کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

آتش بس فوری 14 روزه در غزه، نتیجه فشار افکار پیشروان ضد جنگ

شورای امنیت سازمان ملل، شامل 5 کشور دائمی و 10 عضو غیر دائم در روز دوشنبه ۲۵ مارس، برابر با ششم فروردین ۱۴۰۳قطعنامه ضرورت آتش بس فوری و پایدار در غزه را تصویب کرد. قطعنامه جدید خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها شد و بر تعهدات طرف‌هایی که تحت قوانین بین‌المللی قرار دارند، از جمله تعهد حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی برای بقای آن‌ها تاکید کرد. ارسال فوری کمک های بشر دوستانه به غزه از مواد دیگر و مهم قطعنامه می باشد.

نماینده آمریکا در شورای امنیت طبق معمول قطعنامه را وتو نکرد و به آن رای ممتنع داد. بلافاصله بعداز آن شامورتی بازی دستگاه دیپلماسی آمریکا و تبلیغات جنگ سالاران حامی دولت و ارتش اسرائیل، که صدها شعبده در آستین دارند، و بازی با واژه ها شروع گردید. در همین راستا نماینده آمریکا در سازمان ملل و نماینده وزارت امور خارجه اعلام کردند که قطعنامه الزام آور نیست.

نماینده روسیه نیز چون “تعلیق فوری خصومت‌ها برای دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک های بشردوستانه و اتخاذ گام‌های فوری برای توقف پایدار خصومت‌ها” از متن اولیه حذف شد، به آن رای ممتنع داد.

قطعنامه تصویب شده، که توسط اعضای غیر دائمی شورای امنیت تهیه گردیده بود، خواستار برقراری «آتش‌بس فوری» برای ماه رمضان در نوار غزه و سپس تبدیل آن به یک آتش‌بس پایدارشده است. اما ارتش اسرائیل با اتکا به تفسیرهای شعبده بازانه دم و دستگاه دیپلماتیک آمریکا، تعهد آن به ادامه پشتیبانی از دولت اسرائیل و تبلیغات رسانه حامی دولت فاشیستی اسرائیل حمله به رفح را ادامه داد. به گفته شاهدان عینی جت‌های اسرائیلی بامداد سه‌شنبه به شهر رفح حمله کردند. این شهر اگرچه مانند دیگر مناطق غزه تحت حملات اسرائیل است، اما تنها بخشی از نوار غزه محسوب می‌شود که اسرائیل هنوز نیروهای زمینی خود را به آنجا اعزام نکرده است. شهر رفح با مصر هم مرز است و در حال حاضر ۱.۵ میلیون آواره فلسطینی از دیگر مناطق ویران شده نوار غزه به آنجا پناه برده‌اند.

قطعنامه مذکور مورد استقبال نیروهای ضد جنگ و تجاوز اسرائیل علیه فلسطینی ها قرار گرفت. عفو بین‌الملل سه‌شنبه ۸ فروردین خواستار اجرای فوری قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌بس در غزه شد.

اگنس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با تاکید بر لزوم هموارکردن راه برای آتش‌بس دائمی به هدف کاهش درد و رنج جمعی در نوار غزه گفت: “انتظار صدور این قطعنامه مدتها زمان برد، اما ضروری است که فوراً اجرا شود و به آتش‌بس پایدار برای کاهش فشار موجود بر غیرنظامیان و رسیدگی به ویرانی و رنج عظیم در غزه بیانجامد”.

کالامار افزود: “هیچ جایی برای اتلاف وقت وجود ندارد. مقامات اسرائیل باید فوراً بمباران وحشیانه خود در غزه را متوقف و ارسال کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کنند”.

کالامار همچنین تاکید کرد که اسرائیل، حماس و سایر گروه های مسلح باید “برای تضمین تداوم آتش‌بس تلاش کنند و غیر نظامیان اسیر و تمامی اسیران فلسطینی که طی بازداشت‌های خودسرانه در زندان‌های اسرائیل در بازداشت هستند، شامل غیرنظامیان غزه، باید فورا آزاد شوند”.

قطعنامه روز دوشنبه ۲۵ مارس شورای امنیت می تواند گام بلندی به سوی برقراری آتش بس دائمی و حل قضایای بعد از آن به حساب آید، مشروط بر آنکه کارشکنی های دولت آمریکا در راه اجرای آن خنثی شود. اختیارات شورای امنیت سازمان ملل یکی از آشکارترین ستم های کشورهای امپریالیستی علیه بشریت است. تصمیمات آنها اگر با وتوی هیچ کدام از اعضای دائمی مواجه نشود الزام آور تلقی می شود. امپریالیسم آمریکا بعد از جنگ دوم جهانی سودهای بسیار از اختیارات بناحق تفویض شده به آن، برده است. اما اینکه سیاستمداران و رسانه های متعلق به میلیادرهای جهان اکنون به تحریف آتش بس فوری و پایدار متوسل شده اند نتیجه بحران عظیم دامنگیر زیر بناهای آن و نیز ضرباتی است که به آن اشاره میشود:

حمله ارتش اسرائیل به فرماندهی فاشیست های نظیر نخست وزیر و وزیر دفاع به غزه با حمایت بی قید و شرط کابینه بایدن و بقیه ارگان های در قدرت به نسل کشی منتهی شده است. دادگاه بین المللی لاهه به شیوه ای دیپلماتیک امکان وقوع آنرا متذکر شد. اما گزارشگر سازمان ملل در این مورد صریح تر صحبت کرد. او با بیان اینکه دلایل منطقی وجود دارد که بگوییم اسرائیل مرتکب جنایات نسل‌کشی زیادی در نوار غزه شده است، تأکید کرد که ماهیت و اندازه حمله اسرائیل به غزه نشان دهنده قصد نابودی فیزیکی فلسطینیان است. در تداوم این اعترافات چند سناتور حزب دموکرات در کنگره نیز بر واقعیت نسل کشی ارتش نازیستی اسرائیل تاکید نهادند. همه این اعترافات در زیر فشار افکار عمومی بشریت پیشرو ممکن شد. لازم به تکرار است افکار عمومی سبب گردید در داخل خود آمریکا، اسرائیل و سازمان ملل مخالفان سرسختی علیه ادامه حملات ارتش اسرائیل پیدا شد. به همین جهت دستگاه سیاسی بایدن، رئیس جمهور آمریکا جرات نکرد قطعنامه مذکور را از طریق نماینده خود وتو کند. مبارزات این بشریت مترقی باید ادامه یابد تا شامورتی بازی دستگاههای سیاسی و تبلیغاتی آمریکا و اسرائیل خنثی شود و آتش بس دایم و اخراج ارتش اسرائیل از غزه به عنوان اولین گام عملی گردد و تلاشی جدی و تازه برای حل مسئله فلسطین آغاز شود.