع و تفاوت نظرات و دیدگاه‌ها، به‌ویژه در مورد قطعنامه‌ها و قرارهای پیشنهادی، از ویژگی‌های بارز این کنگره بود.

در پایان، کنگره پیام‌هایی خطاب به کارگران، زندانیان سیاسی، زنان، خانواده جانباختگان و مردم مبارز کردستان صادر کرد. کنگره پس از سه روز کار فشرده، در میان رفقای کاندید، با انتخاب ۱۵ نفر از حاضرین به ‌عنوان اعضای اصلی و سه نفر به‌ عنوان اعضای علی‌البدل کمیته مرکزی حزب به کار خود پایان داد. جزئیات بیشتر در زمینە برگزاری کنگرە ١٣ حزب کمونیست ایران، از طریق نشریات و رسانه‌های حزبی به اطلاع عموم خواهد رسید.

کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

٤ اکتبر ۲۰۲۴

١٣ مهر ۱۴۰۳