کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
سخن روز

بیش از سه ملیون دانش اموز  ناچار به ترک تحصیل شده‌اند  !

بیش از سه ملیون دانش اموز ناچار به ترک تحصیل شده‌اند

 

بیش از ۱۵میلیون دانش آموز کودک و نوجوان به امر آموزش در ایران مشغول هستند. اینها بخشی از بیش از ۲۰ میلیون کودک و نوجوانی هستند که توانستەاند به مدارس راه یابند. شهلا کاظمی‌پور، جمعیت شناس گفته است که بنا به آمارهای دولتی حدود ۳۰درصد این جمعیت در سال جاری ترک‌‌ تحصیل کرده‌اند.

حکومت اسلامی که در طول یکسال دو بار حقوق نیروهای سرکوبگر را افزایش داد ، از تامین هزینه تحصیل دانش اموزان شانه خالی می‌کند و بیش از سه ملیون نفر از نوجوانان کشور در خیابان‌ها رها شده اند .

هزینه تامین نیازهای مالی مدارس ، نهاد ، حوزه های مذهبی میلیاردها دلار است و خرج نیم ملیون طلبه ، اخوند ، کارمندان بنگاههای مذهبی رقمی افسانه ای است.

اما حکومت اسلامی نقشه پلید دیگری در سر دارد. و سرازیر شدن سه ملیون دانش اموز و نوجوان ترک تحصیل کرده چه بسا در جهت منافع رژیم اسلامی است . ما در همین هفت هفته شاهد استفاده حکومت اسلامی از کودکان فقیر و بی سرپرست در جهت سرکوب اعتراضات مردم بودیم.

اما مشکل آموزش و پرورش جمهوری اسلامی تنها ترک تحصیل کرده ها نیست. شرایطی که نوجوانان و جوانان در آن تحصیل می کنند، دست کمی از شرایط ترک تحصیل کرده ها ندارد.

طی چهار دهه گذشته، تسلط بر عرصه آموزش و پرورش همواره یکی از چالشهای رژیم جمهوری اسلامی بوده است. رژیم برای تسلط بر این عرصه و جلوگیری از شکست دین در مقابل علم، مدارس را به مکتب آموزش مذهب، خرافات و مکتب محفوظات طوطی وار تبدیل کرده است. در این محیط ها بجای آنکه به کودکان و نسل جوان کمک شود تا خود و جهان پیرامون خود را آنچنانکه هست بشناسند، دانش آموزان را وادار میکنند که مغزشان از مقدار زیادی معلومات غیر لازم، زائد و تحریف شده انباشته گردد. در مدارس و آموزشگاههای ایران بجای آنکه آخرین دستاوردهای علمی و مجموعه معلومات بشری در امر آموزش مورد استفاده قرار گیرد و دانش آموزان از آخرین پیشرفتهای علوم و تحولات اجتماعی و فرهنگی اطلاع یابند، حجم سنگینی از خرافات مذهبی از طریق مواد درسی بخورد آنان داده می شود.

دانش آموزان از همان سالهای اول تحصیل و مدرسه باید فن نماز خواندن و روزه گرفتن را بیاموزند و با پند و اندرزها و اخلاقیات پیامبران و امامان آشنایی یابند. دختران باید یاد بگیرند که چگونه به جنس دوم بودن، بی حقوقی مطلق و موقعیت فرودستی که کتاب آسمانی برایشان ارزانی داشته است عادت بگیرند. باید بیاموزند که چگونه زیر چادر و مقنعه تار مویشان را بپوشانند. تیز هوشترین و بااستعدادترین دانش آموزان باید به حافظین قرآن تبدیل شوند.

دانش آموزان برای احراز نمره قبولی و راه یافتن به کلاسهای بالاتر، مطالب را طوطی وار حفظ میکنند، بدون اینکه جذابیتی برای آنها داشته باشد و بدون اینکه ذوق ادبی را در آنها برانگیزد. روشن است در فضایی که بوی تعفن ارتجاع همه جا را فرا گرفته است، در فضایی آکنده از تعلیمات دینی و طرح مسائل بی ربط به زندگی واقعی و مشغله های ذهنی دانش آموزان، کلاس درس و مدرسه جذابیت خود را برای دانش آموزان از دست میدهد و به محیطی خسته کننده و ملال آور تبدیل می شود. یکی از دلایل ترک تحصیل نوجوانان در کنار فقر مادی، همین واقعیت است.با مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی و  مجانی کردن آموزش و پرورش ، با تامین هزینه تحصیلی برای تمامی دانش اموزان ، مردم ایران به رژیم اسلامی پاسخ روشن و قاطعی خواهند داد .