کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
مطالب رسیده

اشنویه، پایتخت گیلاس ایران در فقر محرومیت دست و پا می زند و سهم جوانانش از این خوشه های طلائی گلوله های زرد و داغ است

 

فرهادشعبانی

سالیانه 1500 تن گیلاس از باغهای گیلاس اشنویه برداشت می شود که 500 تن آن  به کشورهای منطقه صادر می شود. کشورهای مقصد عبارت اند از : کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، ترکیه، پاکستان، افغانستان  و عراق. گیلاس اشنویه همچنین به سایر شهرهای ایران از جمله ، تهران، اصفهان، شیراز و قروین و … صادر می شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، صادرات گیلاس اشنویه سالیانه 100 میلیارد ارز آوری دارد.  اشنویه قطب تولید گیلاس کشور است همانطوریکه سنندج قطب تولید توت فرنگی و کردستان پایتخت طلای ایران است. در فصل برداشت گیلاس که از اواخر خرداد ماه آغاز و بمدت 45 روز ادامه دارد 7000 کارگر بصورت موقت در باغهای گیلاس اشنویه مشغول بکار می شوند اما کسی در باره میزان حقوق و مزایای آنها و شرایط کارشان سخنی به میان نمی آورد.

با وجود این ظرفیت ها و زمین های حاصلخیز این منطقه برای کشاورزی، باغداری و دامداری  اما مردم شهر و روستاهای اشنویه در محرومیت بسر می برند. بیکاری  بالا شمار بسیار زیادی از جوانان این منطقه را به شغل کولبری و مهاجرت کاری به سایر شهرهای ایران و اقلیم کردستان واداشته است. جاده های مرگبار اشنویه مشهور است و در هر هفته شماری از شهروندان اشنویه در تصادفات جاده ائی جان خود را از د ست می دهند. اشنویه از کمبود، مراکز و کارگاههای صنعتی و تولیدی،  بیمارستان و مراکز درمانی ، مدرسه  و مراکز فرهنگی و حتی فاضلاب مناسب  رنج می برد. به این اعتبار معلوم می شود که سود سرشار ناشی از تولید این خوشه های طلائی بهر کسی می رسد بجز کارگران و مردم محروم اشنویه و بجای آن، سهم جوانان و کولبران اشنویه و روستاهای اطراف آن گلوله زرد و داغ هنگ مرزی و سپاه پاسداران است.